Televue Powermaten sijoittaminen Celestron Edge 8” putken ja kameran väliin ?

Aloittaja Jussi Halttunen, 19.08.2023, 00:29:25

« edellinen - seuraava »

Jussi Halttunen

Olen yrittänyt virittää Celestron Edge HD 8" kaukoputkea planeettakuvaukseen siinä kuitenkaan vielä onnistumatta. Käsitykseni mukaan tarvittava suurennus kannattaa mieluummin hankkia Barlow-linssin avulla kuin okulaarisuurennuksella. Minulla on käytössä Televuen Powermate 4 x sekä 2,5 x (jälkimmäinen 1 1/4 "). Olen kokeillut erilaisia kombinaatioita DSLR- kameran Canon EOS 60 Da (croppikenno) sekä Canon EOS 6 D mk. Ii (full frame) kanssa. Olen poistanut Powermaten alkuosan ja lisännyt T-ring adapterin ja siihen sitten Canonin T2 EF sovitteen. En ole vielä keksinyt kuinka tuo Powermate-yhdistelmä saadaan tarkentumaan kameran kennolle. Olen kokeillut kentäntasottajan (0,7) kanssa ja ilman. Celestronin ohjeessa mainittu okulaarisuurennus ei myöskään tarkennu, vaikka käytössä on valmistajan oma deluxe-sovitin, jonka olen kiinnittänyt putken perään visual back- sovittimeen ohjeen mukaan. Myönnän, että kysymykseni on tyhmä, mutta jotenkin haluaisin päästä eteenpäin planeettojen kuvauksessa. Tarkennus Powermaten ja DSLR- kameran kanssa ei onnistu myöskään SW 80 ED linssiputkella.

Yritän seuraavaksi virittää Edgen perään Powermaten ja sitten ZWO ASI 178MC astrokameran. Toivottavasti se ei ole yhtä vaikea tarkentaa kuin nuo Canonit.
SkyWatcher Esprit 120ED, Skywatcher Evostar 80ED
Celestron Edge HD 8
Skywatcher Flextube 400, Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ5, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool

Tane

 Mainitsemallasi ASI 178 MC kameralla pitäisi tarkentua. Itsellä on ASI 662 MC ja SC putkella minulla mahtuu väliin helposti barlow ja ADC korrektori. Järkkäreillä en ole kokeillut kun käsitykseni mukaan eivät aivan parhaimmillaan ole ne planeettakameroita.
  F10 putkella minulle on aika sopiva x1,5 barlow. Tuon suurennoksen  sain kun Omegon 2x premium barlowista otin etulinssin ja kiinnitin sen lähemmä kameran kennoa.
Mutta olen myös aiemmin käyttänyt Televue 2,5x powermatea kuuden tuuman F8 linssiputken ja ASI 224 kameran kanssa ja hyvin onnistui.
Celestron C14,

HarriR

Flattenerin ja kennon välissä pitää olla tietty välimatka jota kutsutaan oudolla nimellä back focus, yleensä 55 milliä. Pitääkö barlowin ja kennon välillä olla jokin tietty etäisyys?

Tane

 Ei niin tarkkaa kuin flattenerilla. Mitä kauempana barlow linssi on kennosta sitä isompi on suurennos. Mutta Televue 2,5" powermatessa on kolmas ns. tasoittava linssi ja suurennos pysyy suunnilleen samana kennon ja linssin välimatkasta huolimatta. Eli siinä mahtuu tavaraa väliin enemmänkin, ADC ja filtterikiekko muun muassa. Minulla tuo Omegon Premium 2x barlow on samanlainen kuin powermate. Olenkin tosiaan irrottanut sen tasaavan linssin ja nyt se toimii kuten normaali barlow. Ihan sen takia että saan pienemmän suurennoksen kuin se 2 kertaa. Nyt C14 putkella tulee F/15-16 joka näillä Suomen seeingeillä alkaa näköjään olla maksimi.
Celestron C14,

HarriR

Lainaus käyttäjältä: Tane - 19.08.2023, 08:59:17
Ei niin tarkkaa kuin flattenerilla. Mitä kauempana barlow linssi on kennosta sitä isompi on suurennos. Mutta Televue 2,5" powermatessa on kolmas ns. tasoittava linssi ja suurennos pysyy suunnilleen samana kennon ja linssin välimatkasta huolimatta. Eli siinä mahtuu tavaraa väliin enemmänkin, ADC ja filtterikiekko muun muassa. Minulla tuo Omegon Premium 2x barlow on samanlainen kuin powermate. Olenkin tosiaan irrottanut sen tasaavan linssin ja nyt se toimii kuten normaali barlow. Ihan sen takia että saan pienemmän suurennoksen kuin se 2 kertaa. Nyt C14 putkella tulee F/15-16 joka näillä Suomen seeingeillä alkaa näköjään olla maksimi.

Millaisen suurennoksen saat ja millaisella etäisyydellä kennosta?

Tane

 Ovat niin tapauskohtaisia etten voi antaa mittoja joista voi sanoa että tämä toimii esim. juuri sinun tapauksessasi. Kun laitan Omegon 2x Premium barlowin kaukoputkeen niin asetan kameran barlowin holkkiin ja se on siinä. Focuserista säädän kuvan terävimmilleen mitä nyt milläkin kelillä sattuu saamaan...

Jos haluan alle 2x suurennosta irrotan etummaiset barlow linssit ja kierrän ne eri adapteriin jolloin voin säädellä suurennosta. Putken polttoväli on sinällään jo F11 ja barlow linssi pienentää paljon joten se on kennosta oltava vain noin 1,5-3 senttiä. Sillä voin säätää suurennosta että putkesta tulee kuvattaessa noin F15- F20.
Minulla voisi olla tavallinen 2x barlow, esim. Celestron 2x X-Cel tai muu vastaava jonka linssi ei pienennä niin paljon ja voisin etäisyyttä ja kaukoputken F lukua säätää silläkin eikä sen tarvitsisi olla niin lähellä kennoa. Siinäkin on linssiosa vaihdettava lyhyempään adapteriin jos aikoo saada 1,5x suurennoksen.Pidän sitä järkevämpänä ratkaisuna mutta minulla on nyt vain tuo yksi barlow ja toistaiseksi olen tyytynyt kokeilemaan sillä. ADC korrektori ei siinä mahdu tietenkään kennon ja barlowin väliin, se on edessä ennen linssiä.


Celestron C14,

Tane

 Edelliseen viitaten jatkaisin että minulle olisi paras ratkaisu olla suoraan 1,5x barlow ilman kikkailuja. Yhdysvalloissa Siebert Optics valmistaa kaikenlaisia barloweita. Kysyin sieltä ja reilu parisataa euroa olisi kaikkine tulli ja lähetyskuluineen laadukas 1,5x barlow. Ei ole nettikauppaa mutta lähettää erillisellä tilauksella.
Celestron C14,

Tane

Celestron C14,

cmas

En ota kantaa muuten tähän ongelmaan, mutta itselläni on Baader VIP barlow ja sitä kätevämpää kokonaisuutta en ole kaivannut. Saa säädettyä miten haluaa eikä tartte tilailla rapakon takaa.

Tane

Lainaus käyttäjältä: cmas - 19.08.2023, 20:21:00
En ota kantaa muuten tähän ongelmaan, mutta itselläni on Baader VIP barlow ja sitä kätevämpää kokonaisuutta en ole kaivannut. Saa säädettyä miten haluaa eikä tartte tilailla rapakon takaa.
Olen toki aikonut ostaa tämänkin. Ohjeessa vain sanottiin 1,76x suurennos pienimmäksi. Jos sillä saa suurennoksen noin 1,5x ja molemmin puolin säätövaraa niin se sopisi minulle.

Celestron C14,

cmas

Lainaus käyttäjältä: Tane - 19.08.2023, 20:39:27
Olen toki aikonut ostaa tämänkin. Ohjeessa vain sanottiin 1,76x suurennos pienimmäksi. Jos sillä saa suurennoksen noin 1,5x ja molemmin puolin säätövaraa niin se sopisi minulle.

En halua pölliä ketjua, mutta se mainitsemasi suurennos saadaan poistamalla yksi loitoista, ei se minimi ole. Niitä saa poistaa miten lystää modulaarisuuden vuoksi.

Toivottavasti ketjun aloittaja on saanut jo fokuksen kohdalleen. Ihmettelen suuresti, jos sen kanssa on ongelmaa planeettakameralla.

Tane

 Kiitos tiedosta. On sopiva barlow. Mutta en sotke ketjua enempää. Odotan edelleen minäkin vastausta alkuperäiseen kysymykseen johon jotain yritin vastata ensimmäisessä viestissäni. Mutta DSLR kuvaajat tietäisivät paremmin...
Celestron C14,

Jussi Halttunen

En ole vielä ehtinyt kokeilemaan ASI 178 MC:tä. Menee vähän aikaa, kun saa tarvittavat ohjelmat pelaamaan läppärissä. Todennäköisesti tarkentuu Powermate 2,5 x (1 1/4 "). Suurennuksesta ei vielä tiedä. Tuntuu olevan todella mystinen juttu ?

Olen jatkanut epätoivoisia kokeiluja DSLR:llä. Ruuvasin Powermate 4 x (2" peräosan+t-ring adapterin) barlowin f:4 Newtonin perään (SW Quattro 10") ja siihen full-frame Canonin. Periaatteessa sain tarkennettua kennolle, mutta suurennus oli olemattoman heikko, eikä Saturnuksesta erottunut juuri mitään. Etsinputkestakin näkyi paremmin. Lopetan planeettakuvauksen DSLR kameralla.

Mitähän kuvausohjelmaa kannattaisi käyttää läppärissä ASI:n kanssa ? Vaihtoehtoja koneellani ovat ASI studio, N.I.N.A, Sharpcap ja SGRpro. Myönnän olevani aloittelija cmos- kameroiden käytössä, vaikka niitä on ollut kaksikin kameraa käyttämättömänä laatikossa jo pari vuotta.
SkyWatcher Esprit 120ED, Skywatcher Evostar 80ED
Celestron Edge HD 8
Skywatcher Flextube 400, Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ5, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool

Jussi Halttunen

ASI Studio ohjelmistolla sain asennettua kameran ajurin. Nähtävästi sovelluksen jalustan ohjaus toimii vain ZWO:n jalustoille. Kokeilen vielä toista ASI ascom softaa, josko se hyväksyisi SW EQ6 pro- jalustan.
SkyWatcher Esprit 120ED, Skywatcher Evostar 80ED
Celestron Edge HD 8
Skywatcher Flextube 400, Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ5, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool

Terminaattori

Alkuperäiseen ongelmaan liittyen herää epäilys, että putken ja Powermaten välissä saattaa olla jotain ylimääräistä. 0,7x polttovälinlyhentäjä olikin mainittu, se voi aiheuttaa outoja ilmiöitä yhdessä polttovälinpidentäjän kanssa. Mutta jos ilman sitäkään ei fokusta löytynyt, oliko putkessa myös esim. Crayford-tarkennin ja kulmapeili? Silloin voi käydä niin, että okulaari vielä jotenkin fokukseen yltää, mutta kamera ei.

Yhdistelmä SW Quattro 10" + Powermate 4 x + ASI178 lienee se, jolla tuloksia helpoimmin saa. "Suurennus" on sopiva silloin, kun f-luku on n. 5x kameran pikselikoko mikrometreinä. Eli tässä tapauksessa f/16 ja 2,4 mikrometrin pikselit, hieman ylimääräistä suurennusta mutta ei liikaa. Edge 8 sellaisenaan ilman Barlowia/Powermatea lienee myös toimiva ratkaisu ASI178:n kanssa. Okulaarisuurennuksella polttoväli tulee yleensä liian pitkäksi nykyajan kameroille.

Sharpcap ainakin on hyvä ohjelma planeettakuvaukseen. Toinen hyvä on Firecapture, joka on myös ilmainen ja monipuolisempi, mutta vähän kömpelömpi käyttää ja ei toimi ihan heikkotehoisessa läppärissä.