Hyperstar

Aloittaja dirty, 11.01.2008, 10:34:46

« edellinen - seuraava »

dirty

Aika kohtuullista jälkeä saa näköjään aikaan tuolla Hyperstarilla.
Tämä esimerkki otettu C8:lla.
Harri Hytönen

jmantyla

Onko tätä Starizona Hyperstaria kokeiltu Suomessa? Helmikuun S&T-lehdessä oli laitteesta juttu.
Idea on siis se, että SCT-putken apupeili poistetaan ja tilalle astetaan suunnilleen olutpullon kokoinen tuubi, johon sitten voi virittää kameran SCT-putken eteen.
Näin saadaan F10-valovoimaisen putken valovoimaksi jopa F2 - ja valokuvauksessa vastaavasti valotusajat lyhenemään.
Useimmissa Celestronin putkissa on valmiina mahdollisuus apupeilin poistamiseen, myös joissakin Meaden malleissa. Täällä on infoa laitteesta:

http://starizona.com/acb/hyperstar/whatis.aspx

Kuvia ja S&T juttua katsellessa herää kuitenkin kysymys mahdetaanko tuolla saavuttaa ihan F2 valovoimaa ainakaan pienemmillä putkilla, esim. 150-200 mm?
Nimittäin kun kamera, esim. Dslr tai vähänkin isompi Ccd-laite asetetaan putken eteen niin eikö se aika lailla varjosta pääpeiliä enemmän kuin pienehkö apupeili?

Jorma M.

J-P

Olen tutustunut aiheeseen ja haaveillut ko systeemistä.
En ole nähnyt kauhean vakuuttavia kuvia otetun tällä laitteistolla kuitenkaan.
Syy sihen lienee käyttäjissä eikä tekniikassa, f2 optiikka on erittäin vaatiiva toimintaympäristö!

F2 nopeudella kriittisen fokuksen alue on vain n. 8 mikronia = 8/1000 mm!
Kollimaation ja kennon ortogonaalisuuden vaatimukset ovat samassa mittakaavassa, samoin kuin lämpötilan vaikutus fokukseen.
Minulla on kokemusta f1.8 200mm kameraoptiikasta, voin sanoa, ettei helpolla pääse.

Valitettavasti vanhahkoon Meaden LX200 GPS 12" teleskooppiini ei tätä ole saatavilla, olisin jo hankkinut muutoin...

J-P

Ps.
QHY kamerat, QHY8 pro ja QHY9, ovat muodoltaan ja kooltaan täydellisiä HyperStarin kanssa.

einari

Samoin olen haaveillut ko systeemistä jo vuosikausia.
Siksi hankin päädyin pari vuotta sitten hankkimaan Starlightin SXV-H9C:n - juuri tuon Fastar/Hyperstar optimoidun muotoilun takia.
Nythän yhtä kapoiseksi muotoiltuja kameroita on tullut muiltakin kuin Starlightilta - juurikin mainitut QHY8 Pro jne.

Itse olen nähnyt varsin maukkaita Hyperstarin avustuksella otettuja kuvia, parhaimpina esimerkkinä Greg Parker&Noel Carboni yhteistyön tuotokset.
Täällä juttua aiheesta ja oikean reunan linkeistä esimerkkejä:
http://www.newforestobservatory.com/observatory/equipment/
___
Tapio