Nuo ulkomaiden etäputket ovat minulle tuntemattomia, mutta noilla protokollilla ohjataan ainakin oman kaukoputken eri laitteita etänä.
Joko siten että se putki on omassa pihassa tai muuten vieressä, tai sitten putki laitteineen ja sille suoja on itse rakennettu jonnekin pimeälle seudulle kymmenien tai sotojen kilometrien päähän itse, ja sitä sitten ohjataan kotoa omalla tietokoneella etänä. Noilla rajapinnoilla saa ohjattua likipitäen kaikkia laitteita mitä harrastajan putken ympärillä on, alkaen havaintosuojan katon ohjeuksesta, seurantapäähän ja kameraan ja sen suotimiin. Kaupallisten valmitajien laitteet tukevat protokollia ihan oletuksena eli niihin on saatavissa ajurit ja niitä päivitetään aina tarpeen mukaan.
Itselläni on pihassa tolppa, tolpan päässä EQ6 seurantapää ja sieltä verkkokaapelit sisälle talon verkkoon. Ohjaan koko systeemiä talon verkon kautta läppäriltäni tai padiltäni. Tarvitse vain ottaa suojakotelo pois ja kantaa putki härpättimineen ulos ja kiinni seurantapäähän, virtajohdot ja usbit ja lan kiinni ja ei kun menoksi.
Jotenkin en oikein usko että nuo ulkomaiden palvelut antavat putkiinsa niin laiteläheisen pääsyn mitä nuo protokollat tekevät, mutta paremmin tietävät vastannevat?