Tulipallon vana

Aloittaja TuRe, 01.03.2008, 12:10:40

« edellinen - seuraava »

TuRe

Minua mietityttää tulipallovanojen muoto.
Toisissa kuvissa vana on molemmista päistään terävä, kun taas esim. Timpan isoissa kuvissa (jossain) vanan muoto muistuttaa kastematoa. Eli paksunnos ei ole vanan päässä, vaan jonkin matkaa siitä.
Itse olen kerran nähnyt, pari vuotta sitten, todella voimakkaan tulipallon koillisessa korkealla ja siinäkin oli kirkas `kastematosolmu`. Onko kysymyksessä räjähdykset, vai mikä
Tuomo Repo

Esko Lyytinen


Lainaus käyttäjältä: Ture - 01.03.2008, 12:10:40
Minua mietityttää tulipallovanojen muoto.
Toisissa kuvissa vana on molemmista päistään terävä, kun taas esim. Timpan isoissa kuvissa (jossain) vanan muoto muistuttaa kastematoa. Eli paksunnos ei ole vanan päässä, vaan jonkin matkaa siitä.
Itse olen kerran nähnyt, pari vuotta sitten, todella voimakkaan tulipallon koillisessa korkealla ja siinäkin oli kirkas `kastematosolmu`. Onko kysymyksessä räjähdykset, vai mikä

Tulipalloja on tässä suhteessa ja monessa muussakin suhteessa hyvin monen laisia.
Joillakin, erityisesti melko suurilla ja nopeilla, mutta voi olla muillakin, on selvä loppuräjähdys johon voi käytännössä päättyä tai usein siitä voi näkyä jonkin verran jatkoa.
Tosinaan räjähdys tai useampiakin on aiemmin tuloreitillä.

Melko tyypillinen on sellainen, jossa hitaasti kirkastuu ja kirkkain kohta on loppupuolella josta himmenee nopeammin kuin oli kirkastunut.
Jotkut sanovat tällaista "tyypin yksi tulipalloksi". Ilmeisesti tavalliselle kondriittimeteoroidille tällainen on tyypillinen, mutta kyllä esimerkiksi kondriiteille voi myös hyvin tulla räjähdyksiä.
Joidenkin tietojen mukaan rautameteoroideille olisi tyypillistä melko nopeasti noussut kirkkaus ja hitaampi lasku. Tällaisia tapaa toisinaan ja ehkä ovatkin rautaa mutta en ole niin varma tulkinnasta. On melkoisen vähän tapauksia joissa kirkkauskäyttäytyminen on kunnolla havaittu ja meteoriitti löytynyt.

Esko