Järkkäri kiinni kaukoputkeen

Aloittaja Kari H, 26.12.2023, 22:01:13

« edellinen - seuraava »

Kari H

Mulla on tavoitteena opetella ja saada lupa käyttää Tähtikallion Meade LX 200 -putkea. Minkä sovittimen tarvitsen kun kamerat ovat Sonyn A7R (modattu) ja A7RII eli täyden kennon peilittömiä joissa FE-liitäntä linsseihin.?

hm

Käyttöoikeuden Tähtikallion Meadeen saa osallistumalla käyttökoulutukseen, jota saa kuukausittain pidettävien talkooviikonloppujen aikaan, seuraavan kerran runsaan kahden viikon kuluttua.

Tällä hetkellä Meade ei kuitenkaan ole täydessä toimintakunnossa, sillä kaukoputkesta puuttuu toimiva ohjaava käsikapula, joka kuitenkin on lähiaikoina tulossa. Meaden varsin pitkän polttovälin ja rajallisen seurantatarkkuuden johdosta kovin pitkien valotusaikojen käyttö ei oikein onnistu.

Järjestelmäkamera kiinnitetään kaukoputkeen T2-sovitteella, joka maksaa laadusta riippuen korkeintaan muutaman kympin. Rohkenen olettaa, että Meaden kunnostuksen valmistuttua Ursa järjestää Tähtikalliolle sovitteen yleisimpiin järjestelmäkameroihin (Canon, Micro 4/3, Nikon, Sony).

Olen itse kuvannut varsin runsaasti Tähtikalliolla kakkostornin Alluna-teleskoopin etsinputken läpi. Lyhyen polttovälin ja seurannan hyvän tarkkuuden johdosta valotusaikoja rajoittaa lähinnä taustataivaan valoisuus. Tähänkin tarvitaan vain samainen T2-sovite.

Jos tulet tammikuun talkootapahtumaan, niin voin opastaa sinut kaukoputkella kuvaamiseen.

Hannu Määttänen


Kari H

Kiitos Hannu selkeästä vastauksesta. Olen menossa Tähtikallioon 18.1. Timo L:n kurssille. Pyydän häntä näyttämään putkea. En todennäköisesi ehdi tammikuun talkoisiin, mutta pidän asian mielessä.

hm

Olin talkoissa ja kävin tutustumassa Meaden nykytilaan. Putkesta puuttu edelleen ohjauskapula, ehkä tarvitaan myös jotain muutakin säätöä.

Sonylla kuvaamiseen pitää kameraan ensin liittää T2-sovite ja sitten kahden tuuman kuvatasosovite, millainen näkyy ensimmäisessä kuvassa sivulla www.teknofokus.fi/Astro/Tkuvaus.htm Näitä ei toistaiseksi ole Ursan havaintokeskuksessa, mutta toivottavasti maaliskuussa, jolloin Meade voisi olla käyttökunnossa ja talven pilvisyys hiljalleen väistymässä.

Kameran kiinnittäminen on yksinkertaista. Kamerasta poistetaan objektiivi, kiinnitetään T2-sovite, johon kierretään kuvatasosovite. Meadesta otetaan okulaari ja kulmaprisma pois löysäämällä kahta ylhäältä ja oikealta löytyvää lukitusruuvia, jonka jälkeen voi kameran laittaa ja lukita okulaarin aukkoon. Asia varmaan selviää, kun näet tänään illalla Meaden paikan päällä.

Hannu Määttänen