Oletusarvo CduC:n animointisteppiin

Aloittaja Regulus, 21.02.2008, 20:48:50

« edellinen - seuraava »

Regulus

Eli, kun Cartes du Cielissä painaa animointi -nappulaa niin siinä on oletuksena tunnin askel ja sen joutuu aina erikseen muuttamaan. Tunnit kun hujahtaa melko kiivaaseen tahtiin. Aamu tulee hyvin nopeasti. Itse en ainakaan ole löytänyt asetuksista sellaista kohtaa jossa tuon oletusarvon voi muuttaa. Onko joku muu löytänyt? Versio näkyy olevan 2.76.

-Jarz-

Ei taida olla tuollaista asetusta olemassakaan. Tutkin ini-tiedostoakin, mutta ei sielläkään näyttänyt olevan tuohon animaatioon liittyvää asetusta.
Saako kysyä miksi koet tuon oletusarvon niin tärkeäksi, kun eihän se ole kovin suuri juttu muuttaa sitä arvoa? Itse käytän harvoin tuota toimintoa, tosin juurikin äsken katsoin sen avulla kuun pimennyksen tarkan ajankohdan ja kuun sijainnin.

Oletko huomannut, että sitä animaation etenemisnopeutta muutetaan siitä liukusäätimestä ja tuo aika-arvo määrää vain kohteiden sijainnin muutoksen taivaalla joka askelluksella. Liukusäätimen ollessa oikealla voit itse määrittää animaation etenemisnopeuden kun klikkaat niitä nuolia hiiren osoittimella.
Kun haluan tarkistaa missä jokin kohde on tietyllä hetkellä, niin muutan Date/Time asetuksista kellon aikaa ja tarpeen tullen myös päiväystä. Samoin käytän tuota kun haluan tarkastaa missä asennossa jokin planeetta oli tiettynä hetkenä menneisyydessä.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Regulus

Mielenkiintoni rajoittuu pääasiassa Aurinkokunnan kohteisiin - päivällä ja yöllä. Kun esim. etsin päivä-Venusta, niin haluan tietää milloin se on tietyn maamerkin kohdalla. Planeettojen nousut ja laskut voi myös tarkistaa animaatiosta. Sivistyneempiäkin menetelmiä on olemassa. Omani on tällainen.

-Jarz-

Juu, kukin käyttää ohjelmaa kuten parhaaksi katsoo. Uteliaisuuteni tuli tyydytetyksi  ;D.

Noista planeettojen nousu- ja laskuajoista saa kätevimmin tiedon ohjelman ylälaidan kalenterinapilla. Sieltä valitsee "Planets" ja haluttu kohde, jonka jälkeen näet muutama päivä eteenpäin milloin kyseinen planeetta nousee ja laskee, sekä ajankohdan kun se on korkeimmillaan ym. Ohjelmaan tietysti pitää olla annettuna oma sijainti, jotta ajat pitäisivät paikkansa.
Muistui mieleen vielä yksi syy miksi olen myös käyttänyt tuota animaatiota. Eli kun haluan katsoa milloin esim. Saturnus tai Seulaset peittyvät kuun taakse, niin tuo animaatio on verraton apuväline tuohon.

JM

Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Regulus

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 22.02.2008, 14:30:30
Noista planeettojen nousu- ja laskuajoista saa kätevimmin tiedon ohjelman ylälaidan kalenterinapilla. Sieltä valitsee "Planets" ja haluttu kohde, jonka jälkeen näet muutama päivä eteenpäin milloin kyseinen planeetta nousee ja laskee, sekä ajankohdan kun se on korkeimmillaan ym.

Kiitos vinkistä! Tuotapa en ole tullut ajatelleeksikaan. (tähän kohtaan laittaisin peukun, mutta kun tossa rivissä on vaan naamoja)