Canon 500mm 4,5 L modaus

Aloittaja Veijo T, 11.02.2008, 18:20:40

« edellinen - seuraava »

Veijo T

Tämä tähtiharrastus menee näköjään näin pilvisellä säällä enemmän laiterakenteluksi.

Sahasin rautasahalla 70mm pätkän pois Canon 500mm 4,5 L objektiivista, tämä mahdollistaa nyt mikroskoopin stereokatselu okulaarien käytön kyseisessä putkessa suoraan, putkessa voi käyttää myös polttovälin supistajaa.

Putki oli alkujaan Canon FD filmikameroille tehty -80 luvulla, putkesta puuttuu myös kuvanvakaaja linssistö, myös aukon säätö jäi pois, mutta aukko lehdet saa pudotettua suodinaukkoon tarvittaessa, tuo L sarjan lasi piirtää kuitenkin jo täydellä 4,5 aukolla mainiosti, itseasiassa paremmin kuin kuvanvakaajalla olevassa huomattavasti kalliimmassa autofokus putkessa, myöskään autofokusta ei tähtikuvauksessa tarvita.

Putken päähän saa nyt M42 tai T kierteen josta edelleen löytyy sovitteita melkein kaikille kameramerkeille.

Veijo T

http://kotiweb.kotiportti.fi/veijo.t/Kuvausvalineet/Canon500_4,5/index.html

GaryP

No perskule! Minullakin on vanha sakemannin valmista stereomikroskooppi josta havittelin lisähupia kaukoputkeen. Mutta kun taas loppuu kädet kesken, ei taida meikäläisen testeillä onnistua. Vaan tulihan taas yksi asia lisää ToDo-listalle.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Varmaan jo tiesitkin, mutta niille jotka eivät tiedä ja jotta hyviä stereomikroskooppeja ei turhaan tuhottaisi kerron että
tuo ei onnistu oikean stereomikroskoopin osilla. Siinä on kaksi mikroskooppia rinnan alusta loppuun.
Tuossa tarvitaan "splitteriä" joka jakaa yhden kuvan molemmille silmille. Tuollaisessa mikroskoopissa on yksi objektiivi jonka kuva jaetaan puoliläpisevällä peilillä kahtia ja nämä kuvat johdetaan kummallekkin silmälle. Kummallekkin silmälle tulee sama kuva, kyseessä ei ole stereokuva.
Olen itse tehnyt ko. laitteen ja luopunut siitä. Syynä oli laitteen heikko valovoima niin että sille oli vain kaksi sopivaa kohdetta, Jupiter ja Kuu. Kuvan jakaminen tarkoittaa valomäärän puolittumista. Lisäksi laitteen optinen pituus edellytti sen etupäähän Barlow linssiä joka taas lisäsi suurennusta ja heikensi valovoimaa entisestään. Jupiter oli kuitenkin ihan komean näköinen.
Hyvällä stereomikroskoopilla on kaikenlaista, myös tähän harrastukseen liittyvää, käyttöä. Se on hyvä apuväline vaikkapa kameramodauksissa.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Kiitos Kaizu kun jarruttelet hieman meitä innokkaita. En tunne mikroskoopin ideaa sen kummemmin entuudestaan, joten uutta oli tuokin tieto.

Noh, enpä olisi muutenkaan tehnyt mitään sellaista muutosta joka aiheuttaisi pysyviä vaurioita laitteille. Pidän mikroskoopista sellaisenaankin, joten se saa rauhan.
:)

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Veijo T

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 11.02.2008, 21:25:59
Kiitos Kaizu kun jarruttelet hieman meitä innokkaita. En tunne mikroskoopin ideaa sen kummemmin entuudestaan, joten uutta oli tuokin tieto.

Noh, enpä olisi muutenkaan tehnyt mitään sellaista muutosta joka aiheuttaisi pysyviä vaurioita laitteille. Pidän mikroskoopista sellaisenaankin, joten se saa rauhan.
:)

Kari


Mikäli haluat normaalista Canon eos objektiivista maakaukoputken, se onnistuu suoraan tuon tyyppisellä adapterilla, tuossa kylläkin Nikonille tehdas tekoinen, itse tein kerran vastaavan Canon putkille, tarvitaan vain prismat pienestä kiikarista ja pieni okulaari.

http://kenrockwell.com/nikon/lsc.htm

GaryP

Minulla on yksi sellainen jo olemassa, mutta tuon "stereo"-katselun vuoksi haluaisin lisää kokeilla. Eihän se tietenkään stereona tule, mutta jälleen kerran pääsemme aiheeseen kuinka kaksi silmää tekee ihmeitä, vaikka valovoima laskisikin radikaalisti.

Kokeilin omaani tuossa eilen illalla, mutta en löytänyt kohtaa jossa tarkennus toimisi. Ehkäpä se ei ihan suoraan toimikaan.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Veijo T

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 12.02.2008, 19:31:28
Minulla on yksi sellainen jo olemassa, mutta tuon "stereo"-katselun vuoksi haluaisin lisää kokeilla. Eihän se tietenkään stereona tule, mutta jälleen kerran pääsemme aiheeseen kuinka kaksi silmää tekee ihmeitä, vaikka valovoima laskisikin radikaalisti.

Kokeilin omaani tuossa eilen illalla, mutta en löytänyt kohtaa jossa tarkennus toimisi. Ehkäpä se ei ihan suoraan toimikaan.

Kari


Riippuu siitä käännetäänkö siinä sekä pysty että vaaka suunta oikein päin prismoilla, kuten maanpäällisten kohteiden vuoksi on tarve, mutta tähtitaivas katselussa noita suuntia ei tarvitse kääntää, yleensä normaali putkia ei voi lyhentää, mutta tuossa minun Canon 500mm putkessa oli reilusti tyhjää putken päässä, jolloin ylimääräistä linssiä polttovälin pidennykseen ei tarvitse, minä lyhensin putkea noin 70mm, vastaavasti normaalikuvaus taas vaatii loittorenkaat tilalle.

Veijo T

Veijo T