Pixinsight WBPP ja levytilan hallinta

Aloittaja Jussi Halttunen, 27.04.2026, 19:20:28

« edellinen - seuraava »

Jussi Halttunen

Olen käyttänyt Pixinsightia yli vuoden ajan. Pikkuhiljaa alan oppia sen käytön. Ongelmaksi ja haasteeksi on noussut levytilan riittävyys. Vuoden aikana WBPP-scriptin avulla pinotut kuvat ovat jo täyttäneet 5 TB:n ulkoisen kiintolevyn, vaikka olen yrittänyt poistaa kaiken turhan datan ja epäonnistuneet otokset. Voisiko joku osaavampi neuvoa, mitä kaikkea tietoa voi poistaa vaarantamatta käsiteltyjä kuvia ? Käsitykseni mukaan erityisesti debayered- kansioissa olevat osavalotukset vievät paljon levytilaa. Lisäksi on erilaisia logs- tiedostoja ja prosessitiedostoja pilvin pimein. Toinen vaihtoehto on hankkia 8 TB:n ulkoinen kiintolevy, mutta parin vuoden päästä sekin on tukossa. Myönnän olevani aika epäkäytännöllinen tietojen arkistoinnissa. Toinen ongelma on kameralta siirrettyjen raakakuvien arkistointi toiselle kiintolevylle. Tällä on vaikutusta myös Lightroom Classic- sovellukseen, jossa on revontuli- ja kuukuvia.
SkyWatcher Esprit 120ED, 100ED, 80ED, Skywatcher Equinox 80ED
Celestron Edge HD 8, Sharpstar 61EDPHII, Seestar S50
Skywatcher Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ6, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro, ZWO AM5
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool

J.Suominen

Onko projekteina tallessa? Ne vievät ainakin erittäin paljon tilaa. Kun kuva on valmis, niin itse poistan tallennetun projektitiedoston. 1-2 projektitiedostoa olen jättänyt, jotta voin tehdä samoja käsittelyjä eri kuville.
Jarkko Suominen
Porin Karhunvartijat ry
https://astrohunting.wordpress.com/
Karhukamera:
https://karhunvartijat.fi/karhukamera/

Jussi Halttunen

Ei ole juurikaan projekteina tallennettu. Ainoastaan peruskuvakkeet ovat projektina. Vuoden aktiivinen kuvaus vie helposti yhden 5 TB:n ulkoisen kiintolevyn tilan. On vain karsittava heikoimpia kuvia uusien ja parempien tilalta tai sitten vain ostettava yksi uusi 5 TB:n kiintolevy vuodessa. Tämä palvelee myös hajauttamista ja on looginen keino suojata kuvatiedostot.
SkyWatcher Esprit 120ED, 100ED, 80ED, Skywatcher Equinox 80ED
Celestron Edge HD 8, Sharpstar 61EDPHII, Seestar S50
Skywatcher Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ6, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro, ZWO AM5
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool

vehnae

Itse säilytän raakakuvat varsinaisista valotuksista, kalibrointimasterit, valotusten pinot ja siitä eteenpäin kuvankäsittelyn työvaiheet. Eli kaikki calibrated ja registered kansioista mäkeen. Jos tulee tarve uusintakäsittelylle niin voi joko lähteä pinoista työstämään tai tehdä uudet pinot jos vaikka kuvaa samaan kohteeseen lisää dataa.

++ Jari

Tommi L

Voisin kuvitella, että aika paljon ylimääräistä, jos kyse on DS-datasta. Noiden turhien tiedostojen ohella on hyvä tutkia, onko kaikki data myöskään pinoamisen tai säilyttämisen arvoista. Jos Pixinsightin PSF SNR näyttää subin kohdalla alle 1/4 parhaista subeista (=1/4 valotushyöty parhaisiin nähden) niin menee itselläni automaattisesti roskikseen. Jos alle puolet niin silloinkin mahdollisesti. Noista heikon SNR luvun kuvista saa paitsi vain vähän hyötyä, mutta usein myös turhaa valosaastehäiriötä kuvaan.

Itselläni tulee kuvauskaudessa pari sataa tuntia DS-dataa ja hyvin mahtuisi raakakuvineen (myös kalibrointidatan kanssa) teraselle tai pienemmällekin.  :azn:
Celestron EdgeHD 800, RASA 8, SW Esprit 100ED, Askar FRA400
iOptron CEM70, CEM70G, CEM26, Celestron AVX
ZWO ASI294MM, 183MM, 462MC, 174MM, 120MM