Venus kuvia

Aloittaja Dalton, 09.02.2008, 13:28:56

« edellinen - seuraava »

Dalton

mutta sitten kun otan putken läpi niin useimmiten siihen Venuksen reunoihin tullee sellaiset punaset, vaaleenkeltaset ja vihreet reunat ja keskeltä se on tummankeltanen :D

Kolkkisti

Onnistuiskohan tuo tarkennus tuolla makrokuvauksella vai mikä se oli? Omassa canonissa on semmonen nappi missä on kukkanen ja MF.
Canon EOS 1000D

Dalton

makrokuvausta mä oon aina käyttäny kun putken läpi kuvaan :D "äärettömällä" se ei onnistu siinä, oon kokeillu sitä. Mutta aina kun ilman putkea on niin käytän ääretöntä. :)

-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: Dalton - 11.02.2008, 18:43:43
mutta sitten kun otan putken läpi niin useimmiten siihen Venuksen reunoihin tullee sellaiset punaset, vaaleenkeltaset ja vihreet reunat ja keskeltä se on tummankeltanen :D

Tällä hetkellä Venus on kuvattavissa niin matalalla horisontissa, että ilmakehän vaikutus valon eri aallonpituuksiin on merkittävä. Toisin sanoen sininen väri tuppaa suodattumaan matkalla ilmakehässä kameran kennolle. Myöskin valon eri allonpituudet taittuvat hiukan erilailla tullessaan ilmakehään, joten värikanavat eivät välttämättä satu päällekkäin, mistä aiheutuu värivirheitä kuvaan. Tuon voi korjata kylläkin kuvankäsittelyohjelmalla.
Purin kuvastasi eri värikanavat(RGB) esille ja sininen kanava näyttää aika tyhjältä.


Myöskin kuvastasi on edelleen havaittavissa tuota aukkolevyjen aiheuttamaa "kulmaisuutta", joten ehkä tarkennuskaan ei ole ollut ihan kohdallaan tai sitten kamera ei vaan sovellu oikein hyvin Venuksen kuvaamiseen. Tuohon auttaisi jos aukkosuhdetta(f) voisi kasvattaa ts. pienentää aukkoa, mutta tuossa kamerassa se ei taida olla mahdollista :(.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+