Taas pientä rakentelua

Aloittaja Ari Haavisto, 07.01.2024, 22:23:51

« edellinen - seuraava »

Ari Haavisto

Jälleen pientä rakenteluprojektia. Tällainen on ollut jo pitkään mielessä ja nyt pääsin itseni kanssa sopuun designista kun löysin sopivat avainkomponentit. Katsotaan mitä tästä tulee, muodossa tai toisessa sangen hupaisaa joka tapauksessa.

Perusrakenne terästä, piirtelin osat sen mukaan millaista profiilia sattui nurkista löytymään, sitten hetki leikkailua ja mig välkkymään.

Ydinrunko hahmollaan:



Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

väre

Tuosta on vielä vaikea alkaa arvailemaan, mutta seurataan.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Ari Haavisto

Tämän luonne paljastuu hyvinkin nopeasti heti kun kokoonpano alkaa. Mutta onneksi tässä on sitten vielä pieni lisätwisti loppuhuipennukseksi, joka liittyy tämän kuvan pultattavaan lisäosaan.



Hitsataan lisää palikoita kiinni


 




Puhdistus, teräsharjaus ja odottaa maalia pintaan:

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

On luja rakenne, veikkaan että A:n kärki on korkeimmalla ja alaosa maan tasalla...

Ari Haavisto

Tästä alkanee paljastua mihin suuntaan mennään. Maali on pinnassa ja ensimmäinen osa kiinni.




Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

JVO

Adaptiivisen optiikan uusin läpimurto. Putki siirtyy automaattisesti paremman seeingin alle.

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: JVO - 10.01.2024, 11:49:29Adaptiivisen optiikan uusin läpimurto. Putki siirtyy automaattisesti paremman seeingin alle.

2.0 versiossa rakennetaan sitten dronen päälle, putki neljään kilometriin pilvien päälle lentelemään, nyt tyydytään pysymään vielä pyörillä.

Nyt on nokkapyörästö ja ohjausaisa paikallaan.






Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Ai kärry tulikin, luulin että tulee hydraulinen nostolava jolta pääee katsomaan newtonin okulaariin.

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: mistral - 11.01.2024, 16:48:13Ai kärry tulikin, luulin että tulee hydraulinen nostolava jolta pääee katsomaan newtonin okulaariin.

Kärrypä kärry. Tänään kiinnitin moottorinohjainboxin kytkentärimoineen ja akkulaatikon paikoilleen runkoon.




Ajosähköt on tuossa nyt hahmollaan niin että kaapelien pituudet riittää, sain loputkin liitinjärjestykset arvottua, seuraavaksi alan kytkeä niitä. Akkulaatikossa on 2x20Ah AGM-akut ajoa varten sarjakytkentään (24V) ja yksi 20Ah akku valoille, putkelle ja apulaitteille. Akkulaatikon kylkeen tulee latauspistorasiat. Kaasukahva on paikoillaan aisassa, virta-avaimelle pitää tehdä ohjausaisaan boxi.

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

väre

Tuo akseli kiinnostaa, mistä löysit tuollaisen?
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: väre - 14.01.2024, 09:05:58Tuo akseli kiinnostaa, mistä löysit tuollaisen?

Tämä oli Tuontitukku.fi:sta. Kun syksyllä tilasin, siellä oli monenlaista mallia eri leveyksillä, tehoilla ja jännitteillä, juuri tällä hetkellä näyttää olevan vain yhtä mallia. Google haulla "sähköinen taka-akseli" löytyy. Oikean leveyden lisäksi itselle oli tärkeää, että on lisäksi tuo mekaaninen alennusvaihde, jotta varmasti pääsee hallitun hitaasti.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Tänään kytkin ajosähköt. Akkukotelon kannessa on nyt 24V ajopiirille päävirtakatkaisin ja kummallekin ajoakulle oma 12V latausliitin. Tuohon tulee vielä kolmas latausliitin 12V käyttösähköakulle jahka pääsen niitä rakentelemaan, mutta nostan varmaan putken ensin päälle jotta osaan sommitella paremmin.



Kannen sisäpuolella on sitten vielä varmuudeksi 50A sulake pääkatkaisimen jälkeen.



Ja pitihän sitä heti hiukan kokeilla ja liikkuuhan se! Ensin tuntui turhan nopealta, mutta sitten muistin vasta kääntää alennusvaihteen päälle ja auttoi kummasti. Pakki on aavistuksen helpompi kontrolloida kuin eteenpäin veto, varmaan pakin rajoitetun tehon vuoksi. Voi olla että vaihdan vielä liikesuunnat päikseen, jotta kesympi suunta olisi käyttäjää kohti ja samalla tallista ulospäin.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Virittelin jarrukahvat ja -vaijerit. Jarrut on tarkoitettu jalkapolkimelle, niin on hiukan kankeat kahvakäytössä. Saatan laittaa jarrurummun vipuihin kevennysjouset. Jarrut säädin niin että aavistuksen laahaavat. Samalla viritin johdotuksille ja virta-avaimelle kotelon.



Kiinnitin 3 kpl säädettävät tukijalat paikoilleen. Noilla koko värkki nostetaan ylös maasta ja vaateriin. Ei näy kuvassa, mutta jalkoihin hitsasin myös lukituspultit jolla asennon saa kiristettyä välyksettömästi paikalleen. Noissahan on alkuperäisenä aika paljon välystä sisä- ja ulkoputken välillä.



Kiinnittelin johtovyyhdit paikoilleen ja virittelin hiukan sääsuojaa moottorinohjaimelle ja johtosarjoille.



Vielä pitää muistaa laittaa öljyä akseliin ja sitten saakin nostaa putken päälle ja katsoa mitä ilmenee.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

mistral

Siinä on paljon osia kaikenkaikkiaan, varmaan iso työ. Lumessa jos sutii, saa vähän nykiä, koneessa kyllä voimaa riittää kun on alennusvaihde. Kuinka korkealla okulaaripää  on jos katsotaan zeniittiin?

Ari Haavisto

Tuo korottaa putkea n.25cm, okulaaripää nousee zeniitissä 2,3m=>2,55m:iin. Harvoin tulee okulaarin läpi katsottua, kamera siinä yleensä on. Tähtäinputkeen oli kohdistettaessa jo aiemmin hankala katsoa. Ajattelin asentaa toisen tähtäinputken alas pääpeilin lähelle, kenties laittaa siihenkin kameran. Ja pari pikkuputkeakin löytyy jotka voisi siihen pultata.

Luulen että jos auraa ja tarvittaessa vähän hiekottaa, kyllä tuo kulkee. Tarvittaessa voi nastoja tai vaikka ketjut laittaa. Mönkijän renkaatkin sopii kyllä pulttijaolle tai peräkärryn nastarenkaat, mutta suotta korottaa systeemiä vielä lisää.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"