Optolong suotimet DSLR-kameralla kuvattaessa

Aloittaja Jussi Halttunen, eilen kello 18:48:32

« edellinen - seuraava »

Jussi Halttunen

Haluaisin vaihtaa kokemuksia Optolong-suotimien käytöstä kuvattaessa syvän taivaan kohteita DSLR-kameralla. Minulla on käytössä "ikivanha" Canon EOS 60 Da kamera, jolla olen kuvannut pääasiassa erilaisia tähtisumuja.

Eniten olen käyttänyt Optolong L-Pro 2" suodinta, joka on toiminut mielestäni hyvin useimmissa kohteissa tuon 60 Da- kameran kanssa. Kaukoputki on SW Esprit 80 Super APO-Triplet kentäntasottajalla.

Tänä keväänä hankin Optolong L-enhance 2" suotimen, koska halusin saada joitakin tähtisumuja paremmin kuvattua. Kokeilin tuota kolmen aallonpituuden suodinta Kassiopeian sumujen IC1805 (Sydänsumu) ja IC1848 (Sielusumu) kuvauksiin. Lopputulos oli kohtuullinen, mutta negatiivinen kokemus liittyi tähtien määrän rajuun vähenemiseen jopa siinä määrin, että Pixinsightin pinoamisohjelma WBBP rupesi nikottelemaan ja osavalotuksia tippui pois. Käytin samaa ISO-arvoa 1600, kuten L-Pron kanssa. Tähtien määrä tippui noin 10 %:iin. Olisi pitänyt ruuvata ISO-arvoa reilusti ylemmäksi ?

Suodinongelma sai luonnollisen ratkaisun, kun L-enhance 2" pamahti säpäleiksi itsestään kentäntasoittajan sisäkierteeseen asennettuna. Syytä hajoamiseen en tiedä. Varmaan liittyi jotenkin sisälle pakkasesta tuloon. Ulkona oli alle -10 astetta. Jatkossa pitää käyttää erillistä suodatintaskua.

Olen ajatellut hankkia rikkoutuneen suotimen tilalle Optolongin L-Extreme 2" suotimen, joka on saanut hyvä arvosteluja mm. Cloudy Nights ryhmässä. Onko kenelläkään siitä kokemusta DSLR-kameralla kuvattaessa ? Nähtävästi tuo kahden aallonpituuden suodin ei syö samalla lailla tähtiä kuin L-enhance ?

Optolongilla on vielä uudempia malleja mm. Synergy ja ultimate. Toivottavasti joku viitsisi kommentoida tätä suodin asiaa.
SkyWatcher Esprit 120ED, 100ED, 80ED, Skywatcher Equinox 80ED
Celestron Edge HD 8, Sharpstar 61EDPHII, Seestar S50
Skywatcher Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ6, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro, ZWO AM5
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool