pieni epätieteellinen vertailu pinoamissoftista Kuu-kuville

Aloittaja Pappis, 22.10.2022, 18:43:09

« edellinen - seuraava »

Pappis

Kuvailin tuossa Kuuta yksi ilta, ja kesken session pistäydyin hetkeksi muualla. Aikaa kului ennakoitua kauemmin, ja kuviakin kertyi sitten reilut 1800 kpl. Seeing oli aika hyvä, mutta sellainen kihisevä. Ei juurikaan laineilua tai lepatusta, vain sellaista hienoa kihinää. Prosessoin kaikki kuvat "oman tutun työputkeni" läpi: 1. Canon DPP, RAW => TIFF. 2. PIPP, keskitys ja kroppaus.  3. AutoStakkert3!, pinoaminen. 4. GIMP ja Astra Image, jälkieditointi.

Lueskelin samoihin aikoihin parista uudesta pinoamissoftasta, AstroSurface ja Planetary System Stacker. Päätin tutustua näihin ohjelmiin ja käyttää tätä Kuu-läjää "koeaineistona", ja katsoa mitä niillä saa aikaan. AutoStakkert3!:in analyysien perusteella olin tehnyt kuvista kaksi pinoa. Ekassa oli 185 kuvaa (parhaat 10%) ja 922 kuvaa (parhaat 50%).

Menettelyistä: Syötin kullekin pinoamissoftalle samat PIPP:in kroppaamat lähtökuvat, ja tein kullakin softalla määrällisesti samat 185 ja 922 kuvan pinot kuin AutoStakkert3!:lla, mutta en jälkieditoinut ko. softilla niitä pinoja. En siis pyrkinyt tässä vielä etsimään kullekin softalle optimaalisia edittejä, vaan tein vain "tyhmästi" kaiken identtisesti samalla tavalla kunkin softan tuotoksille mulle tutuilla työkaluilla ja prosessilla, saadakseni vain esiin ko. softien mahdolliset pinoamisalgoritmien erot

Ohessa tulokset. Ekassa kuvassa 185 kuvan pinot, toisessa 922 kuvan pinot. Ja kaikissa ekana vertailukuvana koko sarjan paras ruutu (paras laatu AutoStakkert2!:in mielestä), joka on käynyt läpi saman jälkiprosessoinnin kuin nuo pinotutkin kuvat.

Olen hieman yllättynyt itse siitä, kuinka selviä eroja em. softissa on. PSS on näistä selkeästi parasta pinoa (värisävyt, yksityiskohdat, kontrasti) tekevä, Pienemmällä kuvämäärällä AutoStakkert3! on mielestäni selvä hopeamitalisti, ja AstroSurface jää yhtä selvälle pronssipallille. Suuremmalla kuvamäärällä AstroSurface kirii selvästi AutoStakkert3!:in ohi, ja jää vain niukasti kakkoseksi PSS:lle.

Pappis

Pieni jälkikorjaus: Ilmeisesti PSS ei anna mahdollisuutta lopuksi tallentaa pinottua raakakuvaa "as is", vaan siihen tulee päälle jonkinlainen pieni wavelet-jälkiterävöitys. Täytynee uusia tämä vertailu myöhemmin, kunhan opin käytämään paremmin noita ohjelmia...