M82 ja Hubblen ottama kuva

Aloittaja avanti, 29.12.2007, 00:32:22

« edellinen - seuraava »

avanti

Tämä avaruusteleskooppi Hubblen ottama kuva on kyllä ylivoimaisesti paras, minkä olen nähnyt M82:sta!

http://hubblesite.org/gallery/album/galaxy_collection/pr2006014a/large_web

Vasta tästä näkee yksityiskohdat selvästi. Eli minusta M82:sa on kaksi kohdetta vain täsmälleen samalla suunnalla, etualalla himmeän punainen pölypilvi suht. lähellä Linnunradassa. Sittenkin vaatimaton, mutta jännittävästi räjähtäneen näköinen. Taitaa etualalla oikealla näkyvä kirkas tähti jopa valaista tätä pilveä!

Ja sitten taka-alalla - aivan pölypilven takana - tavallinen kaukainen spiraaligalaksi. Näillä ei varmaankaan ole mitään fyysistä tekemistä toistensa kanssa! Niin paljon siitä pölypilvestä näkyy yksityiskohtia, mutta galaksista on vaikea nähdä mitään yksityiskohtia. Paljon tietenkin pölypilven vuoksi. Olen kuitenkin näkevinäni jotain viitteitä galaksin spiraaleista reunoilla, sen yleissävy on sininen - ei siis ellipsigalaksi - ja ehkä jotkin heikot merkit pölystä ovat sen galaksin pölyä (koska eivät ole punaisia ainakaan, ja galaksin reunalla).

Harmittavankin tehokkaasti tuo pölypilvi peittoaa galaksia, mutta silti tämä kuva mielestäni kertoo jo selvästi mistä tässä taivaan kohteessa on kysymys. Mutta miksi pölypilvi on räjähtäneen näköinen? Entä jos se onkin gravitaation johdosta vetäytymässä kasaan? Muistan myös joskus lukeneeni, että M82:sa on havaittu rauhallista uusien tähtien kehitystä tai jotain sellaista - vaikka sitä on pidetty räjähtäneenä galaksina ainakin ennen vanhaan.
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Iiro Sairanen

No joo... eipä tuo kovinkaan kummoinen kuva ole. Paremmalta näyttää putken läpi.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Lauri Kangas

Mihin tuo väite perustuu, että edessä näkyvä punainen pilvi olisikin omassa galaksissamme? En ole koskaan kuullut tuollaista teoriaa, vähän epäuskottavan oloinen.

WesQ

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 29.12.2007, 05:13:05
No joo... eipä tuo kovinkaan kummoinen kuva ole. Paremmalta näyttää putken läpi.

Tämä on taas näitä ärsyttäviä höpöhöpöjuttuja. Mielestäni tällaiset kommentit antavat täysin väärän kuvan esim. aloittelijoille siitä mitä kaukoputkella näkee. Nyt joku aloittelija miettii, että kun ostan putken ja suuntaan sen tuohon kohteeseen niin näen hienomman näyn mitä tuossa kuvassa.

Aivan turhaa, koska näin ei todellakaan ole. Joka muuta väittää, valehtelee.

Never

Lainaus käyttäjältä: WesQ - 30.12.2007, 14:05:15Aivan turhaa, koska näin ei todellakaan ole. Joka muuta väittää, valehtelee.

Noh noh... kauneus on katsojan silmässä kuten tiedetään. Komea on kuva mutta se miltä tuo galaksi näyttää putkessa on omasta mielestänikin paljon kauniimpi. Ei tuollaista valokuvaa ja kaukoputken näkymää voi pahemmin vertailla keskenään ja kenenkään aloittelijan ei kommenttia niin tarvitse ottaakaan.

/Jake

Iiro Sairanen

No tuli ehkä aika suoraa tekstiä ilman perusteluja. Oma kiinnostus tähtiharrastusta kohtaan alkoi parikymmentä vuotta sitten juurikin kirjojen sivuja värittävistä valokuvista, mutta mikään kuva ei ole vielä voittanut sitä näkyä minkä voi okulaarin läpi nähdä. Tuo Hubblen kuva on näyttävä, mutta ei mitenkään päräyttävä muihin vastaavasta kohteesta otettuihin kuviin verrattuna. Lisäksi M82 sattuu olemaan sellainen galaksi, josta näkyy runsaasti rakennetta jo 10 cm:n putkella. Ja onpa niinkin, että visuaalisesti näkyy paljon sellaisia juttuja mitä tuosta kuvasta en ainakaan itse hahmota. Mutta kuten Jaakko alempana jo sanoikin niin ei kannata suoraan verrata valokuvausta ja visuualihommia, koska ne ovat kaksi aivan eri asiaa. Mielipiteeni taustalla vaikuttaa myös voimakkaasti se, että arvostan omalla silmällä näkemistä todella paljon. Voisi vähän verrata siihen, että katsoo telkkarista Ranskan ympäriajoa tai ajaa sen itse :)

Eli putkessa paljon nätimpi edelleen, muuta saa väittää, mutta se ei ole sen enempää oikein.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

avanti

#6
Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 29.12.2007, 05:13:05
No joo... eipä tuo kovinkaan kummoinen kuva ole. Paremmalta näyttää putken läpi.

Itseäni ei taas kiinnosta, miltä se näyttää kaukoputkessa. Olen aikoja sitten kyllästynyt siihen, miten tähtitaivas näkyy Suomessa. Täällä taitaa olla tuota kosteutta ilmassa aina. Olen sen verran matkustanut maailmalla, että tähtitaivas näyttäytyi todella paljon paremmin. Mutta tulikin käytyä noin 2 kilometrin korkeudessa Teiden rinteellä. Siellä sattui olemaan sopiva tasanne, ja siis enimmäkseen "sään yläpuolella".

Enemmän minua kiinnostaakin tähtitaivaan kohteiden todellisuus, varsinainen astronominen tutkinta ja tulkinta. Nykyään olen innostunut päivän tähtitieteellisestä kuvasta http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ ja vähän väliä tallennan jonkin häikäisevän kuvan kovalevylleni, käännän tekstiä ja kirjoitan IrfanViewillä kuvaan mukaan. Ja siis todella vain omaan käyttööni.

Joskus -70 ja -80 luvulla minulla oli tähtikaukoputki, nykyään 15 * 80 ja 7 * 50 kiikarit, ja vähän raskaampi kamerajalusta. Toki upeat taivaan kohteet, Orionin sumu, kuu.... kiinnostavat aina.

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 30.12.2007, 13:33:29
Mihin tuo väite perustuu, että edessä näkyvä punainen pilvi olisikin omassa galaksissamme? En ole koskaan kuullut tuollaista teoriaa, vähän epäuskottavan oloinen.

Väitän itse näin, koska tuon punaisen pilven yksityiskohdat ovat noin hyvin näkyvissä. Minusta on käsittämätöntä väittää, että tuo pilvi olisi jossain kauempana Linnunradan ulkopuolella. Se ei ole tuossa kuvassa sen kummempi, kuin muutkaan tähtienväliset pölypilvet, mitä olen nähnyt. Jos se olisi kauempana Linnunradan ulkopuolella, sitä ei voisi verratakaan mihinkään. Miten suunnattoman valtavat sen yksityiskohdat olisivat silloin?  ???

Johan tässä meikäläinen punastuu, että oikein teoriasta puhutaan. Tuskin edes hypoteesiksi minun ajatuksiani voi kehua.  ::)
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: avanti - 31.12.2007, 01:01:09
Täällä taitaa olla tuota kosteutta ilmassa aina. Olen sen verran matkustanut maailmalla, että tähtitaivas näyttäytyi todella paljon paremmin. Mutta tulikin käytyä noin 2 kilometrin korkeudessa Teiden rinteellä. Siellä sattui olemaan sopiva tasanne, ja siis enimmäkseen "sään yläpuolella".

Suomessa Suomen kelit... Itse olen käynyt kanssa samaisen Teiden rinteillä viikon verran bongailemassa Kanarian taivasta ja hyvältä näytti, paremmalta kuin Suomen taivas. Tänä keväänä olisi sitten vuorossa kaksi viikkoa La Palmalla, mutta sitä ennen täytyy vain kärvistellä täällä vesisateessa ja tyytyä siihen mitä on.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 30.12.2007, 22:16:46
Lisäksi M82 sattuu olemaan sellainen galaksi, josta näkyy runsaasti rakennetta jo 10 cm:n putkella.
Tarkoitus ei ole kilpailla Hubblen kanssa, mutta kun M82:sta ei muutakaan threadia löydy, niin laitanpa tämän kuvan tänne:

Valotusta 25 min "pikku-Atikilla" ja 150/750 Newtonilla 8.3.2010. Kohtuullisesti sain detaljeja esiin. Jälkikäsittely pikaisesti Registax 4.

Jorma M.
Kangasala

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: avanti - 29.12.2007, 00:32:22
Ja sitten taka-alalla - aivan pölypilven takana - tavallinen kaukainen spiraaligalaksi. Näillä ei varmaankaan ole mitään fyysistä tekemistä toistensa kanssa!

Paitsi sama punasiirtymä?  :wink:

jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Timpe

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 16.03.2010, 22:16:25
Tarkoitus ei ole kilpailla Hubblen kanssa, mutta kun M82:sta ei muutakaan threadia löydy, niin laitanpa tämän kuvan tänne:

On sille oma ketjukin olemassa (jopa monen alisivun voimin):
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=97.0 (M82 Sikarigalaksi)

Asiaan palatakseni: hieno kuva M82:sta, tuolla pärjäisi hyvin toisessa ketjussakin :cool:
- Timo Inkinen