Visuaalinewtonista kuvausputki

Aloittaja Kaizu, 15.01.2008, 23:09:31

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Sain projektin koekäyttökuntoon. Nyt vain kelejä odottelemaan.
Suurensin apupeiliä jotta vinjetointi vähenisi. Samalla 50mm:n okulaari tuli
käyttökelvottomaksi, apupeilin varjo näkyy jo häiritsevän selvästi.
Linkin takana pirros ja muutamia valokuvia sätöksistä.

Kaizu

http://www.kaiforssen.fi/Change%20of%20newton.htm
Kai Forssen

Pekka Moisio

Käytäkkö tuota putkea enään visuaaliin olleskaan? Jos käytät niin huomaako eroa kun apupeilin peitto kasvoi? Itsellä, kun on tuo 10" tuunaus menossa ja siinä olen pienentämässä apupeiliä, toivoen että planneetojen ja kuun kontrasti paranisi.

Kaizu

Oletan että kontrasti hieman heikkenee. En ole vielä päässyt testaamaan kuin pienen hetken, silloin en kontrastin heikkenemistä huomannut. Suuntasin vain etsimet ja totesin että 50 millisellä okulaarilla apupeili näkyy jo häiritsevästi.
Planeettoja varten minulla on Helios 102 linssiputki joten siinä mielessä peiliputken visuaaliominaisuudet ovat minulle toissijaisia. Aiempi 50mm:n apupeili oli optimoitu niin että fokuksen sai juuri sopivasti putken ulkopuolelle (n.50mm).
Jos fokuksen tuo putken kylkeen, 150mm optiselta akselilta, voisi pärjätä n. 40 mm:n apupeilillä. Silloin pitää okulaareillekkin olla hyvin matala fokusointilaite. Täysin valaistun kuva-alueen halkaisija olisi n.10mm.
Projekti on nyt siinä vaiheessa että odottelen vesisateen loppumista päästäkseni testaamaan.

Kaizu
Kai Forssen

Meade-mad

Hauskan näköinen apupeili. Mikähän laite on kärsinyt lobotomian?

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Kaizu

En tarkkaan tiedä, jokin röntgenkuvantamislaite lienee uhrautunut tähtiharrastuksen puolesta.
Peili on kuulemma Ceroduria. En tiedä mikä sen merkitys on tasopeilissä mutta ainakin kuullostaa hienolta.

Kaizu
Kai Forssen

Timo Kantola

Heittokello Canonin fokusointilaitteessa - olen aina haaveillut mokomasta - luulisi helpottavan tarkennusta huomattavasti.

S&T:ssä oli joskus artikkelia apupeilin vaikutuksesta kontrastiin, tulivat tulokseen että yli 30% peitto alkaa vaikuttamaan havaittavasti kontrastiin. Alle 30% peiton  vaikutus oli niin minimaalinen ettei sitä voinut varmuudella havaita.
Timo Kantola

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 18.01.2008, 20:12:23
Heittokello Canonin fokusointilaitteessa - olen aina haaveillut mokomasta - luulisi helpottavan tarkennusta huomattavasti.
Hong Kongissa oli myynnissä paketti jossa oli osoitinnäyttöinen paksuusmittari ja kuvissakin esiintyvä työntömitta.
Viivaväli ensinmainitussa 0.1mm ja jälkimmäisessä 0.02mm asettelutarkkuudet vastaavasti 0.05 ja 0.01mm.
Hintaa vähän alle kolme kymppiä yhteensä. Envoinut vastustaa kiusausta.
Lainaa
S&T:ssä oli joskus artikkelia apupeilin vaikutuksesta kontrastiin, tulivat tulokseen että yli 30% peitto alkaa vaikuttamaan havaittavasti kontrastiin. Alle 30% peiton  vaikutus oli niin minimaalinen ettei sitä voinut varmuudella havaita.
Halkaisijassa ollaan 30% luokassa joten saattaa alkaa näkymään. Ei kuitenkaan haittaa näin sadekelillä.

Kaizu
Kai Forssen

Kaizu

Kuvausnewtonin "ensivalo"


Suhteellisen tyytyväinen olen vaikka pientä laittoa vielä jäi. Jalustan suuntausta on nähtävästi tullut potkiskeltua. Kohde oli juuri sopivasti zeniitissä niin että kupolin luukun reuna tunki jatkuvasti eteen.

Kaizu
Kai Forssen

pappa

Hyvä kuva on, Andro näkyy mukavasti...
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS