Isojen Kuumosaiikkien käsittely

Aloittaja Ari Haavisto, 21.02.2024, 23:13:57

« edellinen - seuraava »

Ari Haavisto

Laitetaas tänne hiukan keskustelua, ennen kuin alan googlaamaan kuvien sävyhallinnan saloja, kun olen tuskaillut noiden isojen Kuumosaiikkien käsittelyä. Ne ovat hankalia, kun skaala on niin valtava. Toisaalta kun kuvaa katsoo pienenä, niin että koko Kuu näkyy, se on aivan erilainen kuin täydessä koossa, jossa näkyy vain jonkun tietyn alueen pieniä yksityiskohtia. Ja sitten on myös suuret kirkkauserot terminaattorin ja kirkkaamman alueen välillä. Jos virittelen koko Kuun kontrastin kohdilleen ja terminaattorin näkyviin, niin täydessä koossa sitten detaljien kontrasti sakkaa jollain alueella tai päinvastoin. Tuntuu että joku jippo minulta nyt on hukassa ja lopputulos jää tavalla tai toisella latteammaksi kuin mitä materiaali mahdollistaisi. Mutta mikä se puuttuva jippo on? Miten histogrammissa saa kontrastia riittämään koko alueelle?

Pitäisikö kontrastia viritellä jotenkin liukumaskien tai alueellisten maskien kanssa pala kerrallaan vai miten photarissa helpoiten tuon voisi taklata? Voisin kuvitella, että ihan samoja juttuja säädellään tähtisumukuvissakin? Pitääkö kuvan eri alueiden kirkkausskaala ensin jotenkin saattaa lähelle samaa tasoa, latistaa, ja sitten vasta venyttää koko kuvan kontrastia curvesilla? Tehdä joku väriprofiilimuunnos  tyyliin dot gain 30% tai vastaava, jolla kuva ensin tasataan? Vai levels säätö jollain hassun muotoisella maskilla?

Veikkaan että minulta puuttuu nyt joku ihan perus steppi ja joku kohta vinkkaa tyyliin " konvertoi histogrammi logaritmiseksi" tms. ja sillä tämä aukeaa. Jos ei aukea, niin laitetaan sitten raakakuvia jakoon ja pähkitään lisää. Mutta hyväksi esimerkiksi käy vaikka tuo viimeisin mosaiikkini Kuun Helmikuu- ketjussa, missä kontrasti yksinkertaisesti joillain alueilla loppui kesken, vaikka raakamateriaalissa sävyjä kyllä riittäisi.

Vinkkejä?
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Jatkoin tänään tutkiskeluja photarilla ja väriprofiilin gamma-asetuksistahan tässä taas näköjään oli kyse. Jonkun päivityksen myötä jotain tuolla asetuksissa taas oli muuttunut. Hetken kun kaivelin, sain palautettua mieleen ja tehtyä uudestaan kasan custom harmaasävyprofiileita eri gamma-arvoille ja sieltä jostain gamma 1,25 tienoilta löytyi sopiva (tai dot gain 10%), jolla histogrammin sai "tasattua" ja sitten oli huomattavasti helpompi jatkaa käsittelyä ja saada kontrastit kohdilleen. Että minä inhoan noita väriprofiileita. Ja riippuu vielä millä kuvat on pinonnut/esikäsitellyt, että missä muodossa ne sattuvat olemaan ja millaisina photoshop ne kuvittelee. En tiedä onko nämä muille selvää pässinlihaa, mutta minä kyllä kompastelen näiden profiileiden kanssa kerta toisensa jälkeen...
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"