Sky-Watcher EQM-35

Aloittaja L1me-E, 11.11.2021, 02:16:16

« edellinen - seuraava »

L1me-E

Olisiko kyseinen jalusta mitään n. 5 kg kaluston kanssa? Kaukoputkena olisi 80/400 linssikaukoputki.

einari

Kun kantavuus on 10 kiloa niin kyllähän se 5 kilon kuorman kanssa toimii.
Kysymys kuuluukin onko tarkoitus jossain vaiheessa laittaa isompaa kuormaa ?
___
Tapio

Harmaa Vaeltaja

Ei tuo isompi kuorma ole edes ainoa kysymys. Toinen on miten ja missä sitä jalustaa aiotaan käyttää. Jos sitä siirrellään paljon, ei varautuminen suurempaan kuormaan esim ostamalla eq6 ole kovin järkevää. Minulle on ihan tarpeeksi tuon eq5:n ronttaaminen pihalle ja sisään, painavampi, vaikka todennäköisesti olisikin hyödyllinen tulevaisuudessa, olisi liikaa ja tappaisi touhun mielekkyyden.

L1me-E

Tarkoitus olisi siis tosiaan pitää kalusto suht. mukanakulkevana. Kuulin vain, että kuvatessa maksimikuorman määrästä täytyisi ottaa puolet pois.

väre

Minulla nyt ei vielä kovin paljon kokemusta tuosta jalustasta ole, mutta toistaiseksi olen tyytyväinen. Kohtuu hyvin kantaa tuon SW 80 / 600 putken, guiderin ja kamerat. Kevyt kantaa ja menee pieneen tilaan. Työn laatu aika heikkoa, välyksiä on, ja säätöruuvit eivät toimi kunnolla näillä leveysasteilla. Mutta kokonaisuutena kohtuullinen hinta / laatu suhde. Seurantaa en ole vielä saanut kunnolla viriteltyä kun tuo seeing on ollut vielä huono.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R

L1me-E

Juuri näitä oikeita kokemuksia kaipasinkin! Mikä vika säätöruuveissa on?

Harmaa Vaeltaja

Varmaan sama kuin liki kaikissa EQ:ssa eli etelän puoleinen deklinaatio (korkeuskulma) säätö ruuvi ja sen vastin ei oikein toimi kun putki pitää saada noin 60° kulmaan ylöspäin. Se menee ilman tukea liian pitkänä sisään ja se vastin kääntyy liikaa pultin suuntaiseksi josta seuraa että pulttiin kohdistuu vääntöä joka taivuttaa sitä/tekee siitä jousen. Typerä mekanismi ja ainakin minä olen yrittänyt etsiä parempaa koko mekanismia omaan EQ5:eeni, mutta siihen ei sellaista taida olla. EQ6:een sen sijaan löytyy korvaava ilmeisen parempi koko wedge, mitä se nyt suomeksi sitten onkaan.

L1me-E

Eli jos ymmärsin oikein, niin kyseiselle ongelmalle ei voi tehdä mitään. Kai napasuuntaus sentään onnistuu, vaikka hankalampaa olisikin?

Harmaa Vaeltaja

Tietty onnistuu. Ruuveja kiristäessä meinaa vain se suuntaus muuttua joten tarkkana saa olla. Jos jättää löysälle, saattaa liikkua itsekseen, kun kiristää meinaa asetukset muuttua. Epämukava, ei este.

siro46

Muistaakseni tuohon ruuviongelmaan löytyy useammanlaisia huijauksia täältä foorumilta. Kannattaa katsoa.

-Matti

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: siro46 - 11.11.2021, 20:44:09
Muistaakseni tuohon ruuviongelmaan löytyy useammanlaisia huijauksia täältä foorumilta. Kannattaa katsoa.

-Matti

Huijauksia? öööö.... ?  :grin:

L1me-E

No on tuo kyseinen jalusta kuitenkin varmasti parempi kuin iOptron Skyguider Pro ja 80/400 mm kaukoputki.

tomppa


L1me-E

Joo, itse löysin myös tällaisen.
https://www.youtube.com/watch?v=hAAxkgWVxZ8

Mistäköhän noita saisi tai miten tuon voisi rakentaa?

L1me-E

Tuo ei toki ole katsomalleni mallille, mutta jos samantyyppisen voisi tehdä tuohon EQM-35 Pro:hon.