Kulmaprismallinen etsinputki Dobsoniin

Aloittaja eruppa, 15.02.2008, 22:20:38

« edellinen - seuraava »

eruppa

Hei

Kävin äsken katselemassa noita tähtitaivaan ihmeitä vanhalla 1970-luvulla rakentamallani 8 tuuman f/7 Newtonillani. Siihen aikaan yli 30 vuotta sitten ei suuremmin kiinnitetty huomiota etsinkaukoputkien laatuun, joten väsäsin sen ajan tyyliin tuollaisen 8x30 millisen etsimen aikoinaan käyttäen apuna messinkiputkea ja 4 diopterin silmälasilinssiä, jonka optikko leikkasi pyöreäksi. Okulaarina on hienomekaanikon luuppi, polttoväli noin 30 mm ja hiusristikon tein polttopisteeseen itse käyttäen araldiittia ja omaa hiustani (joita tuohon aikaan vielä oli riittävästi).

Kolme vuotta sitten korvasin vanhan teräsputkijalustani (mallia TAL1, mutta järeämpi) dobsonjalustalla. Itse kaukoputki liikkuu nyt hyvin, mutta nyt lähellä zeniittiä olevien kohteiden haku tuolla pikku etsimellä on tosi tuskaista, joskus lähes mahdotonta hommaa. Tänä päivänä käytetään ostoputkissa valovoimaisempia, 50 mm objektiivilla varustettuja etsimiä, mutta ne eivät minulla paljoa paranna tilannetta, koska katseluasento olisi yhtä kurja. Lähellä horisonttia, eli alle 40 asteen kulmassa oleviin kohteisiin tuo alkeellinen etsimeni tepsii riittävän hyvin. >:(

Minkälaisia kokemuksia isojen dobsoneiden käyttäjillä on kulmaprismalla varustettujen etsinputkien käytöstä? Ainakin katseluasento tulisi paljon miellyttävämmäksi kun Marsia yrittää bongata korkealta taivaalta. Tietysti kulmaprismallinen etsinputki on aluksi outo, kun kuva liikkuu eri suuntaan kuin pääputken okulaarissa, mutta mukavempi käyttöasento kompensoinee ko. riesan. Onko valmiita kulmaprismallisia etsinputkia jossakin myynnissä? Ainakaan Teknofokuksella sellaisia ei enää näytä olevan.

Koska olen jo eläkeukko, en enää voi oikein mennä käyttämään ex-työnantajani sorveja ym. työstökoneita, joten ostaisin mieluimmin valmiin noin 6x50 tai vastaavan kulmaprismallisen etsimen, jos sellaisen jostakin saa. Voisiko joku kertoa kokemuksia kulmaprismallisista etsinputkista ja niiden hankintalähteistä?

Erkki Porin taivaan alta

Kaizu

Oma kokemukseni on että kulmaprismallinen etsin vaatii vierelleen suoran etsimen jolla löytää kohteen. Itse käytän 7x50  suoraa etsintä ja sen lisäksi 50mm:n okulaaria putkessa. Niillä on toistaiseksi löytynyt. Jonkinlaisia voimisteluasentoja joutuu joskus ottamaan että saa nenän zenittiin.
On minulla ollut kulmaetsimiäkin. Ne on mukavia käyttää mutta minä en niillä löydä mitään.

Kaizu
Kai Forssen

eruppa

Hei!

Olen myös miettinyt, josko tekisi itse "okulaarin" noin 200-250 mm polttovälin linssistä siten, että se kävisi suoraan tuohon putken okulaaritarkentimeen. Kun minulla peilin polttoväli on 1428 mm, niin tulisi sopiva suurennus. Minulla on vanha sorvattu messinkiholkki, jolla noita vanhoja 24 mm okulaareja saattoi käyttää 32 mm okulaaripitimeen. Kun noita vanhoja okulaareja ei enää ole, voisi tuosta sovitusholkista tehdä etsinokulaarin, jolloin itse putkea voisi käyttää etsimenä silloin, kun etsinputken normaali käyttö vaatisi sirkusakrobaatin notkeutta. Onko joku kokeillut tällaista ideaa?

kyseleepi Erkki-ukkeli

Meade-mad

#3
Oikeasti ei ole kyse suurennuksesta vaan näkyvillä olevasta todellisesta näkökentästä. Vaikka laittaisit kuinka pitkän okulaarin niin systeemiä rajaa jossakin kohden okulaariholkin reuna. Näkökenttä ei enää tuosta kasva.

Plössl tyyppisillä okulaareilla suurin todellinen kuvakenttä saadaan 32 mm okulaarilla kun tarkennuslaite on tuuma ja vartti. Raja tulee kahden tuuman fokusesrissa vastaan noin 50 mm okulaarilla. Silloin suurennus olisi 1500mm/50mm=  x30. Käykö tuo etsimeksi on sitten makuasia.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Kaizu

Käytän 50mm:n okulaaria 1250mm:n polttovälillä. Suurennusta tulee 25x. Okulaarin näkökenttä on 90 astetta. Näen taivaalta vajaat kolme astetta koska fokusointilaite rajoittaa kenttää. Suurennus on liian iso etsimeksi mutta soveltuu tähtihyppelyyn kunhan etsimellä löytää lähtöpaikan.

Kaizu
Kai Forssen

eruppa

Hei!

Minulla itselläni on 40 mm Plössl, jota myös käytän tähtihyppelyyn. Sitten kun kohde on löytynyt, panen tilalle 25 mm tai 12 mm ortoskoopin tarpeen mukaan. Kuitenkin joissakin tapauksissa olisi parempi eli laajakenttäisempi etsin parempi ja kun tuo notkeus ikävuosien karttuessa tuntuu vähenevän, niin tuo vanha, omatekoinen messinkiputkesta tehty etsin ei ole ollenkaan mukava, kun kohde on lähellä zeniittiä. Eli ajattelin, kun nyt eläkeukkona on aikaa, kokeilla itsetehtyä, tosi pitkäpolttovälistä okulaaria tähtihyppelyn helpottamiseen. On ainakin liikesuunta sama kuin oikeilla okulaareilla ja noilta sirkusakrobaatin tempuilta välttyy.

Erkki Porista