Korjauslasi jäässä

Aloittaja Skiba, 06.03.2008, 00:16:53

« edellinen - seuraava »

Skiba

Uutena SC putken omistajan haluaisin tietää miten näin talvipakkasilla
estätte korjauslasin jäätymisen?

Olen nyt jo useampaan otteeseen saanut keskeyttää kuvausessiot enne aikojaan, kun
lasi alkaa jäätyä. Pinnalle kertyy jäähilettä jo noin tunnissa.

Minulla on käytössa huurreputki ja huurrelämmitin(Dewbuster), mutta eipä tunnu paljoa auttavan.
En sitten tiedä pitäisikö lämmitin olla koko ajan täydellä teholla  ???


MarkoM

Onko jää korjauslasin ulko- vai sisäpinnalla. Kantapään kautta opitun mukaan korjauslasin sisäpinnalle kertyy huurretta varsinkin silloin, jos putken perään liittää lämpimän okulaarin tai kameran (eli niidenkin pitäisi antaa ensin jäähtyä tarpeeksi).

Ulkopinnalle kerääntyvää jäähilettä voi yrittää estää pidemmällä huurreputkella, mutta sekään ei tietysti välttämättä auta, jos katselukohteet ovat korkealla taivaalla ja putki on koko ajan suunnattuna ylöspäin...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

oksanen

Nyrölän 16-tuumaisen Meade LX200-teleskoopin kanssa oli alkuvuosina samanlaisia ongelmia. Kendrick Dew Remover -panta korjauslasin kohdalle kiinnitettynä ja solukuminen huurreputki sen päällä pitävät optiikan nyt kirkkaana kaikkein kosteimpia kelejä lukuunottamatta. Lämmitin on maksimiteholla aina kun putki on käytössä.  Huurrelämmitin estää kuuran muodostumisen, mutta ei jaksa sulattaa sitä. Tähtitornin kupu antaa lisäsuojaa jäätymistä vastaan.

Irtohileen, jota sataa usein täysin selkeältäkin taivaalta, saa helposti puhallettua pois pienellä käsipumpulla. On erittäin tärkeää että puhallus tehdään kylmällä ilmalla, jottei kiteet pääse sulamaan korjauslinssille.

Skiba

Jää on korjauslasin ulkopuolella. Jäähileet eivät ole ainut onglema, vaan koko lasin pintaan muodostuu ohut jääkerros.
Yleensä pyrin kuvaamaan kohteita jotka ovat korkealla, että ilmakehä häiritsisi mahdollisimman vähän.
Tämä tietysti vaikuttaa lasin jäätymiseen.

Olen pitäny Dewbusteria säädettynä n.10 astetta ulkoilmaa korkeammaksi, mutta
säätövaraa taisi olla 20 asti.  Mitenköhän 20 asteen ero vaikuttaa näkyvyyteen?

Tane

 Tuli mieleen kysyä tässä,vaikka ei ihan varsinaiseen aiheeseen liitykkään että olisiko jollakin Foorumilaisista tietoa tästä Maksutov-putken korjauslasista,että onko sellainen vaihdettavissa eli voiko sellaisen tilata putken valmistaneelta tehtaalta esimerkiksi Santel tai IntesMicro.Noita ajatuksia tulee kun näkee,että vuosien saatossa korjauslasiin
kertyy muutakin kuin pölyä...vai onko alettava suunnitella varovaista puhdistamista?
Celestron C14,

task

entä jos tuo SCT;n korjauslasi jäätyy, aiheuttaako se näkyviä jälkiä? Itselläni 6 tuumaisessa celestronissa tapahtui tuo viime yönä ja lopputuloksena on ohut filmi pintakorjauslasissa jota ei viitsisi uudesta putkesta lähteä poistamaan , ilman kunnon apuvälineitä. Voi myös olla että tuo pinnoitteessa oleva jälki johtuu valmistus/laatutarkkailu virheestä. Mikrokuituliina ainoa puhdistusväline, vai saako Suomesta jotainparempaa ko.tehtävään?

PetriKe

Jos enklanti yhtään vääntyy, niin täällä on suht hyvä opas optiikan puhdistamiseen:

http://www.arksky.org/asoclean.htm
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

J-P

Petrin linkki on hyvä ja sen ohjeita
kannattaa seurata pikkutarkasti.

Korjauslasia ja muita optisia pintoja kannattaa puhdistaa
harkiten/harvakseen.
Puhdistan kerran vuodessa korjauslinssin LX200 GPS 12" teleskoopista
kesäisin. Pölykerros tekee kuvalle vähemmän haittaa, kuin huoleton puhdistaminen.
Pääpeiliin en ole kajonnut kertaakaan.

J-P

tähti_ville

Heippa.

Varmasti on hyvä ohje, mutta sen ohjeen ainoa haittapuoli on ikäryhmät jotka eivät ole oppineet englannin kieltä tarpeeksi kuten esimerkiksi minä niin eipä siitä kovinpaljoa apua ole.
Myöskään tuttavapiirissä ei ole kovin montaa tälläistä henkilöä joka voisi auttaa asiassa, joten olisiko mahdollista täällä olevilta henkilöiltä saada suomennos apua tai vaikka koko jutun tekisi suomeksi johonkin mistä nämä jotka eivät osaa kieltä niin voisivat ammentaa tietoutta.

terveisin. Antti

Poro

Tässä linkki optiikan puhdistusta käsittelevään topikkiin http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=1918.0
Sieltä löytyy linkki Hannu Määttäsen tekemälle optiikan puhdistus sivulle, kannattaa laitaa suosikkeihin.
EDIT: lisätty linkki
http://www.teknofokus.fi/Foto/puhdistus.htm
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

task

Tuo linkki on hyvä mutta tarvittavat puhdistusaineet,  kuten Windex taitaa olla vaikeasti löydettävissä suomesta. Ja vaikka sinistä Windexiä kaupasta löytyisi voi se olla jotain ihan muuta kuin yhysvalloissa myytävä aine. Kleenex nyt on vähän sama asia kuin pehmeä nenäliina ilman mitään hajusteita/voiteita.

Eli miten te olette puhdistaneet tuon linssin vahingoittamatta sitä?

Itse mietin tislattua vettä apteekista ja samalla reissulla vois kysyä puhdasta pumpulia heiltä. Kameran optiikasta olen poistanut pölyt tommoisella taideväline kaupasta ostetulla pensselillä, joka taitaa olla jotain ultra pehmeää karvaa.

Jani_V

Jani Virtanen

task

Jep,

Ei turhan anaali peilin suhteen tuo tyyppi mutta mun ongelma onkin suurehko linssi. Ehkä kunnon puhdistus mikrokuituliinalla tekee tehtävän tai sitten on koko uusi putki pilalla.

Veijo T

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 06.12.2008, 10:50:38
Heippa.

Varmasti on hyvä ohje, mutta sen ohjeen ainoa haittapuoli on ikäryhmät jotka eivät ole oppineet englannin kieltä tarpeeksi kuten esimerkiksi minä niin eipä siitä kovinpaljoa apua ole.
Myöskään tuttavapiirissä ei ole kovin montaa tälläistä henkilöä joka voisi auttaa asiassa, joten olisiko mahdollista täällä olevilta henkilöiltä saada suomennos apua tai vaikka koko jutun tekisi suomeksi johonkin mistä nämä jotka eivät osaa kieltä niin voisivat ammentaa tietoutta.

terveisin. Antti

Olethan huomannut että myös Google kääntää koneellisesti  ( jotkut on aika humoristisia ) kuten tuossakin Petrin antaman linkin käännös "apteekit huumeiden myymälät myymalät" ym.

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.optcorp.com/pdf/ASOCleaningGuide.pdf&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3DASO%2Bfine%2Boptics%2BCLEANING%2BSYSTEM:%2BPart%2BI%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official%26hs%3DcpF


Veijo T

tähti_ville

Heippa.

Juu olen joskus käyttänyt kyseistä palvelua ja loppuja arvaillut kun on ollut juuri noita ihme lauseita.

terv. antti