Helppoja havaintokohteita aloittelijalle

Aloittaja Fate, 05.09.2006, 21:42:05

« edellinen - seuraava »

Fate

Hei kaikille.

Nyt kun illat on taas pimentyneet ja havainnointi alkaa onnistua , olen tässä miettinyt sellaisia helppoja
kohteita mistä olisi hyvä aloittaa havainnointi.

Välineeni on: skywatcher 130/900 , EQ2 jalusta + seurantamoottori. 10 ja 25 mm okulaarit + 2x barlow. Lisäksi hankin philipsin sbc900 webbikameran ja teknofokuksen
sovittimen sekä baaderin ir/uv cut filtterin. Hankin putken viime kevättalvella ja pääsin muutaman kerran katselemaan saturnusta ja marsia ennen kesän tuloa.

Ymmärrän, että havaintokalustoni on enempi planeettahavainnointiin sopiva, mutta tällä hetkellä valikoima on aika suppea, ainakin näin keskisuomen korkeudella, ja
tontiltani ei kovin matalalle taivaanrantaan näe. Toki autollahan pääsee parempiinkin paikkoihin, vaikkapa järvenrantaan.

Siis. mitä DS kohteita minun kannattaisi kokeilla ? Jokin tähtijoukko tai muu (kirkas  :o) kohde kiinnostaisi ensialkuun, kun en tuota suuntaamista ole vielä paljoa
päässyt harjoittelemaan. Laitoin koneelleni winstars ohjelman apuvälineeksi.

Tarkoitus olisi myöhemmin myös yrittää kuvatakkin jotakin.

T: Timo



juha_k

Vaikka avoimet tähtijoukot Ajomiehessä, noista minä aloitin.
Seulaset on kiva kohde vaikkakin parempi kiikarille.
Talvella Orionin suuri kaasusumu.
Kyllähän 130mm putkella näkyy vaikka mitä DS-kohteita(itselläni on SW 127mm maksutov).

Pimeää pitäisi olla, ja kunnon havaintokelejä on loppujen lopuksi tosi harvoin. Ei siis kannata lannistua vaikka ei aluksi näkymät kummoisilta tunnukaan.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Celest1al Sphere

Hei!

Olet ilmeisen kiinnostunut valokuvaamisesta? Itse olen lähinnä visuaalihavaitsija, joten mitään valokuvausvinkkejä en oikeastaan osaa antaa, mutta näitä voisit kokeilla aluksi:

M 57 planetaarinen sumu Lyyrassa
M 27 planetaarinen sumu Ketussa
M 13 pallomainen tähtijoukko Herkuleksessa
M 92 pallomainen tähtijoukko Herkuleksessa
NGC 869, 884(Misam, aka Double cluster) kirkas tähtijoukkopari Perseuksessa
M 31, Andromedan galaksi.


juha_k

Kaizu puhuu asiaa kuten aina :-)

Itse hankin Skymax:iini 40mm okulaarin enkä ole katunut(vaikka myöhemmin olen kuullut että 32mm olisi ollut parempi, tarkennuslaite rajoittanee 40mm okulaarin näkökenttää).
Pienellä suurennoksella on myös helppo etsiä kohteita ja vaihtaa sitten lyhyempää okulaaria jos tarvis on.

Ursan tähtikartasto on ehdoton hankinta jos sitä ei ole tullut hankittua, samoin Messierin kohteet-kirja.
Tosin tähtikartaston uudessa painoksessahan noita Messierin kohteita onkin paremmin mukana.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

J-M

Aloittelijalle hyvät kartat saa ladattua PDF -muodossa tai vähän simppelimmät kartat havaintosuosituksineen. Noiden perusteella jo löytää niin ison nipun kohteita, että enempää ei tarvita.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Vesa Kankare

Mulla on muutamia tähtikartastoja mukaanlukien tuo Ursan kartasto ja sen sijaan suosittelisin etsimään jostain Sky Publishingin Pocket Sky Atlaksen. Se on mielestäni niin hyvä kartasto, että en viitsi printtailla etsintäkarttoja enää lainkaan. Kierreselkäisenä ja suht paksulle paperille painettuna se toimii ulkona tosi hyvin. Kokonsa puolesta mahtuu hyvin okulaarisalkkuun. Hintaa tuli amazon.comista about 21EUR. Paras kirjaostos mitä hyllystäni löytyy.
Vesku
www.vkastronomy.com

Fate

Hienoa .

Kiitos kaikille vihjeistä. Luulen että pääsen noilla jo hyvään alkuun. Kun vaan nuo pilvet väistyisivät taivaalta.

Niin, unohdin mainita, että havaintopaikassani on pimeää pimeällä. lähimpään kaupunkiin on 15 km.
Ajattelin ensiksi painottua enempi visuaalihavainnointiin, mutta täällä foorumilla on niin hienoja kuvia,
että mieleni tekee kokeilla.

Löysinkin tuossa hyvät ohjeet tuon valotusaikamodin tekemiseen, (sitä tarvitaan ilmeisesti myös ?) tuohon
philipsin kameraan. Tähän sbc900 kameraan modin tekeminen näyttäisi olevan helppoa kuin heinänteko ;) jos
vertaa vanhempaan malliin.

Latasin nuo kartat itselleni. Pitää varmaan myös syksyn mittaan ostaa jokin näistä suositelluista paperikartastoista.

jones

Lainaus käyttäjältä: Fate - 06.09.2006, 09:16:26
Löysinkin tuossa hyvät ohjeet tuon valotusaikamodin tekemiseen, (sitä tarvitaan ilmeisesti myös ?) tuohon
philipsin kameraan. Tähän sbc900 kameraan modin tekeminen näyttäisi olevan helppoa kuin heinänteko ;) jos
vertaa vanhempaan malliin.

Mistäköhän moisen ohjeen löysit? Linkki olis kiva  :)

J.Kiiskilä
Jouni Kiiskilä

Fate

Joo, kiinnostaa varmaan muitakin.

http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/D_I_Y/spc900nc.htm

Tuolta löytyy mielestäni hyvät modikset spc 900:lle

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: Fate - 06.09.2006, 09:16:26
Hienoa .

Kiitos kaikille vihjeistä. Luulen että pääsen noilla jo hyvään alkuun. Kun vaan nuo pilvet väistyisivät taivaalta.

Niin, unohdin mainita, että havaintopaikassani on pimeää pimeällä. lähimpään kaupunkiin on 15 km.
Ajattelin ensiksi painottua enempi visuaalihavainnointiin, mutta täällä foorumilla on niin hienoja kuvia,
että mieleni tekee kokeilla.

Löysinkin tuossa hyvät ohjeet tuon valotusaikamodin tekemiseen, (sitä tarvitaan ilmeisesti myös ?) tuohon
philipsin kameraan. Tähän sbc900 kameraan modin tekeminen näyttäisi olevan helppoa kuin heinänteko ;) jos
vertaa vanhempaan malliin.

Latasin nuo kartat itselleni. Pitää varmaan myös syksyn mittaan ostaa jokin näistä suositelluista paperikartastoista.

Ei muuta kuin tsemppiä vaan. Toisilla ei ole läheskään yhtähyviä olosuhteita, joten otat kaikki irti syksyn myös talven mahtavista tähti-illoista! Niin ja tuon kameran modaaminen ei todellaan ole vaikeaa, jos kolvi vähänkin pysyy kädessä. ;)
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

tapioe

#10
Keskiviikkoiltana 6.9. oli Helsingin seudulla kirkas sää ja ilmassa hyvä läpinäkyvyys, mutta koska oli myös melkein täysikuu, en viitsinyt viritellä kuvauskalustoa ja goto jalustaa käyttöön. Sen sijaan ruuvasin Konus Vista 80 mm halpis linssiputken kamerajalustaan ja varasin saataville Meaden 26 mm super plössil ja Baaderin Genuine Ortho 12.5 okulaarit sekä Baaderin UHC-S suotimen. Konus Vista putken kanssa okulaareilla saa 15 x ja 32 x suurennokset.

Lyhyen tähtihetken kohteiksi valitsin Joutsenen tähdistön kuulun kaksoistähden Albireon, siitä jonkin matkan päässä sijaitsevan "Coathanger" asterismin eli tähtikuvion, sekä nostopainosumun M27. Albireo löytyi tietysti helposti ja oli oikein mukavaa ja värikästä katseltavaa 12.5 mm okulaarin 32 kertaisella suurennoksella. Halpisputken värivirhe ei oikeastaan vaivannut lainkaan näin pienellä suurennoksella, vaan koko väriskaala tuli oranssina ja sinisenä vilkkuvista kaksoistähdistä. Seuraavaksi siirryin Albireosta jonkin matkaa alaspäin majailevaan Coathanger eli vaateripustin tähtikuvioon. Meaden 26 mm okulaarilla se mahtui mukavasti kaukoputken näkökenttään ja muistutti veikeästi nimensä mukaista käyttöesinettä.

Nostopainosumun etsinnän aloitin suuntaamalla ensin takaisin Albireoon, siitä hieman alaspäin (etelään) Anseriin ja sitten jonkin verran itään, josta löytyy melko himmeiden tähtien muodostama m-kirjaimen muotoinen tähtikuvio, jonka keskisakaran alla on M27. Olin melko varma, että olin oikeassa kohdassa, mutta 15 kertaisella suurennoksella ja Meaden okulaarilla ei sumutuhnua näkynyt. Ruuvasin UHC-S suotimen kiinni okulaariin ja jopas alkoi sumu erottua vaikkakin melko pienenä. Vaihdoin okulaariksi 12.5 orthon ja siihen myös suodin kiinni. Sillä yhdistelmällä nostopainosumu näkyi ihmeteltävän hyvin, kun ottaa huomioon heppoisen linssiputken, kuutamon ja valosaasteisen havaintopaikan Helsingin keskustan tuntumassa.

Tällainen pieni visuaalihavaintokerta silloin tällöin aikaavievien ja järjestelyjä sekä roudaamista vaativien tähtikuvaussessioiden välillä on oikein rentouttava kokemus. Kohteita on välistä ihan ilo etsiskellä ilman gotojalustan apua.

Tapio E.
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount