MP-kupoli.

Aloittaja Mikko Päivinen, 02.02.2008, 12:47:16

« edellinen - seuraava »

Mikko Päivinen

 Hommat ovat edenneet hitaanpuoleisesti viimeaikoina muiden kiireiden takia, mutta olen harjoitellut AutoCAD ohjelman käyttöä aina sopivan välin tullen. Tein harjoitteluna piirustukset teräskupolin rungosta sekä asennusvanteesta.
Ihan vielä piirtäminen ei suju niinkään lennokkaasti, mutta pystyn jo käyttämään ohjelmaa suunnitteluun ja se tulee helpottamaan paljon tulevaisuuden projekteissa. Lisäksi on mahtavaa nähdä ideat kolmiulotteisena jo ennenkuin ne toteuttaa oikeasti.

Tässä pari kuvaa jotka synyivät ohjelmaa harjoitellessa. Muutin tässä piirustuksessa jo tuon kupoli takaosan kaariraudat verrattuna jo tekemiini kupoleihin verrattuna sillä näin pelti on helpompi saada taipumaan myös sinne.


Piirsin kuvat pienintä yksityiskohtaa myöten ja ainoastaan pultit jäi laittamatta  :cheesy:

Nämä ovat kuvia renderöimättömistä kappaleista ja siksi ne ovat ns karkeita.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Raadelma

Terve Mikko

Respect, tosi hienoa jälkeä !

Noiden kuvien avulla onkin hienoa tehdä täydellistä työtä.

Tsemppiä vaan CAD-opiskelullesi.

-Jari

Mikko Päivinen

 Kiitoksia SF- observatorion puuhamiehelle kommentista. Meneekin varmaan parivuotta intensiivisesti tuon ohjelman kanssa ennekuin voin sanoa osaavani sen  :cheesy: Tarkoitan tällä myöskin sitä, että tarkoituksenani olisi osata suunitella sillä myös piirilevyjä elektroniikkaan sekä piirtää myös taloja sillä. Tuo talojen arkkitehtuuri on kiinnostanut minua aina ja silloin kun opiskelin rakennuslinjalla niin piirsimme vielä pöydän kanssa kynällä :cheesy:. Sain silloin yhtä vaille täydet pisteet omakotitalon suunnittelusta ja nyt kun tarjolla on näin hienot vehkeet apuna niin olisi hienoa osata hyödyntää sitä.

Olen myös katsellut kursseja mitä ohjelmalle pidetään, mutta nekään eivät ole aivan ilmaisia ja en ole osannut päättää mitkä niistä sopisivat minulle parhaiten. En haluaisi kuitenkaan maksaa 500e siitä, että minulle kerrotaan kuinka ohjelman valikot toimivat tai jos totta puhutaan niin en edes siitä kuinka 2D suunnittelua tehdään kyseisellä ohjelmalla. Aloittamisen ongelmina pidän täällä hetkellä sitä, että olin niin tottunut esim psp tai PS kuvankäsittely ohjelmien käyttöliittymiin ja vei jonkin verran aikaa saada pää tajuamaan miksi homma pitää tehdä juuri niin kuin ACAD ohjelmassa pitää.
  Toivon vielä pääseväni hyödyntämään AutoCadia tähtitieteen harrastuksen hyväksi. Kun saan kaikki tämänhetkiset kupoliprojektit järjestykseen niin suunnittelen ohjelmalla harjakattoisen sivuille aukeavan katon josta onkin ollut jo puhetta tällä foorumilla.

Olen jo suunnitellut myöskin terästolppa/EQ 6 adapterin ja ohjelmalla voisin myös näyttää jatkossa etukäteen kuvan yksilöllisestä observatorion tolpparatkaisusta niin haluttaessa ym.

Pitäsiköhän kohta palkata joku hommiin kun oma aika ei tahdo riittää millään :laugh:

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A