Ylivalottuneen taustataivaan tummentaminen

Aloittaja einari, 04.11.2007, 03:06:46

« edellinen - seuraava »

einari

Hienot värithän tuossa on Sami, siis tähdissä.
Kun tässä yöllä satuin heräämään niin käsittelin huvikseni kuvaasi Photarin AstronomyToolsin Color Gradient Removal-työkalulla ja aika hyvin lähti valosaaste pois.
Voin pistää ketjun jatkoksi jos kiinnostaa.
___
Tapio

Sami

Lainaus käyttäjältä: einari - 04.11.2007, 03:06:46
Hienot värithän tuossa on Sami, siis tähdissä.
Kun tässä yöllä satuin heräämään niin käsittelin huvikseni kuvaasi Photarin AstronomyToolsin Color Gradient Removal-työkalulla ja aika hyvin lähti valosaaste pois.
Voin pistää ketjun jatkoksi jos kiinnostaa.

Kyllä ehdottomasti kiinnostaa. Oikein mukava nähdä, mihin kunnon työkaluilla ja taidolla pystyy.

einari

Tiedä niistä taidoista.
Käytetty vain Photarin Color Gradien Removal  ja levels-työkaluja.

http://einarin.1g.fi/images/M31.jpg
___
Tapio

Sami

Lainaus käyttäjältä: einari - 04.11.2007, 12:42:15
Tiedä niistä taidoista.
Käytetty vain Photarin Color Gradien Removal  ja levels-työkaluja.

http://einarin.1g.fi/images/M31.jpg

Ohhoh, oon kyllä kuullu gradient removalista, mutten oo koskaan nähny mitään vertailukuvaa. Upean tuloksen sillä saa. Kiitos esimerkistä!

kimiza

Einarin muokkauksella Samin kuva näyttää vallan erilaiselta. Siitä sitten vain oppia ottamaan, jotta pian voisi kehuskella 100 % itse otetulla ja muokatulla kuvalla. ;)

Lauri Kangas

Mistäs tuollaisen pluginin saa ja onko se ilmainen? Ei varmaan ole sama kuin GradientXTerminator?

Iriksellä gradientin poistaminen on myös helppoa. Processing->Gradient removal->Ok. Asetuksia voi myös hinkata, mutta siihen se helppous loppuukin. :)

einari

Ei ole aivan ilmainen muttei paljon maksakaan.
Työkalupakin (makroja) nimi on Astronomy Tools ja maksaa parisenkymmentä taalaa:
http://actions.home.att.net/Astronomy_Tools_For_Full_Version.html
___
Tapio

-Jarz-


Samanlaisiin valosaasteongelmaisiin kuviin olen itsekin törmännyt monesti ja yksi tapa korjata kuvaa Photoshopin perustyökaluilla on seuraava.

1. Otetaan kopio alkuperäisestä kuvasta ja tehdään sille Gaussian Blur käsittely "Radius" arvolla 50. Tulokseksi saadaan valosaasteesta keskiarvokuva.

2. Saatu kuva viedään alkuperäiseen uudeksi tasoksi ja kahden tason välille tehdään "Difference" toiminto. Lopputuloksena on valosaasteeton kuva.

3. Säädetään vaikka "Curves" toiminnolla valoisuus kohdalleen.




JM

Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 04.11.2007, 21:52:37
Samanlaisiin valosaasteongelmaisiin kuviin olen itsekin törmännyt monesti ja yksi tapa korjata kuvaa Photoshopin perustyökaluilla on seuraava.
1. Otetaan kopio alkuperäisestä kuvasta ja tehdään sille Gaussian Blur käsittely "Radius" arvolla 50. Tulokseksi saadaan valosaasteesta keskiarvokuva.
2. Saatu kuva viedään alkuperäiseen uudeksi tasoksi ja kahden tason välille tehdään "Difference" toiminto. Lopputuloksena on valosaasteeton kuva.
3. Säädetään vaikka "Curves" toiminnolla valoisuus kohdalleen.

Juuri näin nuo muutkin softat tekevät gradientin poiston, tosin sillä erolla että ainakin iris etsii kuvasta tuhat tms. taustataivaan pistettä ja niiden perusteella interpoloi sen vähennettävän taivaan. Silloin itse kohteet jäävät koskemattomiksi. Hankalammissa tilanteissa voi esimerkiksi määrittää maskin jolla voi kieltää näytepisteiden ottamisen tietyiltä alueilta, esim. komeetan komasta. Maskin voi tehdä itse kuvasta muokkaamalla tai vaikka piirtää kohteen ympärille pallon.

Kaizun mainitsema kohteiden ympärille muodostuva tumma ympäristö on sama kuin liikaa unsharp maskatessa. Unsharp maskihan tässäkin on juuri kyseessä - vähennetään epäterävä maski.