Newtonin putken tukeminen focuserin kohdalta

Aloittaja HarriR, 15.07.2023, 13:32:51

« edellinen - seuraava »

HarriR

Olen tässä heinäkuun kunniaksi purkanut SW:n 200 mm putkeni modaamista varten. Hiilikuituputken hankinta ei oikein mennyt kuten halusin koska toimitusaika oli mitä oli eli pahkeisen pitkä, joten pitää tulla toimeen tuolla peltiputkella sitten. Kun sain putkesta purettua kaikki irti, aloin miettimään että pitäisikö tuota focuserin kiinnitystä jotenkin tukea/jämäköittää, koska focuseri ja siinä kiinni oleva kuvausjuna on melkoisen painava. Eikö tuo pelti taivu ja koko kamerasysteemi heilu? mitä mieltä olette, millaisia kokemuksia asiasta on ja miten sitä voisi yrittää tukea? lisäpeltiä reiän ympärille?

VP

Oman kokemukseni mukaan tuo on juuri se heikko lenkki peltiputkissa, joten ihan oikeilla jäljillä olet. Itse tein 3mm alumiinilatasta puolikaaren muotoiset vahvikkeet fokkarin alle sekä lisäsin putken sisälle kaksi ristikkäistä 10x10mm L -kulmalistaa jotta putken taipuminen "banaaniksi" estyisi. Mikään erityisen esteettinen ratkaisu tällainen modaus toki ei ole mutta varsin toimiva.

HarriR

Auttaisikohan tuohon jos yhdistäisi nuo sinun tuet siten, että laittaisi putken pituussuuntaan kaksi alumiinilattaa että ne menisivät fokkarin laitojen kohdalta eli fokkarin pultit menisivät niiden läpi. Ja pulttaisi ne putken matkalta vaikka kymmenen sentin välein putkeen kiinni. Sitten nekin mustaksi samalla kun maalaa putken sisäpinnan. Minulla on briteistä hankittua ultramustaa jo valmiina ennestään. Vai pitäisiköhän tuon latan olla terästä, koska silloin sen lämpölaajemiskerroin olisi sama kuin putken pellinkin.

Pappis

Minä tein aikoinaan C6N-peiliputkeen tukipellin sisäpuolelle vaihtaessani fokkarin 2" versioksi. Pellin koko oli n. 3* uuden reiän koko, ja kiinnitin sen ruuveilla pääputkeen. Reiät porasin vasta kun pelti oli saatu taivuteltua sopivaan muotoon.

mistral

Onko se pahan näköinen jos pelti on ulkopuolella? Ensin jos taivuttaa kaarevuuden ja sitten reikäsahalla tekee reiän pyöreän puun päällä niin pelti ei muuta muotoaan. Sitten jos kiinnittää sen isolla vinkalla, siksi isolla että yltää takimmaisiinkin reikiin, niin tulee aika pieni ilmarako peltien väliin.
Toinen ratkaisu olisi laminoida lasikuitukerrokset siihen, veikkaan että 2 kerrosta riittäisi jos laminaatti on hyvin tarttunut peltiin. Laminointi olisi epoksilla lujempi kuin polyesterillä mutta epoksihan maksaa enemmän.

HarriR

Taidan käydä tänään hakemassa 0,75 mm teräspeltiä ja kokeilla saanko miten siististi taivutettua sen putken pinnan muotoon. Jos onnistuu, teen siitä vahvikkeen ulkopuolelle. Sen voisi varmaan kiinnittää myös epoksilla puristimien kanssa niin rakenteesta tulisi mahdollisimman jäykkä. Laittaisi pultit vain varmistamaan että jos lämpötilanmuutokset irroittavat epoksin niin ne pitävät sitten systeemin kasassa. Samalla epoksi tasoittaisi mahdolliset raot tukipellin ja putken välillä.

Jos en itse onnistu, pitää huomenna maanantaina yrittää etsiä joku (auto?)peltiseppä joka tekisi pellin taivutuksen koneellaan.

Pappis

Kärsivällisyydellä se onnistuu hyvin. Ja toki sen voi tehdä sisä- tai ulkopuolelle ja viimeistellä sen mukaan, mikä omaan silmään sopii.

HarriR

Puhdistin koko putken sitältä ja ulkoa kaikista maaleista ja tein tarkentimen kiinnityskohdan ympärille jäykistyspellin. Se on nyt kiinni liguid metal epoksilla ja kahdeksalla pultilla, sisemmät pultit ovat tilapäisiä, ne on rasvattu etteivät tartu kiinni epoksiin ja niiden reikiin tulee tarkentimen kiinnityspultit aikanaan. Nyt ei voi tehdä mitään ennen huomista iltaa eli epoksin pitää kuivua kunnolla.

Uskoisin että tuo jäykistää kiinnitysjohdan ympäristöä riittävästi, onhan se metalli-epoksi-metalli sandwitch rakenne.

VP

Lämpölaajenemisesta en olisi huolissani, sillä pulttien reijissä on varmasti sen verran välystä että kompensoi mahdollisia liikkeitä alumiinin ja teräksen välillä. Ainakaan omassa putkessa en ole huomannut eroa 0C ja +25C välillä, talvella sitten näkyy toimiiko vielä toiseen suuntaan.

HarriR

Oletteko laittaneet jotain tuon tarkentimen kiinnityslevyn ja putken väliin estämään valovuotoja?

Pappis

Kyllä se väli pitää tiivistää jotenkin.

HarriR

Niin, no, milläs olet sellaista tiivistämistä tehnyt?

Pappis

Lainaus käyttäjältä: HarriR - 20.07.2023, 08:23:50
Niin, no, milläs olet sellaista tiivistämistä tehnyt?
Olen käyttänyt paljon tarkentimia, joissa ei ole tuollaista välilevyä, esim. Baader SteelTrack.  Olen tähän mennessä käyttänyt tiivistykseen esim. huokoista kumilevyä tai tummaa pehmeää huopaa. Siis, "markettitavaraa".

HarriR

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 20.07.2023, 08:36:51
Olen käyttänyt paljon tarkentimia, joissa ei ole tuollaista välilevyä, esim. Baader SteelTrack.  Olen tähän mennessä käyttänyt tiivistykseen esim. huokoista kumilevyä tai tummaa pehmeää huopaa. Siis, "markettitavaraa".

Eikö paksu pehmeä materiaali aiheuta joustavan kohdan kiinnitykseen?

Pappis

En ole huomannut. Käytän materiaalia vain sen verran, että valovuodot on pois, ja katson ettei se estä kannakkeiden kiristämistä oikeaoppisesti. Muutoin se vaikuttaisi myös säätöihin ja säädettävyyteen.