SKYWATCHER 150/750mm okut ja tarkennus.

Aloittaja Tosiharrastelija, 15.01.2008, 16:18:54

« edellinen - seuraava »

Tosiharrastelija

Hei
Mukana tuleva 10mm okulaari taitaa olla surkea.. Mikä tilalle? Joku puhui VK:n TS okulaareista että ovat ihan toimivia...en löytänyt VK sivuilta niitä.
VK on myynnissä TAL 2x Barlowlinse. Onko kokemusta tästä? Kannattaako ostaa alkuperäisen tilalle?

Tässä putkessa kun käyttää 10mm + 2x Barlowlinse= 150x suurennos on tarkentaminen todella vaikeaa. Onko normaalia vai johtuuko huonosta okulaarista??
Kannattaako hommata esim 5mm vai 6mm oku tähän putkeen?? Kannattaako yleensä haaveilla suurenmista suurennuksista??

Vastaavasti 20mm Celestron ja 2x Barlowlinse toimii erinomaisesti"helppo tarkentaa ja hyvä kuva".
??? ??? ???
***Meade ETX-70 LIITERI GoTo***
***Bresser102/1000 EQ5***
***15x70 Kiikarit***
**Tulipallokamera Philips SPC900NC**

Reijo Teränen

Mitä tulee barloweihin niin celestronin omni on hyvä Barlow , ja yleensä celestronin okut novat hyviä,en tiedä mikä oku sinulla on ,mulla on super  10mm long eye relief , olen tyytyväinen.Yli 200 suurennokset ovat liian suuria,pitäisin 200 rajana. Sanoisin että 5 - 6 mm okulaarit  ovat turhia , pakkaavat jäämään laatikkon ,mulla on 7.5 mm okulaari ja sen kanssa nyt vielä katselee . :)
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

ajt

Lainaus käyttäjältä: Tosiharrastelija - 15.01.2008, 16:18:54
Hei
Mukana tuleva 10mm okulaari taitaa olla surkea.. Mikä tilalle? Joku puhui VK:n TS okulaareista että ovat ihan toimivia...en löytänyt VK sivuilta niitä.
VK on myynnissä TAL 2x Barlowlinse. Onko kokemusta tästä? Kannattaako ostaa alkuperäisen tilalle?

Tässä putkessa kun käyttää 10mm + 2x Barlowlinse= 150x suurennos on tarkentaminen todella vaikeaa. Onko normaalia vai johtuuko huonosta okulaarista??
Kannattaako hommata esim 5mm vai 6mm oku tähän putkeen?? Kannattaako yleensä haaveilla suurenmista suurennuksista??

Vastaavasti 20mm Celestron ja 2x Barlowlinse toimii erinomaisesti"helppo tarkentaa ja hyvä kuva".
??? ??? ???

Riippuu siitä, onko kyseessä peili- vai linssiputki. 150/750 fraunhofer akromaatti ei kestä 150x suurennosta. Kelpaa vain wide field -hommiin, ainakin minulla. TAL:in 2x barlovin hommasin jossakin vaiheessa, mutta ei sillä lyhyen akromaatin kanssa oikein mitään tee.

Sinänsä kai ko. barlow on laadukas, mutta minun kappaleessani on kyllä linssien ulkoreunat mustaamatta, joten heijastuksia voi tulla. Eikä nuo SW:n okulaaritkaan ihan luokattomia ole.

Jos sinulla on 150/750 peiliputki, pitäisi tuon 150x kertoimen toimia paremmin oli kyse sitten okulaarista tai barlowista. Sinänsä tuo lyhyt polttoväli on herkkä fokusoinnille, muttei mitenkään mahdottoman herkkä. Kannattaa peiliputken tapauksessa tarkastaa kollimointi.

Jos puhun silkkaa diipadaapaa peiliputken tapauksessa, joku muu korjannee.

Tosiharrastelija

Peiliputki on kyseessä. Kollimoinin kanssa olen töitä tehnyt että sen pitäs olla kohdallaan.Minulla on okulaarit 10mm SW super , 25mm SW super wide , Celestron 20mm ja mukana tullut 2x barlov.
Ja lähinnä planeettojen seurailua olisi käyttö. Valosaasteet on 50km päässä.

No olisiko tästä mihinkään: http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=996&show=all

Vai löytyykö jotain 7 - 8 mm okulaaria mikä on hyvä ja edullinen??
***Meade ETX-70 LIITERI GoTo***
***Bresser102/1000 EQ5***
***15x70 Kiikarit***
**Tulipallokamera Philips SPC900NC**

Reijo Teränen

Minulla on käytössä plössl 7,5mm multi coated,sillä olen pärjäillyt,villen kellosta.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

Marko.J

Minulla on 200/1000 SW peiliputken kanssa 8 mm Celestron X-Cel. Löytyy ainakin Ylvalta ja VK:sta, hinta muistaakseni n. 69 euroa ja tuntuu ihan laatuokulta, planeetat näkyy paremmin kuin SW 10 mm okulla. Suurennosta 125 x ja barlowin kanssa 250 x. Lisäksi minulla on tilauksessa on Baader Hyperion lähinnä syvää taivasta varten (kalliimpi, vähän yli 100 euroa, mutta kovasti kehuttu). Tuosta hyperionista vielä sen verran, että poistamalla okulaarin barlow-osan se toimii myös pidempipolttovälisenä laajakulmaokulaarina, eli tavallaan saa 2 okua yhden hinnalla.

Itselläni tuo SW 25 mm oku oli jokseenkin kehno yksilö, 10 mm vähän parempi. Mutta kun ostat yhden kunnollisen okun, veikkaan että et liiemmin noilla katsele.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Tosiharrastelija

No niin.

Olipas okulaarit tiukassa VK:ssa. Ei ollut 7,5 plössiä eikä oikein mitään muutakaan mitä halusin.
Lopulta tuli Celestron Omni  6mm. Pikainen testaus eilen illalla Marssiin:
Kuva hyvä mutta katselu reikä pieni. :( :(
***Meade ETX-70 LIITERI GoTo***
***Bresser102/1000 EQ5***
***15x70 Kiikarit***
**Tulipallokamera Philips SPC900NC**

Marko.J

Celestronin X-Celissä on iso katselureikä lyhyilläkin polttoväleillä. Okuja tuntuu kyllä saavan odottaa tuolta VK:sta, eli tilaustavaraa tuntuvat olevan. Baader Hyperion tuli lopulta viime viikolla kolmen viikon odottelun jälkeen, mutta täytyy sanoa, että kyllä odottelu kannatti. Kuva loistava, tähdet näkyvät todella terävinä, kontrasti hyvä, laaja näkökenttä...  ;D

Valitettavasti olen köyhä, joten planeettoja tulee edelleenkin tiirailtua enimmäkseen tuon X-Celin läpi, kun 17 mm Hyperionilla suurennus jää Barlowinkin kanssa reiluun sataan, 8 mm X-Celillä irtoaa 250x, mikä taitaa olla järkevä maksimi 20 cm newtonilla. Onhan se X-Cel hyvä, Saturnus näkyy komeasti kuineen ja Marsista yksityiskohtia, mutta ei sen kontrasti mielestäni ihan Hyperionin luokkaa ole.  :'(
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi