Pixinsight WBPP ja levytilan hallinta

Aloittaja Jussi Halttunen, eilen kello 19:20:28

« edellinen - seuraava »

Jussi Halttunen

Olen käyttänyt Pixinsightia yli vuoden ajan. Pikkuhiljaa alan oppia sen käytön. Ongelmaksi ja haasteeksi on noussut levytilan riittävyys. Vuoden aikana WBPP-scriptin avulla pinotut kuvat ovat jo täyttäneet 5 TB:n ulkoisen kiintolevyn, vaikka olen yrittänyt poistaa kaiken turhan datan ja epäonnistuneet otokset. Voisiko joku osaavampi neuvoa, mitä kaikkea tietoa voi poistaa vaarantamatta käsiteltyjä kuvia ? Käsitykseni mukaan erityisesti debayered- kansioissa olevat osavalotukset vievät paljon levytilaa. Lisäksi on erilaisia logs- tiedostoja ja prosessitiedostoja pilvin pimein. Toinen vaihtoehto on hankkia 8 TB:n ulkoinen kiintolevy, mutta parin vuoden päästä sekin on tukossa. Myönnän olevani aika epäkäytännöllinen tietojen arkistoinnissa. Toinen ongelma on kameralta siirrettyjen raakakuvien arkistointi toiselle kiintolevylle. Tällä on vaikutusta myös Lightroom Classic- sovellukseen, jossa on revontuli- ja kuukuvia.
SkyWatcher Esprit 120ED, 100ED, 80ED, Skywatcher Equinox 80ED
Celestron Edge HD 8, Sharpstar 61EDPHII, Seestar S50
Skywatcher Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ6, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro, ZWO AM5
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool

J.Suominen

Onko projekteina tallessa? Ne vievät ainakin erittäin paljon tilaa. Kun kuva on valmis, niin itse poistan tallennetun projektitiedoston. 1-2 projektitiedostoa olen jättänyt, jotta voin tehdä samoja käsittelyjä eri kuville.
Jarkko Suominen
Porin Karhunvartijat ry
https://astrohunting.wordpress.com/
Karhukamera:
https://karhunvartijat.fi/karhukamera/

Jussi Halttunen

Ei ole juurikaan projekteina tallennettu. Ainoastaan peruskuvakkeet ovat projektina. Vuoden aktiivinen kuvaus vie helposti yhden 5 TB:n ulkoisen kiintolevyn tilan. On vain karsittava heikoimpia kuvia uusien ja parempien tilalta tai sitten vain ostettava yksi uusi 5 TB:n kiintolevy vuodessa. Tämä palvelee myös hajauttamista ja on looginen keino suojata kuvatiedostot.
SkyWatcher Esprit 120ED, 100ED, 80ED, Skywatcher Equinox 80ED
Celestron Edge HD 8, Sharpstar 61EDPHII, Seestar S50
Skywatcher Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ6, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro, ZWO AM5
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool