Okulaarit huurtuu nopeasti

Aloittaja orion, 27.12.2007, 19:13:59

« edellinen - seuraava »

orion

Elikkäs tilanne on mulla semmonen et kun mä meen ulos havaitsemaan niin okulaarit huuruuntuu nopesti ja pitää lopettaa havainnointi, mitä asialle vois tehdä?
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

Mikko Päivinen

   Laita okulaariin tulppa päälle ja taskuun hetkeksi ja kokeile toisella tovin. samalla kun taskussa oleva okulaari hävittää huurua niin toisella oppii miten suurennos vaikuttaa kohteen näkymiseen  ;)

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

orion

Ok, kiitos neuvosta, täytyy kokeilla tuota systeemiä sitten ensi kerralla kun menee havaitsemaan...
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

TeroP

Ja jos ei ole kova pakkanen niin heilutat okulaaria pari kertaa ilmassa, pätee myös mahdollisiin filttereihin. Varo vain ettet heitä okulla samalla vesilintua ;D
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

Never

Ja pidä okulaarit taskussa, ei ne siellä huurru  :)

/Jake

orion

Joo, varotaan vesilintua.. ;D Kiitos neuvoista kaikille.
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

kimiza

Ja vielä yksi neuvo: Yritä olla hengittämättä tai hengitä hyvin hitaasti samalla kun havaitset. ;) Hengityksesi vesihöyry saattaa nimittäin aiheuttaa huuruuntumista.

Joku kaunis kohde jota et ole vielä katsellut, esim. Saturnus on hyvä kohde sitä varten. Kun sen näet, se salpaa hengityksesi eivätkä okulaarit enää huuruunnu ainakaan sinun takiasi. :D

orion

Lainaus käyttäjältä: Jorma Kim - 29.12.2007, 09:37:03
Joku kaunis kohde jota et ole vielä katsellut, esim. Saturnus on hyvä kohde sitä varten. Kun sen näet, se salpaa hengityksesi eivätkä okulaarit enää huuruunnu ainakaan sinun takiasi. :D
;D ;D ;D
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

orion

Mulla on skymax 102 ja sillä kyllä etsiessä menee huuruun tosi nopeesti, pitäskö ottaa okulaari pois aina kun etsii, mulla menee jostain syystä aina paremmin huuruun 10mm okulaari kuin esim 25mm okulaari, on kyllä ärsyttävää pakkasessa kun huuru jäätyy nopeasti, no pitää kokeilla tota taskuun pistämistä...
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D