Vihreä laita kuvassa.

Aloittaja J Piira, 22.03.2022, 16:28:45

« edellinen - seuraava »

J Piira

RGB-kuva on yhdistetty suunnilleen yhtä paljon valotetuista  R-, G- ja B-kuvista ja käsitelty BackgroundNeutralizationilla. Mikä voisi olla syy tuohon vihreään ja toisella puolella punertavaan laitaan?
- Jukka -

Jouko_Kettunen

Oletko vertaillut R-masteria ja G-masteria. Niissä on ehkä selkeät gradientit, toisessa kirkkaampi vasen reuna ja toisessa kirkkaampi oikea reuna. Masterit pitää tällöin korjata kukin erikseen esim. Automatic Background Extractor prosessilla ja yhdistää RGB-kuvaksi vasta sen jälkeen. Miksi kuvissa on erilaiset gradientit? Tätä on vaikea sanoa, mutta ainakin minulla joskus satunnaiset pilvet yhdessä kuun tai kaupungin valojen kanssa saa tällaista aikaiseksi.

Erik Pirtala

Näyttää tosiaan siltä, että vihreässä kanavassa on gradientti eri suuntaan, kuin muissa värikanavissa. Näin voi käydä esim jos vihreä on kuvattu eri puolelta meridiaania. Gradienttia (etenkin laajakaista)kuvissa esiintyy käytännössä aina, joten se pitää aina myös korjata. Pixinsightin Automatic tai dynamic background exctraction on ainakin hyväksi todettuja työkaluja tähän.

Eli kuten Jouko sanoi, ensin gradientinkorjaus jokaiselle kanavalle, sitten RGB yhdistäminen, sitten lopuksi backgroundneutralization.

Kuvia ei ilmeisesti ole flat -korjattu vinjentoinnista päätellen? Noita gradientinpoistotyökaluja ajatellen flat -kalibroinnin tulisi ensin olla kohdallaan, koska jos kuvassa on sekaisin additiivinen gradientti valosaasteesta, sekä suhteellisia tummumia vinjentoinnista, taustamallin luominen ja gradientin poisto em. työkaluilla on vaikeaa ja kunnollisen lopputuloksen saaminen usein mahdotonta.


Erik Pirtala

Nyt kun on kipeänä tylsä hetki niin näytän tässä samalla toimivaksi havaitun tavan tehdä taustavähennys dynamic background extractionilla. (DBE)

Ensin otan luminanssikanavan ja teen sille taustapiste(sample) verkon, ja käytän samaa verkkoa kaikkien kanavien kanssa. Luminanssi siksi, että siinä on eniten signaalia: kaikki mitä on luminanssikanavassa, on myös värikanavissa. Luminassissa kaikki kuitenkin erottuu paremmin. Esimerkiksi kuvissa missä taustaa on sumuhötön seassa vain vähän, on luminanssista huomattavasti helpompi löytää ne pienet kohdat taustaa mihin sampleja voi laittaa.

Samanlaisen operaation samanlaisella sampleverkolla tekeminen jokaiselle kanavalle on hyödyllistä. Jos lopputulosta ei saa täydelliseksi, on hyvä että joka kanavan tausta on kuitenkin samanlainen. Jos tausakorjauksen jälki on joka kanavassa vähänkään erilainen, tausta on kuin pride -kulkue kovan venytyksen jälkeen.

Periaate samplejen luomisessa on yksinkertainen: niiden pitää olla taustassa. Kohteen signaalia ei haluta vähentää. Sampleja voi joko itse kikkaille tuonne, tai käyttää tuota generate toimintoa. Itse sekoittelen vähän molempia, eli ensin luon automaatilla ja klikkailen muutamia lisää fiiliksen mukaan. Tässä olennainen on tuo tolerance. Jos se on liian suuri, se luo ja antaa luoda näytteitä paikkoihin missä on kohteen signaalia. Tästä oireina ovat mm. tummat halot galaksien ympärillä. Jos taas generate ei suostu luomaan sampleja, toleranssi on liian tiukka. Mielestäni hyvä tapa on pitää toleranssi tiukkana, kasvattaa vähän shadows relaxationia, ja täydentää käsin klikkaamalla jos ja kun automaattinen generoiminen ei tee tarpeeksi monta pistettä.

Mahdottoman tiheää sampleverkkoa ei tarvitse jos kuva on kalibroitunut hyvin ja siinä on vain lineaarinen gradientti. Tykkään kuitenkin varmuuden vuoksi tehdä niitä about näin tiheästi kuin kuvassa.



Kuvassa DBE:n asetukset luminanssikanavelle. Correctioniksi on valittu subtraction, koska flat-kalibroituneessa kuvassa pitäisi olla vain additiivista gradienttia valosaasteesta. Yleensä pari-kolme ajoa (vihreästä täpästä) riittää. Lopputulosta kannattaa tutkia heti boosted autoscretchillä. Se paljastaa hyvin onko operaatio onnistunut. Jos ei, niin uutta yritystä

Yleisiä virheitä ja syitä:

-Galaksin tai tähden ympärillä on tummaa  -> sampleja on osunut signaalin päälle. siirrä tai poista sellaiset
-Kuvaan jää gradienttia -> useampi ajokerta
-Samplejen väliin sinnetänne jää tummentumia -> tiheämpää sampleverkkoa. Jos sekään ei auta, tee vuoronperään subtraction ja division korjauksia. Jos ei sekään, flatit uusiksi

Kun DBE gradientinpoisto luminanssille on varmasti onnistunut, seuraa tärkeä vaihe. Jotta saat käytettyä samaa sampleverkkoa myös R, G ja B kanavien kanssa, raahaa tuo alanurkan kolmio pixinsightin taustatyöpöydälle, niin saat sen talteen prosessi-ikonina. Tämän jälkeen voit sulkea DBE:n.



Sitten, on aika toistaa sama muille kanaville. Avaat ensin vaikka R kanavan kuvan, ja klikkaat tuota äsken luomaasi prosessi-ikonia. Näin samat samplet samoissa paikoissa ilmestyvät myös R kanavan kuvalle. Pari ajoa vihreän täpän kautta jälleen. Ja toistat saman joka värikanavalle (mielellään sama määrä ajoja joka kanavalle). Jos jossain kanavassa on niin voimakas gradientti, että joku sample jää punaiseksi (hylätyksi), voit huoletta löystää toleranssia. Tämä siksi, että luminanssin kanssa ollaan (oletettavasti) varmistuttu siitä, että jokainen sample sijaitsee taustassa, eikä kohdassa missä on kohteen signaalia.


J Piira

Kiitoksia Joukolle ja Erikille hyvistä neuvoista. Saattaa olla, että putkeen jossain asennoissa pääsee ympäristön valoja ja täytyy kehitellä flattikuvien ottamista jotta ne paremmin vastaisivat kuvaustilannetta.
- Jukka -

Osku

Epäilen, että gradientti on kuunvalon aiheuttama, jos kuu on päässyt valaisemaan putken huurresuojan toista reunaa. Se tapahtuu, jos kuu on pienemmässä kuin 90 asteen kulmassa kuvaussuuntaan nähden. Silloin kuu valaisee sitä toista reunaa ja aiheuttaa todennäköisesti huurresujan reunasta kennolle heijastuvan valon johdosta kysymäsi laisen gradientin.

J Piira

Kiitoksia Oskulle. Katselin noita viimeyönä kuvaamiani ruutuja ja näyttää siltä, että 21 ja 01 välisenä aikana kaikki kuvat ovat ok. Sen jälkeen sinisissä näkyy hieman tuo ilmiö ja 0140 jälkeen otetuissa punaisissa  ja 0200 jälkeen otetuissa vihreissä (eri laidassa?)
Kai sen täytyy olla jonkin ei toivotun valon aiheuttamaa. Kuu oli melko alhaalla tosin melko iso, mutta olisiko tullut eri laitaan punaissa ja vihreissä kuvissa. Tuota pitää yrittää katsella  Ilmeiseti nuo flattikuvani kuitenkin toimivat ihan kohtuullisesti, kun nuo alkuillan kuvat sinne 01:een asti näyttävät ihan hyviltä.
- Jukka -

J Piira

Poistin nuo selvästi huonot kuvat ja kuvailin eilen alkuillasta lisää. Keli oli eilen selvästi parempi kuvien perusteella. Melko hyvin tuo vihreä-punainen virhe poistui. Voisiko tuon vihreän ja punaisen laidan syynä olla revontulet? Kuvien käsittelyssä on vielä lähes kaikki hakusessa, mutta pitää kysellä kunhan keksii mistä aloittaisi. Kuvat jäävät jotenkin suttuisiksi ja värittömiksi.
- Jukka -

Jouko_Kettunen

Kuvien värikkyys on minusta vähän makuasia. Minun makuuni tämä kuva on ihan hyvä. Jos käytössä on Photoshop-ohjelma, kohdasta Värikirkkaus... voi kuvan värejä boostata aika reippaasti ja samalla kuva myös vähän terävöittyy. PixInsightissa epälineaarisen kuvan värejä voi säädellä Curves Transformation ja Color Saturation prosesseilla.
Jos galaksikuvalle haluaa alusta pitäen likimain oikeat värit, kannattaa kalibroida lineaarinen RGB-kuva (johon tehty Automatic Background Extractor korjaus ensin) Photometric Color Calibration prosessilla, jolloin tietoverkossa olevasta laajasta tietokannasta haetaan kuvalle oikea valkotasapaino.
Galaksien ytimistä saa monesti pölypyörteiden yksityiskohtia esille HDR Multiscale Transfom prosessilla ja lopuksi kuvaa voi vielä terävöittää Unsharp Mask prosessilla.