Kaukoputken vaihtaminen isompaan

Aloittaja jonttuli, 27.03.2008, 17:38:56

« edellinen - seuraava »

white velho

Lainaus käyttäjältä: VilleValtteri - 24.08.2009, 18:46:28
Nimenomaan noissa todella isoissa putkissa on se ongelma että tällä hetkellä ei ole sellaista vaivatonta hyvää havaintopaikkaa johon sellaisen jaksaisi raahata - selkävaivaiselle tiedän sen olevan vielä vaikeampaa.

Kiitos tipeistä!!!

Kokemukseni mukaan tuollainen 30cm:n putki painaa aina yl 20kg, oli minkätyyppinen hyvänsä. Vaikka cassegrain tyyppiset putket ovat pienempiä, ne usein painavat jalustan kanssa tässä kokoluokassa enemmän, kuin dobsonit, mutta ovat myös pienempikokoisia, niin hassulta kuin se kuulostaakin. Joka tapauksessa kannattaa harkita tarkkaan, ennen kuin ostaa uuden putken ja punnita eri vaihtoehtoja. Näin löytää itselle sopivimman :wink:.

Never

Lainaus käyttäjältä: VilleValtteri - 23.08.2009, 14:58:22
Ymmärsin ettei alle 200 mm putkea juurikaan kannata hankkia, jos haluaa syvän taivaan kimppuun (ja se olisi pikkuhiljaa tavoitteena).

Tuo on aika pitkälti ihan itsestään kiinni ja miten harrastusta haluaa harrastaa. Tykkäätkö jalkapallosta vai jääkiekosta jne.

Itselläni harrastus käynnistyi 7x50 kiikareilla. Suhteellisen nopeasti ostin Ursasta 15x70 kiikarit, sitten katselin yhdessä kaverini kanssa Tal-1 putkella noin vuoden. Ostin itselleni 8-senttisen linssiputken matkaputkeksi ja tämän jälkeen isomman kaukoputken; 20-senttisen dobsonin. Pari vuotta sitten rupesi taas sormet syyhyämään uuden kaukoputken suhteen. Ostin 12-senttisen Sky-Watcher putken ja nyt ei voi enää valittaa. 20-senttinen ja sen tarjoamat näkymät on mulle täysin riittävä enkä ole pahemmin kuolannut suuremman kaukoputken suhteen. Mun harrastus on alusta asti perustun siihen että yritän nähdä kohteet mahdollisimman pienellä instrumentilla, mahdolliset yksityiskohdat tulevat vasta sitten myöhemmin. Saankin lähinnä enää pieniä hymähdyksiä kun pystyn näkemään 20-senttisellä sellaisia kohteita jotka jäävät jenkkipojilta näkymättä tuplasti suuremmilla kaukoputkilla. Muuten se on perussettiä vaan. Kohteiden piirtämistä ja havaintokertomusten väsäily vuodesta toiseen.

Lainaus käyttäjältä: VilleValtteri - 23.08.2009, 14:58:22Mitä minun nyt pitäisi ottaa huomioon jos/kun kalustopäivitys jossain vaiheessa on edessä?

Ensin kannattaa opetella havaitsemaan oikein ja kunnolla. Se on kaiken A ja O oli välineenä sitten 7x50 kiikarit tai 36" dobson. Kohteista täytyy tietää mitä etsiä ja mistä, mitä voi nähdä ja miten. "Taidolla" pystyy näkemään paljon enemmän. Sen huomaa nopeasti itse kun katselee 10 vuotta vanhoja havaintojaan ja ei voi ajatella muuta kuin "jösses mikä tunari...".

Sitten tulee mieleen havaintopaikka. Pimeässä näkee paremmin, joten numeron yksi ds-havainnoinnissa olisi mahdollisimman hyvä havaintopaikka. Jos ei asu ihan korvessa, tarvitaan usein myös auto ja kannattaa varmistaa että putki sinne mahtuu.

Sitten vaan ostat mahdollisimman ison kaukoputken jonka rahalla saa, jaksat kantaa ja mahtuu autoon (esim. 12" GSO, jotain 700€?), siihen päälle 3-6 okulaaria, UHC filtteri ja uskon että tulet olemaan varsin tyytyväinen näkymiin lopun elämää.

/Jake

Jarkko.A

Itse olen aloitellut GoTo teleskoopilla ja pidin sitä kyllä ihan hyvänä tapana aloittaa harrastusta vaikka moni useasti väittää sen jättävän teoreettisen puolen pois. Mielestäni se on sama asia kuin apupyörät polkemaan opetellessa sillä kaikilla ei ole isukkia pitämässä kiinni tarakasta jatkuvasti, joten on ihan hyödyllistä ettei tule kaatuiltua liikaa. Teoriapuolta tulee kyllä opeteltua siinä ohella jos kiinnostusta on.

Itse meinasin tosin heittää ensimmäisellä Etx-80:llä vesilintua muutaman havaintokerran jälkeen kun en löytänyt laitteesta millään home positionia ja azimutaaliasteikko liukui itsekseen. Onneksi tuli foorumeilta kysyttäessä tajuttua että vika on putkessa eikä käyttäjässä. Myivät liikkeestä jonkun jo kertaalleen ostaman ja hajoittaman putken uutena testaamatta onko laite edes kunnossa.

Nykyisin tunnistan tähdistöt ja planeetat sekä muistan muutamien harmaiden tahrojen sijainnit ulkoa. Havaintopäiväkirjaakin tulee pidettyä ja tarpeelliset matemaattiset kaavatkin sujuvat siten kuin lukion lyhyellä matematiikalla voi olettaakin sujuvan.

MaZa

Itse olin pari vuotta sitten vastaavanlaisessa tilanteessa, tarkoitus oli vaihtaa TAL-1 -putkesta isompaan. Päädyin sitten Orion Opticsin Europa -sarjan 200mm f/6 Newtoniin. http://www.orionoptics.co.uk/EUROPA/europa200f6delux.html

Olen ollut putkeen kaikin puolin tyytyväinen, ainoastaan mukana tullut Vixenin GP-E -jalusta on isoilla suurennoksilla hieman liian heppoinen, vaikka putki onkin kevyt (7kg), se on varsin iso ja pitkä. Nykyään niiden mukana tosin näemmä tulee EQ5M -jalusta, mutta hintakin on punnan kurssin takia inhimillisempi kuin pari vuotta sitten, vain jotain 740e jalustan kanssa ja OTA 510e. Kokonsa puolesta putki on melkolailla isointa kokoluokkaa mitä voisin kuvitella roudaavani mukanani, joten en osaa sanoa kannattaako 250mm putkea välttämättä ostaa.. mutta tämä on vain oma mielipiteeni ja muilla voi olla erilaisia kokemuksia.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: VilleValtteri - 24.08.2009, 07:42:29
Nimenomaan syvän taivaan kohteiden väijyminen maastossa olisi sellainen käyttötarkoitus mikä olisi tähtäimessä - enkä nyt maastolla tarkoita mitään eräretkiä, sinne kelpaa tuo pikkuputki jatkossakin - vaan automatkan päässä olevia muutamia mukavia havaintopaikkoja.

Lainaus käyttäjältä: MaZa - 31.08.2009, 18:14:46
Itse olin pari vuotta sitten vastaavanlaisessa tilanteessa, tarkoitus oli vaihtaa TAL-1 -putkesta isompaan. Päädyin sitten Orion Opticsin Europa -sarjan 200mm f/6 Newtoniin. http://www.orionoptics.co.uk/EUROPA/europa200f6delux.html

Olin aikoinaan aikeissa kirjoittaa tähän ketjuun suosituksen juuri Orion Opticsin Newtonien suuntaan, kun alkup. kysyjä mainitsi käyttötarkoituksensa tuolla tavalla. Käyttökelpoinen kokoluokka on tosiaankin 20-25cm peilillä varustetut laitteet ja jalustan valintaa voi pohtia kolmijalan ja Dobson pystytyksen välillä hiukan riippuen omista tarpeista. Yksi esimerkki hyvstä visuaaliputkesta Dobson-jalustalla on tässä: http://www.orionoptics.co.uk/DOBSONIAN/dobsonianod250s.html (250mm f4.8)
Sen kuljetettavuudesta mainitaan näin: " The tube easily fits across the back seat of any family car and as shown earlier, the mounting 'collapses' in to an incredibly small amount of space."
Lisävarusteeksi ottaisin hyvän laserkollimaattorin, jolla saa peilit nopeasti säätöihinsä kuljetuksen jälkeen.
Orion Opticsin ostaessaan tietää tasan tarkkaan, mitä on saamassa eli nämä putket painivat eri laatu- (ja hinta)luokassa kuin halvat kiinalaiset ja niiden käytettävyyttä on mietitty jo suunnittelupöydältä lähtien. Jos ajatus on jatkaa samalla putkella kuvauksen suuntaan, niin sitten nuo ekvatoriaalimallit ovat enempi suositeltavia jo tässä valintavaiheessa.
- Timo Inkinen

Pororo

Olen nyt tässä tuota dobsonia (SW Skyliner-250) jo jonkin aikaa harkinnut niin näin 16-vuotiaana kun ei ole mitenkään erityisen paljon rahaa mahdollista upottaa noihin tähtiharrastus välineisiin. Ajattelinkin, että yritän näin alkuun selvitä mukana tulevilla oqulaareilla, mutta kuitenkin oli tarkoitus, että ostaisin barlowin. VillenKellosta ajattelin tilata (ehdotuksia?), niin minkäslaisia säällisiä barloweja siellä on, ja olisiko 2x vai 3x hyvä valinta. Mukana taisi tulla 10mm ja 25 okut (1,25"), polttoväliä putkella 1200. Voiko tällä dobsonilla kuvata esim. kuuta tai kirkkaimpia ds-kohteita mitenkään; kannattaako hankkia t/2 sovite EOSiin.
Celestron SkyMaster 15x70 kiikarit
Sky-Watcher Skyliner 250/1200

Pororo

Tilasin Sky-Watcher Skyliner 250 VK:sta + Celestron Omni 2x barlow + T/2 sovite EOSiin (<- vähän riskillä)...
Celestron SkyMaster 15x70 kiikarit
Sky-Watcher Skyliner 250/1200

Bigvilzu

Kiitos oikein paljon viesteistä! vieläkään en oo päätöstä tehny mutta nyt lähiaikoina teen tosiaan tämä bresser 4-sky alkaa käymään pieneks ja oon kiitollinen  jos tulis vielä jonku verran ehdotuksia minkä lainen kannattais ostaa. siis YKSINKERTAINEN että on silti helppo löytää tähet sun muut. HYVÄ siis sillä lailla että näkyis planeetat sun muut paljo paremmin ko bresserillä. HINTA semmosta 200-450 luokkaa. ja mitä mieltä tästä Sky-Watcher SKYLINER 10 dobson? tai MEADE DS-2114ATS 114/1000?

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Bigvilzu - 09.10.2009, 15:54:58
... siis YKSINKERTAINEN että on silti helppo löytää tähet sun muut. HYVÄ siis sillä lailla että näkyis planeetat sun muut paljo paremmin ko bresserillä. HINTA semmosta 200-450 luokkaa....

Hintaluokkasi ei tuo mukanaan kovin helposti kaipaamiasi ominaisuuksia. Helposti löytyvät tähdet tulevat automaatikasta, loppu riippuu puhtaasti taivaan tuntemuksesta. Itse en saa millään hahmotettu taivaankantta niin että muistaisin mikä kohde on toisen kanssa helposti käsitettävässä suhteessa. Tähtihyppelyn avulla ne löytyvät, mutta jos putkessa ei ole valovoimaa, ei niitä tähtiä tahdo sieltä löytääkään siihen tarkoitukseen. 10" dobson on kyllä hyvä lähtökohta, hintahaitarikin osuu kohdalleen, ainakin käytetyissä.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Starsky

Lainaus käyttäjältä: Bigvilzu - 09.10.2009, 15:54:58mitä mieltä tästä Sky-Watcher SKYLINER 10 dobson?

Ostin viime talvena ko. putken ja olen ollut siihen tyytyväinen, etsinputki on tosin hiukan epämukava käyttää (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=5007.0). Samalla rahalla tuskin saat mistään isompaa putkea. Ja putkihan on tosiaan iso, eli sen säilyttäminen vie tilaa, siirtäminen kuitenkin onnistuu aika vaivattomasti.

Aloittelijahan minä olen vielä, mutta olen huomannut että tähtihyppely on harjoittelulaji ja aika nopeasti oppii sen verran, että ainakin helpommat kohteet löytyy. Valosaaste tai muuten huonot olosuhteet tosin vaikeuttaa tätä selvästi.

8-tuumainen Skyliner taitaa olla paljon yleisempi kuin 10-tuumainen, eli jos käytettyä haet, niitä löytyy helpommin.

jnisk

Itselläni on 10" peili. Olen tyytyväinen ihan perumalliin. siinä säilyy mielenkiinto, kun saa etsiä kohteita. Potuttaahan se joskus, kun ei löydä heti etsimäänsä, mutta olen huomannut, että sen jälkeen, kun vihdoin onnistaa se tunne on mahtava" minä löysin sen" ja ihan itse. On kyllä käynyt mielessä Goto-mallit, mutta nämä on paljo makuasioita joista ei voi kiistellä.

Jussi 

Bigvilzu

Oon nyt tosissani aatellu Sky-Watcher skyliner-200

Siinä oli ihan kohtuullinen hinta ja katoin netistä kuvia mitä sillä oli otettu tähistä sun muista ja ne oli ihan hyviä
Mutta mitä luulette onko tämä juuri semmoinen putki jolla sitten ei löydä mitään ja sitten menee hermot ja se jää nurkkaan pölyä keräämään :huh:    http://www.metallinilmaisin.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=914&show=allftp://

einari

Skyliner on varmaan yksi yleisimmistä 'perusputkista' nykyään koska siinä on riittävän iso kohtuullisen laadukas optiikka ja on hinnaltaan edullinen.
Mutta kuvaukseen se ei oletusvarusteilla sovi, tai siis varauksin kuu- ja planeettakuvaukseen mutta ei sumukuviin koska ei ole seurantaa.
___
Tapio

Aapeli

Kannattaa huomioida että kyseinen putki on todella painava. Siirtely ei tapahdu niin että otat sen kainaloon ja viet ulos havainto paikalle tosta vaan , eli pitää olla voimaa tai jokin apu väline. 25 senttinen on sitten varmaan vielä vaikeampi liikuteltava. Olis hyvä juttu jos voisit tutustua putkeen jossain paikan päällä, niin ei tulis yllätyksiä. Näkisit samalla miltä esim. planeetat putken läpi näyttää. Varmaan koskee mitä vaan ostaa, että se pitää koe ajaa rauhassa. Itselläni on juuri tuo Sky-Watcher skyliner-200 ja ainut miinus yllätys tuli tuosta siirto vaikeudesta. Ratkaisu siihen oli ostaa maitokärryt.  Niin ja Villen kellosta ostaisin vaan tuon putken ja lisä roinat jostain muualta, vaikka täältä foorumilta pikku hiljaa käytettynä. Tai sellasesta liikkeestä joka toimittaa sitä mitä on tilannut. Ja huomio että Villen kellon "varastossa" on sama kuin , odotus aika vähintään 4 viikkoa (oma kokemus).

Lauri Kangas

Ei skyliner kyllä painava ole, hieman hankala liikutella kylläkin, kun on kahdessa osassa. Mutta kyllä se pitemmänkin matkan liikkuu ihan kevyesti, reppu selkään, putki kainaloon ja jalusta kolmanteen käteen.