sideerinen kello

Aloittaja eruppa, 04.02.2008, 20:36:50

« edellinen - seuraava »

eruppa

Hei!

Aluksi suurkiitokset dobsonjalustakyselyyni vastanneille. Sain monia arvokkaita vihjeitä, joita aion kokeilla.

Sitten kyselisin, onko jostakin saatavissa harrastelijakäyttöön sopivia tähtiaikaa käyviä sideerisiä kelloja tai sellaisen rakennusohjeita. Olen "juottimen peruskäytön" yli 40 vuoden radioamatöörikokemuksella hallitseva, mutta en viitsisi ruveta alusta asti itse suunnittelemaan moista laitetta. Jos valmiita kelloja saa, ovat ne luultavasti halvempia kuin itse tehdyn komponentit. Onko joku ostanut tai tehnyt itse?

kyseleepi eläkeukko Erkki Ruppa Porin horisontista


eruppa

Hei!

Kyllähän tuollainen netistä saatava ohjelma laskee tähtiajan oikein edellyttäen, että PC:n oma kello-oskillaattori on riittävän tarkka.Tuollainen ohjelma on luultavasti tehty Visual Basic- tai Visual C-ohjelmalla, joka pyörittelee nuo laskukaavat PC:n oman kellon ajasta lähtien, kun vain syöttää kelloon aikavyöhykkeen ja tarkan pituuspiirin. Valitettavasti vain nuo oskillaattorit eivät ole kovinkaan vakaita taajuudeltaan, joten ainakin minun omistamani kahden PC:n kellon aika tahtoo "ryömiä" pikkuhiljaa, eli kello joko edistää tai jätättää. Kello-oskillaattorin tarkka taajuus ei laitteen toiminnan kannalta ole kovinkaan tärkeä asia, joten parempi sideerinen kello ottaisi tarkan ajan synkronoivasta radiotaajuudesta. Panin tuollaisen sideerisen kellon toimimaan PC:n näytölle ja katson, riittääkö tarkkuus.

harrastusterv. Erkki Ruppa

Meade-mad

Tuntematta käyttötarvettasi niin tässä ehdotus oskilaattorin ryöminnän kompensoimiseksi:

PC-kello on lyhyellä aikavälillä (tunteja) tarkka. Jos tarvitset tarkan sideerisen ajan niin säädä koneen kello aikaan juuri ennen sideerisen kellon käynnistystä. Riittävän tarkan aikareferenssin saat koneeseen liitettävästä GPS modulista.

Myös netistä löytyy aikareferenssi sivuja www.htexplained.com/watches/TimeRef/

Varsin tarkka aika on syötettävissä myös käsin irto GPS laitteen ohjaamana. Jos gps ei kuulu varustukseen niin varsin hyvä korvike on teksti TV- Sieltä aika PC-kelloon ja laskenta käyntiin.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas