Canon 20D oudot läikät kuvassa

Aloittaja Timpe, 24.02.2008, 21:44:38

« edellinen - seuraava »

Timpe

Tuli otettua tuntumaa tähtikuvaukseen kameraoptiikalla ja tuloksena oli oheinen kuva, joka herättää ihmetystä noilla sateenkaari-väriläikillään. Kuvaa on valotettu näillä arvoilla: F2.8, 60s, 800ASA, automaaatti-valkotasapaino (linssinä oli Canonin EF 200 II). Ymmärtäisin hyvin kuvan tasaisen värivirheen ja kuvan hunnuttumisen täältä keinovalosaasteen keskeltä, mutten oikein tätä interferenssikuviota. Kertokaas siis kokeneemmat, mistä tuossa on oikein kyse. (Ai niin... kuva on ylösalaisin, kun tuo EQ6 pyöritteli itsensä sellaiseen asentoon, että kameran kuulapää kameroineen jäi putken alle.)
- Timo Inkinen

Uppo

Onko tuo jonkun puskanläpi kuvattu? Ei tuossa pienessäversiossa ainakaan minulla mitään interferenssejä näy.
Jani Virtanen

Mikko Päivinen

Veikkaisin naapurin puun latvoja, mutta jos kyseessä on vika kennossa niin ei taida näyttää hyvältä :D
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Timpe

Ei helkk.... taidatte olla oikeassa  ;D
Vaahteran epäterävät (seurannan ja kapean terävyysalueen pehmentämät) oksat tuossa taitavat olla etualalla. Kaupungin valot antavat oman kellertävän sävynsä ja ajateltua alhaisempi kuvakulma selittävät muun rajauksen. Kenno lienee siis kunnossa... kiitos hyvistä huomioista!
- Timo Inkinen

ajt

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 24.02.2008, 22:41:18
Ei helkk.... taidatte olla oikeassa  ;D
Vaahteran epäterävät (seurannan ja kapean terävyysalueen pehmentämät) oksat tuossa taitavat olla etualalla. Kaupungin valot antavat oman kellertävän sävynsä ja ajateltua alhaisempi kuvakulma selittävät muun rajauksen. Kenno lienee siis kunnossa... kiitos hyvistä huomioista!

Ihan samaa vikaa minun kuvissani säännöllisesti. Luulen kuvaavani vapaata taivasta, mutta jokin risu jää väliin. Minulla tuota vapaata taivasta ei todellakaan ole järin paljon. Kuvaushetkellä sitä risukkoa ei helposti näe.