EQ1 jalusta ja skywatcher 8" OTA versio

Aloittaja kehveli, 31.12.2007, 13:58:33

« edellinen - seuraava »

kehveli

Elikkä onko kuinka huono yhdistelmä jos haluasin 114/1000 putken tilalle tuollaisen tuplasti isomman ja laadukkaaman putken?
Pilaako ko. jalusta hyvän putken heiveröisellä olemuksellaan?

Jalusta on mielestäni aika heiluva nykyisen putken kanssa, mutta ei haittaa hirveästi.

Elikkä onko 8" putki liian painava, tuolle jalustalle?

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3375&show=all

Vastauksia ja pilvettömiä ilmoja odotellessa, hyvää uutta vuotta!

nenatriv

Minulla on jokseenkin  uusi samainen Skywatcher 200/1000 OTA, josta siksi ja säidenkin takia on vasta ihan ensikokemukset. Jalustana on Heq5 eikä sekään liian tukeva ole, mutta on vielä suht helposti kuljetettavissa. Veikkaan, ettei kannata paljon yrittääkään EQ1:llä. Kaikkeahan tietysti voi kerran kokeilla.  EQ5 kaiketi on käytännöllinen minimi tuolle putkelle visuaalikäyttöön, vaikka jo siitäkin näkyy olevan ristiriitaisia mielipiteitä. Ainakin itse olen tyytyväinen tuohon Heq5:een. Sen tutinat fokusoitaessa ovat siedettävän rajoissa ja asettuvat pian eikä kevyt tuuli kauheasti heiluttele. Dobsoniakin nämä kokeneemmat suosittelevat, vaikka itse en sille ajatukselle lämmennytkään. Dobsonissa menisi rahat vain putkeen  ja on varmasti tukeva.

Olli

Marko.J

Joo, kyllä Olli puhuu asiaa ja kokemuksesta. Itsellänikin on tuo samainen 8" SW OTA ja jalustana HEQ 5, Tuon EQ-1:n noin ison putken kanssa unohtaisin kyllä täysin. Itsellänikin on toisena putkena japanilaisvalmisteinen 114/1000 rööri ja sen jalusta vastaa tukevuudeltaan suunnilleen tuota EQ-1 -jalustaa. Jos siihen laittaa kiinni n. 9 kiloa painavan putken etsimineen ja parhaassa tapauksessa vielä digijärkkärin, niin saattaisi keikahtaa kumoon koko viritelmä. Liian hutera jalusta johtaa vain siihen, ettet kykene hyödyntämään putkesi kaikkia mnaisuuksia ja havaintojen teko raastaa hermoja, kun kohde pomppi näkökentässä pienimmästäkin tuulenvireestä.

Kyllä todellakin tuo EQ 5 on järkevä "minimi" 8" newton-putkelle. Dobson on loistava vaihtoehto silloin, jos keskityt esimerkiksi syvän taivaan visuaalisiin havaintoihin, on tukeva ja pystyy kuljettamaankin kohtuudella (Esim. 20-senttinen SW, HEQ 5, vastapainot, kamera jne. painaa suunnilleen 30 kiloa...) Ja vaikka hankisitkin aluksi dobsonin, ei mikään estä myöhemmin hankkimasta eq-jalustaa ja kiinnityspantoja putkelle... Muistaisin, että dobsoneihinkin olisi ainakin joskus ollut saatavilla jonkinlaisia viritelmiä, joissa oli seurantalaitteistokin. Suurella suurennoksella esim. planeettoja havatessa saattaa tuo käsin seuraaminen tuntua hankalalta. Itse päädyin tuohon eq-jalustaan, koska putkea ei tarvitse raahata pitkiä matkoja ja valokuvauskin kiinostaa. Lisäksi jalustaan voi tulevaisuudessa hankkia lisävarusteena goto-vermeet, kunhan lompsa antaa myöten...  ;D
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Tapanivi

Juhani Salmi Lahdessa valmistaa seurantajalustaa dobsonillekin.  Systeemi on toimiva, http://www.saunalahti.fi/~jsobser/
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

kehveli

Kiitos hyvistä neuvoista.
Elikkä pitää sitten samalla ostaa EQ5 jalusta.

Tuon 114/1000 putken ostin vasta ja onkin ensimmäinen putkeni.
En ole vielä hirveästi pääsyt katselemaan muuta kuin kuuta ja venusta. (samperin pilvet) Tällä hetkellä olen ollut todella tyytyväinen putkeen, koska en ole aikaisemmin katsellut millää muilla kuin silmillä. Barlow saisi kyllä olla vähän laadukkaampi, muuten kokonaisuus kelvollinen.

Sitten kun olen saanut tarpeekseni planeetoista, niin siirryn sitten isompaan ja valovoimaisempaan putkeen.

Saattaa olla että jalusta vaihtuu nopeammin kuin putki, on sen verran väljän oloinen. Huono jalusta + Hyväputki = todella huono visuaalinen kokemus

Tapanivi

Mielestäni jalustan tukevuus on melkeinpä tärkein asia, ennen suurta putkea tai huippulaadukkaita okulaareja.  Ostin aikanaan nuorena pojankloppina käytetyn 150/1300 peilikaukoputken saksalaistyyppisellä jalustalla.  Sillä sitten intoa puhkuen tein havaintoja keskisuomessa valosaasteettomassa ympäristössä.  Jalusta oli masisiivinen mutta täyttä skeidaa, kaukoputki oli kuin lehmän hännän nenässä.  Kyllä into karisi ja seuraavat vuodet olinkin vaan nojatuolitähtitieteen harrastaja.  Havaintotoiminta tuli uudelleen mukaan kun ostin muutama vuosi sitten Ursan välittämän 200/1000 dobsonin.  Ei putki tutissut!  Valosaasteen keskeltä onnistuin bongaamaan sellaisia kohteita mitä en aikanaan ollut löytänyt pimeässä keskisuomessakaan....Nykyisin 150/1300 viettää eläkepäiviä ja muulla kalustolla onkin sitten suht. hyvät jalustat.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D