Jupiter 2022

Aloittaja Mikko_L, 21.07.2022, 11:40:17

« edellinen - seuraava »

Tane

Kiitos. Putken kollimoinnissa peileistä tarkennuslaitteeseen en usko olevan parannettavaa. Renkaat okulaariaukosta katsoen on samankeskiset ja lasersäde tulee takaisin mistä lähteekin. Mutta sen jälkeen tarkentimesta kameraan on heittoa riippuen mitä adapteria käyttää sen ja ADC korrektorin kiinnitykseen. Polttoväliä on neljämetriä ja ei tarvitse barlowia, jää sentään yksi mutka vähemmäksi.
Celestron C14,

einari

___
Tapio

einari

Viime yönä näytti olevan keskimääräistä parempi keli.
Tosin käytin vain IR-kanavaa ilman barlowia (ja 150% drizzlaus).
Ei huippu mutta ihan hyvä.

___
Tapio

Lithos

Hyvin on IR tarttunut, saa nähdä nouseeko omalla havaintopaikalla vielä puurajan yläpuolelle tänä talvena.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Tane

Einarilla kuvassa mukavasti yksityiskohtia. Muutama siedettävä seeing on minullakin ollut mutta GRS pysytellyt silloin piilossa.
Celestron C14,

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: einari - 15.08.2022, 09:24:54
Viime yönä näytti olevan keskimääräistä parempi keli.
Tosin käytin vain IR-kanavaa ilman barlowia (ja 150% drizzlaus).
Ei huippu mutta ihan hyvä.

Minä olin kuvailemassa täällä viitisentoista kilometriä etelämpänä ja keli tosiaan yritti jo kovasti parantaa, mutta samaan aikaan etelän suunnalta tuli tähän jo pilviharsoa ja seeing jo romahti ennen kuin päästiin edes tuohon sinun kuvasi tilanteeseen asti. Tämä oli bin2, yritin myös ilman binnausta mutta keli ei kantanut sitten yhtään. Otin kumminkin myös värit tähän.



Sitkeässä se nyt taas tässä kohden on. Yritetään myöhemmin uudestaan. Sen verran keli kuitenkin jo parani, että huomasin täyden 11 fanin jäähdytyspatteriston aiheuttavan tärinää kuvaan. Itse taltioinnin ajaksi pitää ainakin osa sammuttaa. Kelit oli niin surkeita, että tähtitestit jäi haaveeksi.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Tane

Laitetaan vielä tuo vähän terävämpi versio minun edellisistä tältä aamuyöltä.
Celestron C14,

VP

Minäkin innostuin kuvaamaan Jupiteria parkkipaikalta, keli oli melko hyvä visuaalisesti tarkasteltuna okulaarin läpi. Kalustona ASI178MM, 850nm IR-pass ja 8" f/6 newton.

Tane

Kosteus ja sumu aaltoili, välistä sain jotain Jupiterista. Laitan tänne kun harvoin sattuu minulla GRS edes reunalla näkymään
Celestron C14,

einari

En ollut odottanut näin kirkasta yötä, joten keskityin testaamiseen ja planeettakuvaukseen.
Olin putsaillut myös C8-putkeni optiikkaa joten ehkä sekin vaikutti jonkin verran (luullakseni putsauksen vaikuts ehkä 1% ja kelin vaikutus 99% - ainakin).

___
Tapio

VP

Viime yönä yritin kuvata Jupiteria jälleen, tällä kertaa erottui myös Io:n ylikulku ja sen varjo planeetan pinnalla.

einari

Viime yön Jupiter. Käytössä jälleen 1.5X barlow, IR Pro-suodin ja 1.5X drizzlaus. Tällä kertaa kuvasin värikameralla.

___
Tapio

CSB

Jupiter 9.9 klo 03:30 SW127 + Player One Neptune CII

Tane

Pilvet esti Saturnuksen kuvaamisen mutta ylempänä ne haihtui sen verran että Jupiterista sentään jotain tarttui.
Celestron C14,

Tane

Oli normaali heikko seeing mutta hyvä testata uutta ASI 290 mono kameraani. Kuvasin sillä ja vanhalla tutulla Ceres 224 värikameralla vuoronperään. ASIssa oli edessä vielä IR 685 suodin ja sehän pääasian hoitikin. 
Celestron C14,