Jalustan suuntaukseen apuohjelma

Aloittaja J.Tuukkanen, 05.09.2006, 22:14:26

« edellinen - seuraava »

J.Tuukkanen

Olen puuhastelemassa webkamerapohjaista napatähtäintä ja törmäsin tällaiseen ilmaisohjelmaan http://www.polarfinder.co.uk/
Jari Tuukkanen

PetriKe

Eikös tuollaisen kanssa viritellessä mene tuplasti aikaa silmällä toimivaan verrattuna?
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

J.Tuukkanen

No joo. totta sekin mutta ehkä tällaiselle tee-se-itse-jätä-kesken miehelle homman suola on juuri tuossa rakentelussa.
Toiseksi, olen kyllästynyt kyykkimään ,konttailemaan "navan ympärillä". Paljon mukavampaa seurata näytöltä kuinka homma etenee kuvauksen aikana.
Väittäisimpä että jos aiotaan otta yhtään tähtikuvaa, tärkein seikka mikä pitää olla kunnossa on napasuuntaus. Huonolla napasuuntauksella saadaan juuri noita 30 sekunnin valotuksia. Hyvällä napasuuntauksella jalustan arvo
nousee yhdessä yössä satoja euroja.No mutta kun saan projektin valmiiksi laitan infoa siitä kuinka äijän kävi, vai menikö veeksi koko vapaus-sota.
Jari Tuukkanen

Zygga

Itse on tullut käytettyä tuota Polarfinder-softaa. On helpottanut napatähtäimen suuntausta, kun ei ole tarvinnut pelata jalustan omien aikarinkuloiden kanssa. Niitä käytettäessä tuli aina aika mielenkiintoisia suuntauksia (ts. huonoja)

Miten siis tuollainen webbikameraan perustuva softa toimisi? Toimii jotenkin drift alignmenttia hyväksi käyttäen? Eli kertoo mihin suuntaan jalustaa pitää vääntää sen mukaan mihin suuntaan tähti kulkee (vaatii varmaan melkoista koodaamista). Vai onko siis vain tarkoituksena laittaa webbikamera tuohon napatähtäimen tilalle?

J.Tuukkanen

#4
No niin,siis en ole koodaamassa softaa vaan raketelemassa ns:elektronista napatähtäintä, pohjalta mitä kaapista ja agrimarketista löytyy.
Homma on edennyt proto vaiheeseen ja napatähtäimen kalibrointi käynnissä ,alku vaikuttaa lupaavalta, Losmandyn seurantatarkkuus
on noussut kolmesta minuutista kahdeksaan ilman PEC korjausta.
Lainaus käyttäjältä: petrike - 08.09.2006, 22:21:37
Eikös tuollaisen kanssa viritellessä mene tuplasti aikaa silmällä toimivaan verrattuna?
Viime yönä meni napasuuntaukseen aikaa noin 15sec.Lisäksi valotusten välissä on helppo tarkistaa napasuuntauksen tilanne,ajamalla
DEC-akseli asentoon missä napatähtäin näkee akselin läpi.
Mutta laitan infoa ja kuvia kun saan tuon projektin valmiiksi.
Jari Tuukkanen