Havaintoväline ulkomailta

Aloittaja Celest1al Sphere, 05.09.2006, 09:16:57

« edellinen - seuraava »

Celest1al Sphere

Edellisen foorumin mukana meni myös kaukoputken tilaamista ulkomailta käsittelevä ketju. Aloitetaampa siis uusi, tälläkertaa täällä kaukoputket-osiossa.

Itse tilasin kuluneen kesän aikana N250/1200 GSO dobsonin Telescope Servicestä, Saksasta. Kokemukseni firmasta ovat olleet yksinomaan positiivisia. Palvelu oli alusta pitäen ystävällistä ja nopeaa, ja sähköposteihin vastattiin nopeasti. Kun lopulta päädyin tilaamaan ko. putkesta ns. "special offer version" mallin, jossa on Crayford-fokusointilaite ja kuulalaakerointi yms kivaa, putki saapui perille Koti-Suomeen kahden viikon ja yhden päivän päästä tilauksen tekemisestä. Minulle putkea esitellyt herra Patric Woitela oli kaiken hyvän lisäksi niin ystävällinen, että antoi kaupanpäälliseksi tilaukseen pääpeilin tuulettimen, kun ei ollut muistanut mainita, että putken väri on oikeasti vihreä, eikä harmaa, kuten firman nettisivuilla annetaan ymmärtää. Putken kokoaminen oli kuin olisi väkertänyt kasaan jotakin Ikea-kalustetta. Mutta hetken pähkäilyn kuluttua jokainen osa löysi paikkansa, ja peilin kollimointi ja etsimen suuntaus onnistui lopulta ongelmitta.

Putken lisäksi tilasin myös putkien ohella myytävän okulaaripaketin, jonka okulaarit ovat oikeasti laadukkaita super-plössl okulaareja. Boksi sisältää seuraavat okulaarit: 6mm, 9mm, 15mm(laajakulma), 32mm. Putken mukana seurasi myös 32mm 2'' laajakulmaokulaari. Boksin okulaarit olivat kaikki 1,25''. Boksi sisälsi myös kamerasovittimen, barlow linssin sekä värisuotimia planeettahavaintoaj varten. Omalla kohdallani värisuotimet ja kamerasovitin ovat aika turhia kapistuksia. Mutta kun otin värisuotimet pois boksista, sain putken mukana tulleen 2'' laajakulmaokulaarin mahtumaan boksiin, koska muuten se ei olisi sinne mahtunut.

Mutta kaiken kaikkiaan erittäin positiivinen maku jäi suuhun Telescope servicestä. Kertokaa toki nyt muutkin omia kokemuksianne ulkomailta tilaamisesta! Täällä varmasti on monia, jotka harkitsevat putken tilaamista ulkomailta. Kenties joku saa näistä jotain vinkkiä tahi lisätietoa, joista voisi olla hyötyä!

kimiza

Optical-Serviceltä tilasin oman ensiputkeni, ja onhan se shoppi ihan okei, mutta jos olisin Telescope-Servicen tai tämän foorumin olemassaolosta silloin tiennyt, olisin kyllä kysellyt täältä vinkkiä ja todennäköisesti ostanut TS:stä Dobson-putken.

Mutta minulla on ihan hyvä mielikuva kieltämättä tuosta Telescope-Servicestä, sillä olen käynyt heidän kanssaan muutamaan otteeseen erinäisen e-mailkeskustelun (keväällä kyselin Dobsonista jota en sitten lopulta voinutkaan tilata tilanpuutteen vuoksi, äskettäin kyselin, kannattaako ostaa sitä ja tätä ja ostin sitten muutamia kamppeita). Asiantuntevaa porukkaa siellä kyllä tuntuisi olevan koneen ääressä. Kysyin, kannattaako heiltä ostaa kuinka iso TS Super Plössl -okulaari (20 vai 15 mm) ja millainen suodin olisi paras Saturnuksen, Jupiterin ja Kuun tarkkailuun, ja ovatko metalliset hienosäätöruuvit kuinka okei. Lopulta sitten päädyin ostamaan 15-millisen okulaarin, siihen muovikotelon ja keltaisen suotimen, ja Woitala ei uskaltanut suositella niitä metallisia hienosäätöruuveja joten ostokseni jäivät sitten noihin kolmeen hankintaan. Yhteensä lähes 70 euroa, josta okulaari kattaa 39, tulppasysteemi 2,20 ja suodin 15 euroa, toimituskuluja on 18 €. Maksoin pankkisiirrolla kun luottokorttia ei ole, ja nyt odottelen sitten niitä kamoja tänne päin. Päivä tilaukseni jälkeen TS:llä alkoi sitten se tarjoussysteemi että voi udella tarjoushintoja tavaroilleen, mutta en siitä viitsi valittaa että miksikäs ei kerrottu ja sanottu että odottaa päivän vielä niin saisi halvemmalla. Huonoa tuuria.

Optical-Serviceltä tuli se kaukoputki ilman ongelmia. Siitä katkesi myöhemmin yksi hienosäätöruuvi josta otin sitten kuvan ja lähetin sinne, ja tehtaalta tuli tilalle kaksi uutta. Sitten ekvatoriaalisessa jalustassa itsessään oli jotain häslinkiä joten lähetin sen sinne Saksaan ja tuli viime viikolla takaisin (kesti koko kesän se matka ja korjaaminen, huh huh!). Samoin minun menetykseni eli rahtikulut Saksaan korvattiin.

Kuitenkin jatkossa asioinen enemmänkin Telescope-Servicellä, kun siellä tuntuu olevan palvelu (ja tavarat) sen verran laadukkaita. Dobsonin aion sieltä ostaa salkkuineen päivineen sitten joskus...

J-M

Saksa on kaikkia muita mainita edellä netistä tilaamisessa oli sitten kyse kaukoputkista tai lastenvaunuista, tämä on ainakin mun mielipide. Telescope-Serviceltä saa nopean ja hyvän palvelun ja tavarat tulevat vakuutettuna kotiovelle. Vertailun vuosi sanottakoon, että suomalaiset jälleenmyyjät eivät vakuuta lähetyksiään - kannattaa aina varmistaa tilausta tehtäessä.

Tein taannoin Telescope-Serviceltä 1000 euron tilauksen (sisältäen rahdin) ja se tuli täsmällisesti perille, ainoa pikku viivytys oli Hampurin satama, joka oli lakossa juuri silloin. Siitäkin asiasta Patrick Woitala ilmoitti heti kun sai tietää. Sama setti Suomesta tilattuna olisi maksanut 1660 euroa  :o

Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Vesa Kankare

Minulla on myös hyviä kokemuksia TS:n toiminnasta. Ostan sieltä lähes kaiken pikkunikaleita myöten. Toimitusmaksu on kohtuullinen ja nykyään ne lähettää joskus jopa "laskulla", jonka maksan sitten PayPalilla kun tavara on jo kotona. Henkilökunta on asiantuntevaa ja lähes kaikkea on ollut varastossa heillä mitä olen tilannut. Lisäksi heiltä löytyy valikoimasta tavaraa, jolle suomessa ei (tietääkseni) ole jämyriä, kuten Televuen, Lumiconin tai Astronomikin tavaraa.
Vesku
www.vkastronomy.com

mika mill

Tilasin itse myös putkeni Saksan TS:ltä ja homma toimi. Kysymyksiini reagoitiin nopeasti ja vieläpä asintuntevin vastauksin. En voi muuta kuin suositella tilaamaan kyseisestä putiikista.

T: Mika

Munkki

Mä olen kanssa muutaman tuubin ja muuta sälää TS:n pojilta tilannut. Ja kaikki on toiminut oikeastaan paremmin kuin hyvin. Eli annan myös ääneni heille.
Mikko Salokannel

einari

TS:ltä on nytkin tilaus vetämässä.

Saksasta tilasin osoitteesta www.osdv.de Orionin StarShootin.

Englantilaisesta tähtikirppikseltä http://www.astrobuysell.com/uk/ voi joskus tehdä löytöjä.
Itsekin sain perjantaina käsiini Atikin 1 HS II:n jonka myyjänä oli itse guru Damian Peach.
Nyt varmaan saan yhtä hyviä kuvia nämä  http://www.damianpeach.com/best.htm  :).

Tietääkö joku muita tähtikirppiksiä Euroopassa ?
___
Tapio

Zygga

Lainaus käyttäjältä: einari - 09.09.2006, 18:28:30

Tietääkö joku muita tähtikirppiksiä Euroopassa ?


Astromartista voi tietty tsekata pelkästään eurooppalaiset myyjät. Siinä lista

jmantyla

#8
Turun Sanomat on huomannut 13.12.2006, että nyt kannattaa käydä jenkkilässä ostoksilla, kun taalan kurssi on pohjamudissa:

http://www.turunsanomat.fi/erikoissivut/

-> Edullinen dollari ja halpalennot ovat tehneet New Yorkista jouluostosparatiisin

Taala on ollut jo kuukauden yli 30% halvempi kuin euro.  Nyt kannattaa paitsi käydä USA:ssa myös tilata sieltä tarvikkeita.
Muuten: eikö myös kiinalaisten (esim. SkyWatcher) ja venäläisten kaukoputkien hintojen pitäisi laskea, koska nämä maathan käyvät dollarikauppaa?
Kun Ursa tai Villenkello maksavat euroissa, hintaero dollariin on nyt huomattava.  Täten myös Suomessa myytävien kaukoputkien
hintojen pitäisi laskea lähes kauttaaltaan.  Ei kai Suomessa ja EU:ssa myydä kaukoputkia, jotka olisi valmistettu euroalueella?
Jostain syystä en ole huomannut hintojen laskua ...  :(

JM

kimiza

Orionin XT8-putki maksaa nyt näköjään telescope.com-sivulla 299,95 $ eli noin 230 €... Tosin tuossa tulisi sitten mukaan kaikki tullit ja rahdit ynnä muut, mutta houkuttelevalta kuulostaa silti. Stellokronosilla maksaa sama putki edelleen 405 €. Takuuta ajatellen en kuitenkaan varmaan USA:sta alkaisi tuotteita tilata. Eikä minulla ole edes luottokorttia, jolla maksaisin. Minulle pankkisiirto on aina ollut se ainoa oikea tapa maksaa...

Tikkis

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 18.12.2006, 14:26:08
Orionin XT8-putki maksaa nyt näköjään telescope.com-sivulla 299,95 $ eli noin 230 €... Tosin tuossa tulisi sitten mukaan kaikki tullit ja rahdit ynnä muut, mutta houkuttelevalta kuulostaa silti. Stellokronosilla maksaa sama putki edelleen 405 €. Takuuta ajatellen en kuitenkaan varmaan USA:sta alkaisi tuotteita tilata. Eikä minulla ole edes luottokorttia, jolla maksaisin. Minulle pankkisiirto on aina ollut se ainoa oikea tapa maksaa...

Muistuttaisin kuitenkin siitä ikävästä pikku tosiseikasta että rahtien, huolintamaksujen ja arvonlisäverojen osuus koko potista on melkoinen. Oman kokemukseni mukaan USA:sta tuotavan laitteen hinta kasvaa helposti jopa puolitoistakertaiseksi. Niinpä edullinen lähtöhinta muuntuu helposti miltei meikäläisiksi hinnoiksi. Tämän vuoksi lakkasin jo vuosia sitten tilaamasta tavaraa Yhdysvalloista.

Tikkis

dirty

Eikös noista EU:n ulkopuoleta tilatuista joudu kaiken lisäksi maksamaan tullia ja ALV:ia myös rahdin ja mahdollisen vakuutuksen osalta? Näin oli ainakin 90-luvun loppupuolella, kun tilasin rullaluistimien renkaita USA:sta.
Paketti piti lisäksi avata tullipostin tädin haukansilmien alla, kaivaa kuitti paketin sisältä ja lopuksi maksaa tullit ja alvit laskun koko loppusummasta.
Harri Hytönen

J-M

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 18.12.2006, 14:26:08
Orionin XT8-putki maksaa nyt näköjään telescope.com-sivulla 299,95 $ eli noin 230 €... Tosin tuossa tulisi sitten mukaan kaikki tullit ja rahdit ynnä muut, mutta houkuttelevalta kuulostaa silti. Stellokronosilla maksaa sama putki edelleen 405 €. Takuuta ajatellen en kuitenkaan varmaan USA:sta alkaisi tuotteita tilata. Eikä minulla ole edes luottokorttia, jolla maksaisin. Minulle pankkisiirto on aina ollut se ainoa oikea tapa maksaa...

Mitäs jos lähettäisit sähköpostia Telescope-servicelle ja kysyisit hintaa sieltä? Maksutavasta saat varmasti sovittua ja he ovat itse vakuuttaneet rahtinsa, mikä onkin tärkeää. Nämä kuriirifirmojen omat vakuutukset ovat kuulemma aiheuttaneet yleensä ongelmia.  Lisäksi voit vähän koittaa tingatakin.

Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

einari

Lainaus käyttäjältä: dirty - 19.12.2006, 08:11:30
Eikös noista EU:n ulkopuoleta tilatuista joudu kaiken lisäksi maksamaan tullia ja ALV:ia myös rahdin ja mahdollisen vakuutuksen osalta? Näin oli ainakin 90-luvun loppupuolella, kun tilasin rullaluistimien renkaita USA:sta.
Paketti piti lisäksi avata tullipostin tädin haukansilmien alla, kaivaa kuitti paketin sisältä ja lopuksi maksaa tullit ja alvit laskun koko loppusummasta.

Näin on että tulli/alv lasketaan hinnasta jossa on rahti mukana.
Mutta nyt kun kurssi on niinkin edullinen niin taalahinta alkaa olla aika lähellä eurohintaa (kun mukaan lasketaan noi kulut ja jos ei puhuta isoista paketeista joiden rahdille tulee älytön hinta).
___
Tapio

dirty

Niin, putkien ja jalustojen sijasta jokin suhteellisen arvokas pikkusälä voisi tulla kysymykseen, esim. CCD kamerat.
Rahtikulujen osuus on pieni ja mahdollisuus, että menisivät rikki kuljetuksessa lienee pieni tai
olematon. Eniten homma lieneekin kinni luottamuksesta myyjään.
Onkohan kellään kokemusta tähtikamaa myyvistä USA:laisista verkkokaupoista?
Harri Hytönen