Pimeät paikat eteläisessä Suomessa vuonna 2022?

Aloittaja cmas, 05.01.2022, 14:23:14

« edellinen - seuraava »

cmas

Valosaaste lisääntyy jatkuvasti ja hakusessa olisi paikka, jossa olisi pimeää suunnilleen joka suuntaan. Sanotaan, että etäisyys voisi olla jonkun verran toista sataa km pk-seudulta maksimissaan - toki saa lähempääkin löytyä, mutta en jaksa pidätellä henkeä semmoisten löytymisen suhteen.

Koetin selailla tämän alueen vanhoja ketjuja, mutta ehkäpä tämmöinen vähän laajemman alueen (eteläinen Suomi eikä esim Espoo tai Porvoo tms) ketju voisi olla paikallaan ja hyödyksi muillekin. Lisäksi vuosien varrella valosaaste on vain lisääntynyt. Ursan havaintopaikkapalvelustakaan ei saa täyttä varmuutta, sillä siellä on merkitty etenkin Etelä-Suomessa 3 tähden alueiksi paikkoja, joissa pimeys ei taatusti vastaa millään tavalla erämaata. Jotain osviittaa sieltä toki saa: https://www.taivaanvahti.fi/locations/browse/map

Toiveina siis olisi:

  • Etäisyys PK-seudulta maks 150 km
  • Hyvät näkymät kaikkiin ilmansuuntiin (eikä vain esim "etelään" - näitä paikkoja löytyy mm. Porkkalanniemestä tai Porvoosta kyllä, mutta edes se kohtuullinen näkyvyys on rajattu vain kapeaan suuntaan)
  • Autolla olisi kiva päästä kohtuu lähelle, toki muutaman sata metriä (maks luokkaa 1 km jos kyseessä on metsä ilman reittejä) jaksaa patikoida ongelmitta ja jos alueella on joku polku tms, niin kai sitä voi sitten parikin km talsia
  • Pimeys tasoa "Linnunrata näkyy selkeästi"

Nyt siis jakamaan omia kokemuksia, sillä valosaastekarttoja tutkiessa päätyy hyvin äkkiä selaamaan asuntoja pohjoisemmassa  :wink: Vastauksissa voisi vaikka kertoa ihan osoitteen tms, jotta paikalle olisi hyvä suunnistaa.

kihar

Kiikalan lentokenttä voisi olla hyvä paikka. Valosaastekartalla tumman vihreä. Autolla pääsee paikalle ja näkyvyys hyvä joka suuntaan.


cmas

Lainaus käyttäjältä: kihar - 05.01.2022, 16:02:05
Kiikalan lentokenttä voisi olla hyvä paikka. Valosaastekartalla tumman vihreä. Autolla pääsee paikalle ja näkyvyys hyvä joka suuntaan.

Täytyypä tämä tutkia, kiitos vinkistä!

cmas

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 05.01.2022, 16:24:02
https://www.taivaanvahti.fi/locations/browse/map

Mikä lie tämän linkin tarkoitus vai onko linkissä jotain väärin? Kuten kerroin ekassa viestissäni, tuo palvelu on tuttu joskin siellä on mielestäni täysin vääriä "luokituksiakin".

cmas

Vastaanpa vielä itse, kun tutkin asiaa vielä lisää. Eihän tämä hyvältä näytä, mutta laajimmat pimeämmät alueet eteläisessä Suomessa lienee jossakin Lahti-Tre-Jämsä-kolmion syrjäsemmissä osissa.

Pappis

Lainaus käyttäjältä: cmas - 05.01.2022, 16:27:17
Kuten kerroin ekassa viestissäni, tuo palvelu on tuttu joskin siellä on mielestäni täysin vääriä "luokituksiakin".
Saattaa se joillekin "kaupunkilaisille" käydä jo erämaasta kun "joutuu" yli 100 metrin päähän lähimmistä katuvaloista... Itsekin yli 2-3 kilometrin lähimmistä valoista kuvanneena olen ihmetellyt joskus samaa läntisen Suomen kuvauspaikoilla.

Tommi L

Onkohan kukaan käynyt tutkimassa Evon retkeilyalueen pimeyttä Hämeessä? Itselläni on mökki (+päähavaintopaikka) Hauholla, 20 km matkan päässä kyseisestä alueesta. Mökilläni taustataivas on pimeimmillään 21,5 mpsas, mutta Evolla on vielä tätäkin pimeämpää. Light pollution mapin perusteella voisi odottaa 21,7 mpsas, mikä tuntuu varsin uskottavalta lukemalta. Tuo sijoittuisi kenties juuri 150 km päähän pk-seudusta riippuen sijainnista. Alueelle menee isompi tie, kun Tuuloksen kohdalta kääntyy Padasjoen suuntaan. En ole siis itse käynyt alueella havaintomielessä, enkä tiedä miten sopivia kaukoputkipaikkoja alueelta löytyy, mutta tämmöinen kokeilun arvoinen tärppi olisi jaettavaksi eteenpäin. Ja jos löytyy hyvä paikka, niin merkkailkaapa Taivaanvahtiin muidenkin iloksi!
Celestron C8, Celestron EdgeHD 800, Esprit 100ED, Askar FRA400
iOptron CEM70, iOptron CEM26, Celestron AVX
ASI294MM, ASI183MM, ASI174MM, ASI120MM

cmas

Hyvä ehdotus. Täytyy tutkia tuotakin aluetta hieman tarkemmin. Näyttäisi olevan omasta pihasta hieman päälle 140 km.

mistral

Lainaus käyttäjältä: kihar - 05.01.2022, 16:02:05
Kiikalan lentokenttä voisi olla hyvä paikka. Valosaastekartalla tumman vihreä. Autolla pääsee paikalle ja näkyvyys hyvä joka suuntaan.

Tuohan vaikuttaa hyvältä jos sinne vaan saa mennä. Auton saa lähelle jolloin voi välillä lämmitellä ja virtaa saa jos autossa on iso akku.

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: mistral - 06.01.2022, 00:07:24
Tuohan vaikuttaa hyvältä jos sinne vaan saa mennä. Auton saa lähelle jolloin voi välillä lämmitellä ja virtaa saa jos autossa on iso akku.

Rakentelin viime talvesta alkaen, ei ole ihan valmis vieläkään, retkeilyauton vähän tällaistakin tarvetta varten. Siinä on ulkoinen sähkön syöttö ja aggregaatti, ei tarvitse olla akkujen varassa. Se on hieman riskialtista käyttää auton käynnistysakkua, voi tulla kylmä yö maastossa jos saa sen niin uuvuksiin ettei auto lähde enää käyntiin. Tuossa reissulaitteessa on erikseen käynnistysakku ja muille laitteille toinen akku, mutta virtaa saattaa mennä sen verran että käytän näillä säillä mieluiten aggregaattia. Saa keitellä kahvit rauhassa vaikkei olisi nuotiopaikkaa lähettyvillä.

väre

Minä olen myös suunnitellu tuon matkailuauton käyttöä kuvaushommiin. Maastokelpoisuus ei vaan riitä kovin vaativiin paikkoihin, mutta pitää ensin laittaa tuo kalusto kuntoon. Täällä Oulun suunnalla tuota pimeää on onneksi suhteellisen lähellä.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: väre - 06.01.2022, 15:46:08
Minä olen myös suunnitellu tuon matkailuauton käyttöä kuvaushommiin. Maastokelpoisuus ei vaan riitä kovin vaativiin paikkoihin, mutta pitää ensin laittaa tuo kalusto kuntoon. Täällä Oulun suunnalla tuota pimeää on onneksi suhteellisen lähellä.

Otin huomioon aihiota valitessani tämän maastokelpoisuuden ja tein sen VW T5 4x4:stä. No, ei sekään mikään maastoauto ole, mutta sen saa jäämään jumiin huomattavasti hankalampaan paikkaan kuin tavallisen etu- tai takavertoisen.

väre

No on se ihan eri luokan vehje kuin tuo mikä mulla on. Tuolla Hymerillä ei kyllä uskalla mennä mihinkään pehmeämpään paikkaan.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: väre - 06.01.2022, 19:02:08
No on se ihan eri luokan vehje kuin tuo mikä mulla on. Tuolla Hymerillä ei kyllä uskalla mennä mihinkään pehmeämpään paikkaan.

Mutt mukavampi se Hymer varmaan asua on. Tuo on vanha auto, vaikka tuunattu ihan siistiksi, ahdas, eikä siinä ole oikean matkailuauton mukavuuksia. Nukkumaan pystyy, mutta peseytyä pitää muualla hampaiden pesua lukuunottamatta.

Sen verran olen Kangasala keskipisteenä ajellut, että se on juurikin tuo mainittu Evon suunta ja Sahalahden Päijänteen suunta mistä sopiva pimeä alue voisi löytyä. Sielläkin taitaa olla isoja puutarhoja, jotka pilaavat taivaat laajalti ympäriltää. Sitten tästä tuonne pohjoiseen päin löytyy paikkoja myös, suuntaan Ruovesi-Keuruu-Mänttä.