Maksutavat EU:n ulkopuolelta yksityishenkilöltä ostettaessa

Aloittaja Tomu, 19.03.2008, 10:44:12

« edellinen - seuraava »

Tomu

Tervehdys.

Onko kellään kokemusta kuinka maksutapahtuma käytännössä hoituu, jos ostaa käytettyä astrotavaraa vaikkapa amerikkalaiselta harrastajalta? Pelottaa lähinnä, että muuten onnistuneen ostoksen päälle tulee jokin pankin lisälasku, joka voi olla huomattavan suuri itse tuotteen hintaan verrattuna. Ilmeisesti Paypalin käyttö olisi paras ratkaisu, vai mitä mieltä olette? Luottokortin pystyn kyllä hankkimaan, mutta eivät yksityishenkilöt taida kelpuuttaa sitä suoraan?

Löytyisi kaikkea jännää käytettyä tavaraa tuolta Amerikan puolelta ihan kohtuullisin hinnoin, vaikka huomioikin rahdin, tullin ja alv:n :)

-Tero
Tero Tomukorpi

Jorma Koski

Olen pari kertaa maksanut sujuvasti PayPalilla henkilön sähköpostiosoitteeseen - tosin siellä luottokorttia käyttäen.
Jossain näin joskus ulkopuolisen tavarantarkastajan käytöstä juttua, olisiko ollut ebayssä...
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

einari

Samaten olen muutaman kerran tehnyt kauppaa yksityishenkilön kanssa rapakon takaa ja käytännössä ainoa suhteellisen vaivaton ja turvallinen maksutapa on ollut PayPal.
___
Tapio

Tomu

Kiitoksia vastauksista!

Pitääkin tutustua tuohon Paypaliin paremmin. Siinähän taitaa tulla se 3% lisäkulu per maksu, mutta se nyt ei kovin suurta summaa tee esim. okulaareja ostettaessa.

Vielä yksi offtopic-kysymys: onko UPS hoitanut teidän toimitukset, vai oletteko käyttäneet jotain muuta vaihtoehtoa? Halvin taitaisi olla laivarahti, mutta sehän kestää ties kuinka kauan.

-Tero
Tero Tomukorpi

Timpe

Paypal vei viimeeksi 4% kauppahinnasta itselleen, samoin sen käyttämä taalan vaihtokurssi tuntuu olevan heikompi kuin esim. suoraan VISA:lla liikkeistä ostettaessa (oma mutu yhden kaupan perusteella). Vahinko vain, ettei EU:n ulkopuolelle (yksityishenkilölle maksettaessa) ole käytännössä muita kelvollisia maksutapavaihtoehtoja.

Edit: Toimitustapana USA:sta voi kokeilla sikäläistä postia eli USPS:iä. Tuollainen paketti tuli minulle 9 päivässä USA:n keskeltä ja hintaa oli lähettäjälle $21,60 paketin päältä katsottuna. Ei paha! Jos paketti jää tulliin, niin sitten tulee 3-4 päivän lisäviive Suomen päässä.
- Timo Inkinen

Tapanivi

Luin ihan äskettäin jostain että Paypal perii palkkion myyjältä, ei ostajalta?
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Tomu

Itsekin olen siinä käsityksessä, että Paypalin palkkion maksaa myyjä. Tosin jotkut myyjät pyytävät lisäämään hintaan tuon 3% Paypal-kuluja varten.

Miten muuten tullaus tapahtuu käytännössä, tarvitseeko pakettia käydä noutamassa jostain tullin pisteestä vai tuleeko se ilman lisäkuluja kotiovelle/postiin asti? Luin jostain, että jos tullauksen hoidatuttaa huolintafirmalla tms. taholla, niin kuluja voi tulla lisää parikin kymppiä.

Vähän epäröin vielä ensimmäistä EU:n ulkopuolista tilausta, kun ei tiedä noista "piilo"kuluista, mitä hommaan liittyy. Onneksi täältä löytyy apua ja tietoa, ei tarvitse sitten ihan kylmiltään hommaan ryhtyä :) EU:n sisältä tilaaminen oli kyllä helppoa, homma hoitui suunnilleen samalla lailla kuin Suomesta ostaminen.

-Tero
Tero Tomukorpi

Bob the Builder

Lainaus käyttäjältä: Tapanivi - 19.03.2008, 17:02:31
Luin ihan äskettäin jostain että Paypal perii palkkion myyjältä, ei ostajalta?

Juuri näin. Olen ostanut aika paljonkin tavaraa (lähinnä valokuvaukseen liittyvää) Ebay:sta ja PayPal on osoittautunut oivaksi maksutavaksi. Yksikään myyjä ei vielä ole vaatinut lisämaksua kuluista, mutta moni näyttää kompensoivan tilanteen lähetyskuluilla, jotka utsein ovat korkeammat kuin toteutuneet.
"If you are in a spaceship that is traveling at the speed of light, and you turn on the headlights, does anything happen?"
Steven Wright

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Tomu - 19.03.2008, 17:26:20
Itsekin olen siinä käsityksessä, että Paypalin palkkion maksaa myyjä. Tosin jotkut myyjät pyytävät lisäämään hintaan tuon 3% Paypal-kuluja varten.

Miten muuten tullaus tapahtuu käytännössä, tarvitseeko pakettia käydä noutamassa jostain tullin pisteestä vai tuleeko se ilman lisäkuluja kotiovelle/postiin asti? Luin jostain, että jos tullauksen hoidatuttaa huolintafirmalla tms. taholla, niin kuluja voi tulla lisää parikin kymppiä.

Minua taasen pyydettiin myyjän toimesta maksamaan tuo Paypal-palkkio osana kauppahintaa eli näin meitä tietämättömiä rahastetaan:
Custom Wyorock replacement for Orion XT 12" Series = $175.00 USD
pay-pal fees 4% = $182.00 USD
shipping and handling = $24.00 USD
Total amount $206.00 USD


Tullauksen selvityksen voi jättää joko postin tai huolintaliikkeen tehtäväksi, josta molemmat perivät noin 20-25€ palkkion. Vaihtoehto B on mennä itse hoitamaan asia tullin toimipisteeseen (jonka sijainnit näkyvät tässä kartassa http://www.tulli.fi/fi/08_Tullipiirit_ja_laboratorio/index.jsp) ja ohjeet tarvittaviin dokumentteihin löytyvät tästä ohjeistuksesta:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/03_Tavaran_tilaaminen_ulkomailta/index.jsp
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_Asiakastiedotteet/04_Tulliselvitys_ja_tilastointi/ostaisinko_Internet_kaupasta.pdf PDF-muotoinen ohje
(=kohtalainen paperisota, jos sen jättää itselleen).
- Timo Inkinen

Tomu

Kiitos vastauksista!

Timpen postaamista linkeistä asia selvisi hyvin. Pitää vain muistaa pyytää kauppalasku mukaan, vaikka ostaisi yksityiseltä myyjältä, niin pitäisi välttyä isommilta ongelmilta.

-Tero
Tero Tomukorpi

Timpe

Ei tuo kauppalaskukaan ihan välttämätön ole, kun voi muuten osoittaa paketin sisällön riittävän tarkasti. Itse selvisin sähköisellä tilausvahvistuksella ja ruutukaappauksella webbikaupan tilaushistoria-sivulta. Kauppalaskuhan on useimmiten paketin mukana, joten paketti saattaa tulla kotiin myös varustettuna "tullin avaama" leimalla. Katsoin vielä tuon UPS kuriiripalvelun maksupalvelupalkkion tullauksesta ja se oli 11,50€ (Suomen postilla tämä on tuplat eli 21€).

Tullauksen yhteydessä pääsee tutustumaan myös TARIC-luetteloon:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/cgi-bin/tarsect?ProdLine=00&Type=&Action=1&Lang=FI&SimDate=20080313&YesNo=1&Indent=-1&Flag=1&Test=tarsect&Periodic=0&Download=0&Taric=&taric=Selain&Country=US%2F0400&Day=13&Month=03&Year=2008

Kaukoputket ja muut niihin liittyvät löytyvät listasta täältä:
Jakso XVIII   -   Optiset, valokuvaus-, elokuva-, mittaus-, tarkistus-, tarkkuus-, lääketieteelliset tai kirurgiset kojeet ja laitteet; kellot; soittimet; niiden osat ja tarvikkeet
Ryhmä 90   -   OPTISET, VALOKUVAUS-, ELOKUVA-, MITTAUS-, TARKISTUS-, TARKKUUS-, LÄÄKETIETEELLISET TAI KIRURGISET KOJEET JA LAITTEET; NIIDEN OSAT JA TARVIKKEET
9005     Kiikarit ja kaukoputket sekä niiden jalustat; muut tähtitieteelliset kojeet ja niiden jalustat, ei kuitenkaan radiotähtitieteelliset kojeet   
- 9005 10     - kaksiokulaariset kiikarit   
- 9005 80     - muut kojeet   
- 9005 90     - osat ja tarvikkeet (myös jalustat)

Noiden mukaan määräytyy tullin suuruus eri tuoteryhmissä.
- Timo Inkinen