Star adventuren seuranta jumittaa?

Aloittaja Avokid, 04.01.2024, 00:04:16

« edellinen - seuraava »

Avokid

Mikäköhän vikana kun nyt pakkasilla olen koittanut saada jalustaa kunnolla seuraamaan niin ei vaan meinaa tulla kunnon tulosta. Tähdet tulee välillä hyvinä pisteinä ja välillä l:n muotoisina tärähtäneinä. Ei tuulee ja jalustakin on ihan huolella syrjässä.
Voisiko tämä pakkanen tehdä sellaista, että rasvat siellä koneen sisällä jumittaa liikaa? Pitäisikö se kytkinlevy (clutch ring) pistää tiukkaan vai löysälle?

einari

Voi hyvinkin olla että jalusta toimii kuvailemallasi tavalla juurikin kovan pakkasen takia.
Oletuksena monissa jalustoissa on sellaiset rasvat jotka hyytyvät kovilla pakkasilla.
Siksipä monet ovat avanneet jalustan ja vaihtaneet oletusrasvat paremmin Suomen olosuhteisiin sopivaksi.
___
Tapio

väre

Minulla tulee ongelmia myös noiden johtojen kanssa. On pakkasella niin jäykkää tavaraa että haittaa jalustan toimintaa.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

einari

Johdot myös on kovilla pakkasilla.
Itse tein virtajohdot silikonista joka auttaa, mutta usb-johtoja ei juuri silikonisena tahdo löytyä.
Joitain punottuja olen nähnyt mutta en tiedä ovatko paljon parempia.
___
Tapio

väre

Lainaus käyttäjältä: einari - 04.01.2024, 12:42:07Johdot myös on kovilla pakkasilla.
Itse tein virtajohdot silikonista joka auttaa, mutta usb-johtoja ei juuri silikonisena tahdo löytyä.
Joitain punottuja olen nähnyt mutta en tiedä ovatko paljon parempia.
Minäkin olen yrittänyt katsella, mutta vähän on tarjontaa. Eikä tuollaista nelinapaista ohuempaa oikein ole löytynyt, josta vois tehä ite.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Avokid

Joo, ei ole vika johdoissa. Mutta kokeilen sitten huvikseni 25mm polttovälillä. Siihen tarkkuus riittää 30s valotuksiin.
Onko noi kaikki GoTo jalustatkin tuolla tavalla ongelmallisia? On pitänyt jo jonkinaikaa päivittää sellaiseen.

väre

Ei ehkä kaikki, mutta ainakin SW:n jalustoihin on joutunut noita rasvoja vaihtelemaan. Tuo oma iOptron on vielä tehdas rasvoilla ja toimii kohtuullisesti pakkasella.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Avokid

Ainakin loppuviikon jalusta toimi sen verran hyvin että 60mm polttoväli!lä sai kuvattua.