Sondiharrastus

Aloittaja ispa, 28.10.2023, 14:37:36

« edellinen - seuraava »

ispa

Tähdet ja avaruus -lehdessä 7/2023 on juttu sondiharrastuksesta. Geokätköilyä harrastaneena huomaan yhtäläisyyksiä ensinnäkin GPS:n käytössä ja FTF-jahdissa (kuka löytää ensiksi). Sondit lähtevät tietysti löytäjänsä matkaan. Joten pieni ehdotus: etsijällä voisi olla mukana jonkinlainen lappu tai kyltti: "Sorry, olet myöhässä", jonka hän voisi jättää löytöpaikalle otettuaan sondin mukaansa.

Vein tiedon tästä harrastuksesta suomalaisten geokätköilien someryhmään. Tuli jo yksi tykkäys.

Tositarina geokätköilystä. Suomessa on kehitetty sivusto, joka osaa lähettää ilmoituksen listalla oleviin kännyköihin uuden kätkön ilmestymisestä (julkaisusta). Asetuksista voi säätää kuinka etäällä olevista uusista kätköistä tulee ilmoitus. Suunnilleen talvella 2007 kännykkääni tuli ilmoitus 5 km etäisyydellä olevasta uudeta kätköstä. Lähdin melko nopeasti auton kanssa etsimään sitä. Sijaintini oli sellainen, että piti tehdä pieni lenkki kaupungin keskustan kautta. Loppumatka piti kahlata lumessa kun tietä ei ollut perille asti. Siinä pakkasessa sitten löydin sen purkin. Ja olipa pettymys iso kun siellä oli merkintä löydöstä. Olin siis toinen löytäjä. Tämä ensimmäinen oli ollut keskustassa Prismassa ostoksilla kun sai hälytyksen kännykkäänsä ja lähti heti etsimään.  :smiley:
Ilpo Kantonen

Timi

Kätköilyä harrastaneena jokseenkin tuttua juttua.
Hieman ihmetyttää kyllä tuo FTF jahti geokätköilyharrastuksessa kun aina samat kätköilijät on menossa ja löytämässä niitä FTF:iä kilpajuoksulla alle tunnin sisään ja pienellä paikkakunnalla jossa harvoin edes julkaistaan uusia kätköjä eikä anneta muille sitä ekana löytämisen iloa mutta harrastushan sekin on eikä mitään vakavaa asiaa.
Tuossa seurailin tuota sondijuttua niin siinä map sivustolla näkyy olevan melko tarkkaan ennakoitu pallon putoamispaikka, eikö tuolla etsijät liene jo etukäteen vahdissa niin pääsee nopsaan putoamispaikalle jos oikein ymmärsin lentorataa kun katselin map sivulta?

einari

Voisikohan ajatella ideologiaa että jos on saalistanut 10 sondia niin jättäisi sen 11. jollekin muulle...
___
Tapio

ispa

Geokätköilyssä olen ollut monenlaisissa jännittävässä tilanteessa. Olin lomamatkalla Pohjois-Suomessa keskellä kesäyötä keskellä metsää. Siellä oli vanha linja-auton rotisko aivan hijaisena. Hiljaista oli muutenkin. Minulle tuli tunne, että siellä puoliksi maatuneessa bussissa voi olla ihminen tai ihmisiä. Teki mieli kurkata. En kuitenkaan kurkannut.  :rolleyes:

FTF-jahti on jonkinlaista urheilua. Psykologisesti kai ihmisen kilpailuviettiä.
Ilpo Kantonen

Timi

Niin onhan siinä mahdollista ideoida vaikka siten että kätkö- tai FTF löytö vuoden jokaiselle päivälle yms. tavoitteita mitä vaan mielikuvitus keksii ja taitaahan siinä niitä tilastoja jotkut harrastaakin loggaus/omasivulla, noh nyt taisi mennä toisen harrastusalueen jutuiksi, onhan heillä oma foorumikin jos jotakuta alkoi täällä kiinnostaa.
https://www.geocache.fi/keskustelu/index.php