Ed lasin asennus linssikaukoputkeen

Aloittaja L1me-E, 25.10.2021, 16:29:08

« edellinen - seuraava »

L1me-E

Olisiko edes teoriassa mahdollista ostaa sopivan kokoinen ed lasin pala ja asentaa se akromaattiseen linssikaukoputkeen? Joko kaukoputken päähän tai vaikka okulaarin/t-adapterin päätyyn. Mistäköhän tuollaisia edes saisi?

vehnae

Jos haet sillä että saisi paremman kuvan, niin vastaus on ei. Linssipakka on suunniteltu kokonaisuutena, mukaanlukien lasilaatujen valinta (eri taitekertoimet). Tokihan kaikenlaisia korjaussarjoja voisi teoreettisesti kehitellä (tyyliin Hubblen "silmälasit"), mutta hinta olisi jotain hirveän kallista verrattuna siihen että putki olisi alunperinkin suunniteltu vaikka tripletiksi.

einari

Sarjassamme kalliita ratkaisuja oli tämä Chromacor:
http://www.astrosurf.com/re/chromacor.html

Ei siis enää saatavilla paitsi satunnaisesti käytettynä, ja toistan että suhteessa akromaattiputkeen todella kallis.
___
Tapio

L1me-E

Selvä homma! Näitä hullunkurisia ideoita putkahtelee päähän jotenkin todella paljon. Täytyykin seuraavaksi putkeksi ostaa ehdottomasti apokromaatti. Kesällä kun ensimäistä putkea ostin, en vielä paljoa näistä tiennyt, mutta onhan tuo st80 toiminut hyvänä aloittelijan putkena. Ainakin pääsee käyttämään aikaa Lightroomissa haloja vähentäessä :)

einari

___
Tapio

Tane

Lainaus käyttäjältä: einari - 25.10.2021, 18:38:45
Unohtui tämä Tanen ketju mainita:
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=14860.0
Minulla on ollut pari chromacoria. Mutta niitä ei saa enää mistään. Tehtiin 2000 luvun alussa vanhasta neuvostoliiton aikaisesta sotilaskäyttöön tarkoitetusta ns. eksoottisesta lasista Ukrainassa muutama tuhat kappaletta. Se on kolmenlasin yhdistelmä linssi, eräänlainen pienois apokromaatti joka lisätään 2" tarkennuslaitteeseen  ennen okulaaria. Poistaa akromaatin värivirheen. On oltava tarkasti optisessa linjassa noin 161mm okulaarista. Toimii hyvin visuaalihavainnoissa esim. 5-6 tuuman ja f/8-12 akromaateissa. Mutta sitä on käytetty myös isoissa 8" ja yli akromaateissa. Kun käytetty cromacor maksaa noin tonnin, jos enää löytyy mistään niin isolla kaukoputkella se tulee edulliseksi kun tietää että 8" APO maksaa kymmeniä tuhansia ja akromaatti muutaman tonnin. Chromacor tekee akromaatin näkökentän keskeltä pieneltä alueelta täysin värivirheettömäksi. On siis sopiva planeetoille, mutta laajan alan syvätaivas kuvamiseen siitä ei ole.
Celestron C14,

mistral

Mitä olen seurannut linssiputkien värikorjausta, olen siinä käsityksessä että jo hyppäys ed-lasiin on iso muutos, ja jos siitä pitää parantaa kuvaa, tarvitaan laadukas apo. Halvemmat apot ei oikein toimi ja siksi linssi suurella apertuurilla maksaa niin paljon että monet valitsee peilin.

L1me-E

Joo, ne laadukkaat apokromaatit ovat kyllä kalliita. Käsittääkseni kuitenkin linssikaukoputket soveltuvat parhaiten juuri syvän taivaan kuvaamiseen. Siinä mielessä peilikaukoputki ei ole ykkösvalintana.

einari

Totta että linssiputket soveltuu juuri syväntaivaan kuvaukseen, mutta yhtä hyvin peiliputket soveltuu siihten hommaan.
___
Tapio

Tommi L

Itse ostin alkusyksystä ensimmäiseksi puhtaaksi kuvausputkekseni William Optics ZS 81:n, jonka hinta pyörii tonnin paikkeilla. Kyseessä siis doublet-putki, mutta laadukas sellainen. Eri foorumeita lukiessani itselleni muodostui käsitys, että laadukas doublet voi parhaimmillaan jopa päihittää heikkolaatuisen triplet-putken. Olen ollut putkeen varsin tyytyväinen, mutta pohtinut samalla, miten paljon olisin hyötynyt, jos putkeen olisinkin satsannut 400 euroa lisää ja ostanut vastaavan merkkisen/kokoisen tripletin (GT 81). Itse en ole löytänyt riittävän laadukasta ja luotettavaa testiä, jossa saman laatuinen doublet ja triplet-putki olisi asetettu vastakkain. Saa vinkata jos joku tietää.  :azn:
Celestron C8, Celestron EdgeHD 800, Esprit 100ED, Askar FRA400
iOptron CEM70, iOptron CEM26, Celestron AVX
ASI294MM, ASI183MM, ASI174MM, ASI120MM

Pappis

Tripletti vaatii yleensä myös kuvakentän tasoittajan laadukkaaseen tähtikuvaukseen.