Kunnon jalusta TAL-200 putkelle goto ja digikuvaus ominaisuuksilla

Aloittaja Cowman, 23.07.2006, 20:07:23

« edellinen - seuraava »

Cowman

Hei,

Tarkoitus on hankkija kiinteeseen asennukseen kunnollinen jalusta kuvatuilla ominaisuuksilla. TAL-200 putkeen olen muuten tyytyväinen, paitsi mukana tullut jalusta ei ole hyvä. (Tärisee)
Olen katsellut  EQ6 SkyScan:a. Kannattaako?

einari

Kokemuksesta voin sanoa että hinta/laatu-suhteeltaan on hyvä jalusta.
Täytyy tässä kohtapuoliin kokeilla jalustalle PEC korjausta - ei kukaan sattumalta ole tehnyt tätä automaagisesti ?
___
Tapio

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Cowman - 23.07.2006, 20:07:23
Hei,
Tarkoitus on hankkija kiinteeseen asennukseen kunnollinen jalusta kuvatuilla ominaisuuksilla. TAL-200 putkeen olen muuten tyytyväinen, paitsi mukana tullut jalusta ei ole hyvä. (Tärisee)
Olen katsellut  EQ6 SkyScan:a. Kannattaako?

Minulla on ollut Tal 200K 3 vuotta.  Se on tosiaan aivan erinomainen kaukoputki etenkin DS-havainnoinnissa.  Sen sijaan laitteen mukana tuleva jalusta edustaa 25 vuotta vanhaa neuvostoteknologiaa soveltuen visuaalihavainnointiin pitämään kohde näkökentässä.  Valokuvauksessa maksimivalotusajat polttotasolla ovat luokkaa 30-40 s.
Tal-tehtaalla on tosin uusi Mt-3S -jalusta, jonka pitäisi olla parempi.  Ostin sen keväällä, mutta valoisan kesän takia en ole päässyt testaamaan.  Mikä jalusta sinun laitteesi mukana tuli?
Tal-kaukoputkien omistajien kannattaa liittyä Yahoon postituslistalle "TALScopes@yahoogroups.com".  Liittymisohjeet löytyvät Yahoosta.  Listalla keskustellaan paljon mm. jalustoista.  Talin jalustat ovat valokuvauksessa huonoja eivätkä anna oikeutta päällä olevan putken hyvälle optiikalle.
Englannissa useat firmat eivät edes myy Tal 200K:ta oman jalustansa kanssa, vaan ovat liittäneet sen pakettiin EQ5 tai EQ6:n kanssa.
Australialainen Tom Barrett on saanut Tal 200K:lla aivan uskomattoman hienoja tähtivalokuvia.  Hänen mielestään Tal 200K:n mukana tuleva jalusta ei sovellu lainkaan valokuvaukseen, vaan visuaalihavaintoihin.  Hän hylkäsi myös monet länsimaiset jalustat, mm.  Meaden, ja pitää ainoana oikeana jalustana Losmandya, ks.
http://www.losmandy.com/
Jalustan hankinnassa on lopulta kyse rahasta.  Miten paksu lompakko sinulla on?  Losmandya saa myös Suomessa, mutta rahaa pitää pulittaa reippaasti.

JM

Horus

Ei Paramountikaan olisii hullumpi valinta  ;). No tosin onhan se "vähän" kallis harrastajalle hankittavaksi.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

PetriKe

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

jmantyla

#5
Tästä Talin omasta jalustasta vielä pari sanaa.  Ostin viime talvena Tal MT-3S -jalustan, joka on parannettu
versio tehtaan vanhemmasta mallista ja kestää enemmän painoa.  Minulla on siinä nyt ripustettuna kaksi
kaukoputkea eikä ongelmia ole ollut.
MT-3S:ssa ei tietenkään ole GoTo- eikä Pec- tai autoguidausmahdollisuutta, mutta jos napa-akselin kohdistaa
kunnolla, sillä pääsee kohtuullisiin tuloksiin. Tein nyt viimein kunnon napa-akselin kohdistuksen, tosin piti vähän sahata
puista oksia, kun olivat kasvaneet Pohjantähden eteen  8)
Testikuvia löytyy täältä:
http://www.kaapeli.fi/~jmantyla/MT3S.html
Kuvissa on käytetty kolmea putkea: Tal 200K, Tal 100RS ja Helios Startravel 102/500.
Pinoamalla 30-90 sekunnin valotuksia tällä jalustalla pitäisi päästä kohtuullisiin
tuloksiin, joten ei se ihan turha ole, vaikka siinä ei olekaan hienoja tietokonevirityksiä.

JM