Aurinko 2023

Aloittaja Pappis, 12.02.2023, 12:12:45

« edellinen - seuraava »

Petrus

Kiitos Darkside ja Markku  :cool:
Petrus Kurppa

mistral

Yhdessä kuvassa on kuin ruohokenttä, aurinko on viimeinen paikka ruohokentälle :)

Petrus

Erinomainen havainto, tästä käytti nimitystä "palava preeria" kapteeni koronaksi tituleerattu yhdysvaltainen aurinkotutkija Harold Zirin  :smiley:

Käytännössä auringon reunalla näkyy jatkuvasti pieniä spikuloita, jotka ovat pystysuoria lyhytikäisiä purkauksia. Näitä on myös kauttaaltaan pitkin auringon kiekkoa, joten ne näkyvät vähän eri nimityksellä aivan kuten protuberanssi/filamentti, kun niitä tulee tiirattua kiekon alueella. Animaatiossa tulee hauskasti esiin näiden ruohikkoa muistuttava liikehdintä tuulessa. Näkyvät paremmin vetyalfan siivissä, joihin Quark on nyt tuntunut painuvan kylmän sään ja D-ERF:in käytön johdosta (etaloni ei saa nyt kylmässä säässä kaipaamaansa lisälämpöä).


Maistiainen tämän päivän tapahtumista :grin:  Ca II K valon protuberanssit jaksaa aina ilahduttaa, kun oikein innostuvat ryöpsähtämään.


Petrus Kurppa

ATaskinen

Taidanpa minäkin laittaa tänne pari kuvaa, kun olen päässyt hieman Auringon H-alfahavainnoinnin makuun. Hankin äskettäin Daystar Quark Chromosphere -suotimen, ja alku on vaikuttanut oikein lupaavalta. Suodin on tuonut todella hienon lisäulottuvuuden harrastukseen (minulla ei siis ole aiemmin ollut vastaavaa suodinta tai H-alfakaukoputkea). Tänään mulla oli mahdollisuus testata lyhyesti myös Auringon kuvaamista kaukoputken läpi. Olikin hyvännäköistä toimintaa pinnalla! Tämänpäiväisistä protuberansseista kuvassa oleva(t) näytti(vät) komeimmalta. Mulla on käytössä ns. kamera-Quark, eli voin liittää sen myös Canonin teleobjektiiveihin, mikä on osoittautunut aika mukavaksi ominaisuudeksi, koska esim. 200 mm polttovälillä Auringon koko kiekko mahtuu kuvauskamerani (ASI183MM Pro) kennolle. 400 mm polttovälillä erottaa sitten jo vähän enemmän yksityiskohtia. Nämä kuvat olen ottanut 80 mm f/7 linssikaukoputkella, jossa on siis 560 mm polttoväli.
Antti Taskinen

Petrus

Erinomaista jälkeä Antti!
Petrus Kurppa

ATaskinen

Kiitos Petrus - sujuvasti olen päässyt alkuun tässä lajissa, ja kiitokset siitä kuuluvat pitkälti sinulle!
Antti Taskinen

Petrus

Mukava kuulla Antti  :cool:
Odotan mielenkiinnolla tulevia taltiointeja, toivottavasti saadaan myös muut aurinkokuvaajat heräilemään talviunestaan tämän erityisen lupaavalta näyttävän kauden aikana.
Petrus Kurppa

Petrus

#37




Aurinkoista kevättä ja pääsiäisen aikaa itse kullekin!

TS Optics 80mm f7, Daystar Solarscout Quark Chromosphere, Optolong IR UV estosuodatin, ZWO ASI174MM, iOptron AZ Mount Pro.
Petrus Kurppa

einari

Hiukan vaatimattomammalla kalustolla tehty animaatio eiliseltä (16.4.)

https://einarin.1g.fi/kuvat/sun/2023/04-16/
___
Tapio

Petrus

Oikein näyttävää jälkeä Tapio!  :cool:
Petrus Kurppa

Petrus

#40
Nyt nautiskellaan auringon antimista  :cool:

Saturm-M (IMX533), Baader Hyperion Zoom barlow 2.25x, Lunt60THa ST, iOptron AZ Mount Pro


Apollo-M Max (IMX432), SolarScout Quark Chromosphere etaloni modi, Tecnosky 115mm, Altair Astronomy Tri-D-ERF, Sky-Watcher AZEQ6 GT, Hinode Solar Guider
Petrus Kurppa

einari

Vähän kiehuva seeing, mutta ihan mahtavat näkymät - voisi pyörteilyä käyttää jossain scifi-leffassa.

Kuinka pitkältä ajalta animaatio on ?
___
Tapio

ptk

Komeaa jälkeä syntyy Luntillakin!  Onko animaatio kuvattu modatulla Quarkilla?

Pekka Kangas

Petrus

Kiitos Tapio ja Pekka!

Juu, tuo jäikin kuvaustiedoista, eli SolarScoutin Quark Chromosphere purkauksen kuvauksessa käytössä. Animaatiossa kiitää silmäräpäyksessä ohitse noin 70 minuutin ajanjakso.
Petrus Kurppa

Petrus

Navakka tuuli ei luvannut mitään hyvää lähtöasetelmaa, mutta jotain sieltä saa narrattua. Auringonpilkkujen alueella esiintyy ymmärtääkseni "running preumbral waves",johon olen törmännyt aiemmin aurinkokuvaajien bongaamana. Pitänee kaivaa Zirinin opus kirjahyllystä ja tutustua aiheeseen tarkemmin, herra oli yksi alan ammattilaisista jotka nämä löysivät ilmiönä.

Molempien kuvien kalusto: Tecnosky 115mm tripletti, Daystar Solarscout Quark Chromosphere, Altair Astronomy tri-D-ERF, ZWO ASI174MM, Sky-Watcher AZEQ6 GT, Hinode solar guider. Noin tunnin ajalta ruutuja kumpaakin timelapsea kohden.



Petrus Kurppa