Havaintoväline ulkomailta

Aloittaja Celest1al Sphere, 05.09.2006, 09:16:57

« edellinen - seuraava »

J-M

Tilasin laserkollimaattorin Telescopes.comilta, ja se ainakin oli hyvä kokemus. Tosin tilasin sen jenkkeihin, en Suomeen.

Jotkut eivät toimita USA:n rajojen ulkopuolelle, jotkut vaativat sähkölaskun, ajokortin ja Visan tiedot faksattavaksi heille ennen tilausta. Laserkollimaattorille tuli kokonaishintaa vahän yli 39 euroa.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

kimiza

Lainaus käyttäjältä: J-M - 19.12.2006, 08:55:00
Mitäs jos lähettäisit sähköpostia Telescope-servicelle ja kysyisit hintaa sieltä? Maksutavasta saat varmasti sovittua ja he ovat itse vakuuttaneet rahtinsa, mikä onkin tärkeää. Nämä kuriirifirmojen omat vakuutukset ovat kuulemma aiheuttaneet yleensä ongelmia.  Lisäksi voit vähän koittaa tingatakin.

Joo siis kunhan vain katselin. Joskus aiemmin kun Dobson-putki oli hankinnan alla (on kyllä nytkin, mutta ensin pitäisi saada myytyä tämä oma pois tieltä) niin katselin eri Dobson-putkia, mm. Orionin ja GSO:n ja SkyWatcherin putkia, ja Orionin putket dumppasin sen takia, että maksoivat vähän liikaa minun poloiselle kukkarolleni. Nyt eivät enää, mutta eipä minulla ole kauheasti hoppuakaan kun vielä tuo oma putki seisoskelee nurkassa.

...Myykö Telescope-Service noita Orionin XT-putkia? Intelliscopeja se ainakin toimittaa mutta XT-Dobsoneita en sen sivuilta ole bongannut.

Zygga

Lainaus käyttäjältä: dirty - 19.12.2006, 13:35:58

Onkohan kellään kokemusta tähtikamaa myyvistä USA:laisista verkkokaupoista?

Kirjoittelin tuosta tilaamisesta aikanaan edelliselle foorumillekin...
Aikanaan tilasin putken www.telescopes.com sivuilta. Kaikki meni ihan jees, mitä nyt toimitusaika oli pidempi kuin mitä sivuilla luvattiin. Luulen että ongelma oli, että eivät saaneet putkea valmistajalta. Kannattaa tilata sellaisesta paikasta jossa on tuotetta varastossa. Säästin tuolloisiin Euroopan hintoihin verrattuna yli 1000€.

Nykyään taitaa vaan olla se tilanne, ettei ainakaan Meaden ja Celestronin(kaan) tuotteita saa Eurooppaan tilattua.

Sittemmin olen tilaillut Teleskop-Servicelta Saksasta ja heidän kanssaan on homma toiminut oikein hyvin. Jos on lähetyksestä puuttunut jotain (ilmeisesti puute ollut alkup. tehtaan pakkauksessa), niin ovat melko nopsaan lähettäneet puuttuvat osat.

J-M

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 19.12.2006, 14:08:46
...Myykö Telescope-Service noita Orionin XT-putkia? Intelliscopeja se ainakin toimittaa mutta XT-Dobsoneita en sen sivuilta ole bongannut.

Hekin tilaavat putkensa suoraan Orionilta,eli jos sinulla ei ole hirveä kiire, niin varmaan seuraavan laivarahdin yhteydessä saat XT:nkin mukaan. Kysäise sille hintaa, ei se mitään ota, jos nyt välttämättä ei annakaan.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

kimiza

Lainaus käyttäjältä: J-M - 20.12.2006, 06:55:45
Hekin tilaavat putkensa suoraan Orionilta,eli jos sinulla ei ole hirveä kiire, niin varmaan seuraavan laivarahdin yhteydessä saat XT:nkin mukaan. Kysäise sille hintaa, ei se mitään ota, jos nyt välttämättä ei annakaan.

Ahaa! Kiitos vinkistä.

diesel

Meade on ainakin sellainen merkki, jota eivät Jenkkiläiset toimita ulkopuolelle.

Tietenkin jos itse sen hakee niin silloin sen saa  8)

Tapsa

Itse tilasin myös putken Telescope-Serviceltä tässä syksyllä. Ei voi kuin kiitellä heidän toimintaa. Kysyin sähköpostilla että onko GSO-dopsonia varastossa ja sain vastauksen parissa tunnissa. Tein tilauksen ja putki oli ovella tasan viikon päästä.

Mietin pitkään ostaakko Skyliner (VK:sta) vai GSO (TS:sta). Se miksi päädyin GSO (10") -dopsoniin oli Crayford-fokuseri ja laakeroitu tuntiakseli. Nämä tulevat nykyisin siis jo halvimmassa mallissa (448e) vakiona. Lisäksi jotenkin GSO:n ulkonäkö miellytti enemmän. Nämä painoivat enemmän kuin Skylinerin extra okulaari ja pyrex peili. Niin ja halusin tietysti maksaa Visalla, mikä näytti VK:n tapauksessa hieman monimutkaisemmalta. Lisäksi kaupanpäälle tuli tuuletin. Kiittelin heitä (Woitala) nopeasta toimitukseseta ja extra-tuulettimesta. Sanoivat että laittoivat sen jotta asiakas jatkossakin tekisi kauppoja heidän kanssaan. Oikea asenne!

Tapsa

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: kaizu - 25.12.2006, 16:12:45
Onko jollakulla kokemuksia tästä Portugalilaisesta kauppiaasta?
http://www.perseu.pt/
Siellä näyttivät nuo Losmandyt siedettävän hintaisilta.

Kaizu
On. Hyvä kauppa ja omistaja Rui Tripa on reilu kaveri.

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: kaizu - 25.12.2006, 16:12:45
Onko jollakulla kokemuksia tästä Portugalilaisesta kauppiaasta?
http://www.perseu.pt/
Siellä näyttivät nuo Losmandyt siedettävän hintaisilta.

Kaizu

Minä ostin TMB APO:n tuolta ja sujuvasti meni.

Losmandyn meinasin ostaa täältä
http://www.losmandy.co.uk/index.html
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

pappa

Telescope Service ainakin toimii, olen sieltä tilannut okulaareja ja yhden kamerasovitteen, tuli sitten UPS:illa kotiovelle asti. Maksoi tuotteiden päälle 32e rahtikustannuksia...
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: pappa - 27.12.2006, 20:27:34
Telescope Service ainakin toimii, olen sieltä tilannut okulaareja ja yhden kamerasovitteen, tuli sitten UPS:illa kotiovelle asti. Maksoi tuotteiden päälle 32e rahtikustannuksia...
Tilasitko pikana vai miksiköhän siinä on noin paljon ollut rahtikuluja? Mulla on aina ollut heiltä 18EUR rahtikulut UPSilla. Neljässä päivässä on tullut kotiovelle.

Nyt tulee Gerd Neumannilta Saksasta paketti Deutche Post/DHL:llä hintaan 26EUR ja menee ilmoituksen mukaan 7-10 päivää. Saa nähdä milloin tulee.
Vesku
www.vkastronomy.com

PetriKe

Baaderilta (Saksa) lähettivät AP:n jalustan UPS:llä ilman veloitusta, samoin nyt helmikuussa tuleva kamera saapuu UPS:llä veloituksetta (näitä suurtilaajan etuja  ;))
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

pappa

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 28.12.2006, 08:38:46
Tilasitko pikana vai miksiköhän siinä on noin paljon ollut rahtikuluja? Mulla on aina ollut heiltä 18EUR rahtikulut UPSilla. Neljässä päivässä on tullut kotiovelle.

Se tuli ilmeisesti silloin ns. varovaisella toimituksella jossa oli lisälasku...Hinnat ovat muutoinkin pudonneet euroajan alusta tähänpäivään joten se on entistä edukkaampaa hankkia muualta euroalueelta. Se on oikea suunta koska euron ja alueen luvattiin harmonisoida hintoja :D
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

kk

Tämän ketjun luettuani päädyin pyytämään tarjouksen Telescope Serviceltä (http://www.telescope-service.com/). Heidän vastauksensa kuulosti asiantuntevalta, mutta tällöin budjettini (max. 950 e) ylittyisi reippaasti tai jäisin ilman seurantamoottereita.

Täällä forumissa oli jonkin verran kokemuksia GSO:n putkista ja yhtä ruostumistapausta lukuunottamatta GSO vaikuttais laadukkaalta tämän hintaluokan valinnalta. TS muuten vastasi, että heillä on GSO:n korroosiosta kärsineille asiakkaille vaihtoputkia tarjolla, joten kannattaa pyytää vaihtoa, jos näin on käynyt omalle putkelle. Sanoivat myös, että enää ei ole näitä ongelmia ollut, tiedä sitten.

Kyseessä on ensimmäinen putkeni ja olen päätynyt Newton-peiliputkeen, jonka peilin halkaisija olisi 200 mm. TS:llä on tarjolla GSO:n putki 200/1000 (http://www.telescope-service.com/GSO/newtonians/GSO-Newtonians.html#2001), johon jalustaksi kehuvat Celestron ADM -jalustaa. Koon valitsin painotellen liikuteltavuuden ja valovoimaisuuden välillä. Toivoakseni ei ihan heti tarvitse olla vaihtamassa suurempaan ja myöhemmin on mahdollista ostaa pienempi putki seuranta- ja matkaputkeksi.

GSO:n 200/800 ja 200/1000 ovat saman hintaisia, mutta lyhyempään (f/4) tarvitsee kalliimpia optisia osia ja se on paljon vaativampi kollimoinnin suhteen. Siksi olen nyt päätynyt tähän pidempään vaihtoehtoon.

Kysymyksiä:


  • Onko kokemuksia Celestron ADM -jalustasta? Oikein muuta ei Googlaamalla löytynyt, kuin noita TS:n omia sivuja, joilla on tehty vertailu HEQ5-jalustaan. (http://www.telescope-service.com/mounts/start/mountsstart.html#ADM)
  • Niin kuin moni muukin, haluaisin aloitella myös digikuvausta. Aluksi kevyellä pokkarilla, myöhemmin raskaammilla kameroilla. Seurantamoottorit olisivat siis pakolliset. Paketin hinta nousisi jo reippaasti yli tonnin (putki+moottoroitu ADM-jalusta 1045 e + pari okulaaria + kamerajalusta + kuljetus n. 60 e = 1200-1300 e). Esim. Sky-Watcher 200/1000 + HEQ5 -jalusta vastaavilla varusteilla olisi n. 900 e:n hintaluokassa (Suomesta ostettuina, tosin esim. VK:n sivut ovat jälleen pahasti epäsynkassa oikean varastotilanteen kanssa).  Kolmella-neljällä sadalla saisi jo seurantaputken SW:n rinnalle, mutta toisaalta vähemmin laadukkaampia osia on usein parempi valinta. Mielipiteitä tai kokemuksia laatueroista näiden pakettien olisi mukava kuulla.
  • Myyjä suosittelee tai sanoo Coma-korjaimen olevan käytännössä pakollinen kuvaamista varten. Onko tämä yleistä tämän tyyppisissä putkissa?

Kommenteista kiitollinen!

Kosti-K

--
Anton Eriksson

Vesa Kankare

    Lainaus käyttäjältä: kk - 13.01.2007, 15:21:59
    • Myyjä suosittelee tai sanoo Coma-korjaimen olevan käytännössä pakollinen kuvaamista varten. Onko tämä yleistä tämän tyyppisissä putkissa?
    f6:sta nopeammissa putkissa jos haluaa kuvan teräväksi reunoja myöten isolla kennolla (DSLR), on komakorjain tarpeellinen. f5:ssä koma ei ole vielä kovin paha. Timpan M45 kuvista saa jonkinmoisen käsityksen. (On muuten erinomainen kuva Seulasista!). Kannattaa tsekata hänen postaamansa yksi raakakuva, jossa koman määrä erottuu hyvin. Tuossa threadissa ehdotettu raakakuvien postaaminen olisi aika hyvä idea. Sille voisi avata oman ketjunsa ja hieman speksata miten kuvat esitetään. Digijärkkärillä saattaa yllättää huonot reunat, jos on näillä pikkukennoilla otettuja kuvia katsellut putkia verratessa.

    Newtonit eivät ole ainoita putkia, jotka tarvitsevat korjausta. SW80ED APO-linssissä on lähes saman suuruusluokan kuvausvirheet ilman Field Flatteneria johtuen kuvakentän kaarevuudesta.
    Vesku
    www.vkastronomy.com