Kiikarit ja tähtikuvaus

Aloittaja tähtisumu, 10.01.2008, 22:51:03

« edellinen - seuraava »

tähtisumu

Mahtaako olla huono idea  ::)
Minkälaisia kuvia mahtaisi saada...
Aloittelija

MarkoM

#1
Riippuu vähän siitä, millaisia kuvia haluaa saada. Esimerkiksi tämä kuva 31.5.2003 tapahtuneesta auringonpimennyksestä on otettu 7x50 kiikareiden läpi (molempien objektiivi-linssien edessä oli tietysti aurinkosuodin) Canon A40 -digikameralla (käsivaralta).



Kiikari+kamera kuvauksiin sopii parhaiten pokkarityyppinen digikamera, jonka objektiivi mahtuu kätevästi kiikarien silmäkuppiin (ja tavallaan siis helpottaa kameran objektiivin kohdistamista kiikarin optiselle akselille).

Kiikarien pienestä suurennuksesta johtuen kuvauskohteena taivaankappaleista olisi lähinnä Kuu ja Aurinko (kunhan muistaa käyttää aurinkosuodinta) noin järkevästi ajatellen...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Masami

Moi !

Mielestäni kiikarin ja kameran yhdistelmällä saa kohtuullisia kuvia. Mulla on käytössä Anttilan 99 euron kiikarit (ne ovh 260 tms.), siis ne, Opticat, joista käydään keskustelua täälläkin. Linssit ei oo värilliset. Kamerana on Fujin s7000 sarjalainen (n. 4-vuotta vanha zoomikamera). Tähyilyreissulle olen ottanut yleensä kaksi jalustaa,mutta nykyään selviäisin yhdelläkin.

Jokin aika sitten virittelin kiikarin ja kameran välille halpissovittimen. Ostin rautakaupasta sopivan kokoista viemäriputkea ja laitoin huopaa sisäpinnalle. Sovittimen tiukkuus on viimeistelty huovan paksuudella.  Putken toinen pää laitetaan kiikarin okulääriin ja toinen pää laitetaan kameran objektiiviin. Viritelmä helpotta todella paljon kuvaamista ja kohteen löytämistä. Kun sovitin on paikoillaan, se pitää kiikarin okuläärin ja kameran objektiivin yhdessä. Kuvat eivät tietenkään ole mitään huippuja, mutta veikkaan, että harrastusta aloittavalle näky on kuitenkin riittävä ja antaa kimmokkeen jatkaa eteenpäin. Nälkä kasvaa syödessä, mutta kyllä tälläkin saa jotain aikaseksi. Sitä paitsi on haastavaa ja opettavaista yrittää ottaa kuvia tollasella yhdistelmällä.

Kaukoputkea en vielä oo hommanu, mutta eiköhän sekin päivä koita. Täytyy vaan tarkkaa harkita mihin päätyy. Siihen meinaan sitten panostaa kerralla. Kiikareita olin ajatellut pidemmän aikaa ja Anttilan tarjous oli sellanen, että ajattelin kiikareiden olevan ainakin hintansa väärti. Iten oon suh tyytyväinen, mutta se varmaan siitä, että paremmasta en tiiä. 

Suosittelen ehdottomasti kuvausta kiikarin läpi. Todella kevyt tapa aloittaa harrastus. Laitan pari kuvaa näytiksi. Olen niitä photoshopannu vähän, koska ei taidot muuhun riitä. Ehkä sitä joskus oppii. Oon käyny kuvaamassa varmaan 4-5 kertaa ja tässä pari kuvaa niiltä reissuilta. Kuvat näyttää paperillaki kohtuullisilta. Veikkaan, että kuvissa on yhtä sun toista parannettavaa, mutta kai se on jostain lähettävä.

Masami

Tässä vielä kuva, joka on otettu yhdistelmällä...

Masami

kerta kiellon päälle... ;D

otettu samalla yhdistelmällä...siis huonolla... ::)

Timi

Tuossa oma yritys kaukoputken läpi, eli Canon ixus 400 vaan Sky-Watcher 80 ed putken okulaariin eteen käsivaralla  :D
No ei taida kuulua tänne kiikariosastolle mutta laitoinpahan.

Masami

Mielenkiintoista vertailla näitä kuvia...ja tulos on se, että kaukoputkella saa parempia kuvia kuusta... ;D...