Barlowista

Aloittaja Jauhoiksi Kivi, 27.12.2007, 16:43:48

« edellinen - seuraava »

Jauhoiksi Kivi

Pukki toi minulle Celestronin 114EQ (114/1000), jonka mukana tuli 20mm ja 10mm okulaarit, muttei barlowia. Nyt minua askarruttaa, pitäisikö ostaa 2x vai 3x barlow. Suurennuksethan noille okuille on 20mm 50x ja 10mm 100x. Valmistajan mukaan korkein käyttökelpoinen suurennos on 269x mikä lienee huippuoloissa, mutta teleskooppi FAQin mukaan Suomessa se on 200x tienoilla. Joten, kummasta barlowista on enemmän hyötyä minulle. Putkella on tarkoitus lähinnä vain tehdä visuaalihavaintoja, pääasiassa planeettoja ja DSää, kuvausta mitä nyt okun läpi digikameralla =)

Reijo Teränen

Suosittelen 2x barlow, kuitenkin hankit muitakin okuja. Minulla  on myös 114 putki ja siinä molemmat barlowit , mutta en ole 3x  käyttänyt kuin harvoin.Celestron omni on hyvä barlow.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

weskuli

Samalla tavalla itsekin joskus laskeskelin, ja tilasin 6,3mm ja 10mm okulaarit (70/700:n perään). Laatikkoon ovat kuitenkin enimmäkseen jääneet, ja kun viimein tajusin hankkia 32mm:n okulaarin, niin "taivas aukeni". Katsominen ja yleensä putken käyttö (suuntaus, seuranta) on sillä niin paljon helpompaa, että "menetettyä" suurennusta en ole jäänyt kaipaamaan.

Mutta tietysti molempi parempi, jos vain budjetti antaa myöten...  :)

t. Vesa K.

Jauhoiksi Kivi

Ok, kiitos vastauksista.

Itsekin olin kallistumassa 2x + lisää okuja, varmaankin joku isompi oku  (30mm?). Niin ja vieläpä siihen Celestronin Omniin  :)

nenatriv

Nyt kun on jonkun aikaa tullut katselluksi erilaisten okulaarien läpi barlowin kanssa ja ilman, näyttää minusta siltä, että luovun barlowin käytöstä ja hommaan vielä yhden okulaarin.. Jotenkin vaan tuntuu helpommalta katsoa vastaavan suurennulsen antavan okulaarin läpi. Voi olla silmävälimieltymyskysymys. Omat mieltymyksethän ne lienevät ratkaisevia.
Baader Hyperion 21 mm:stä tein 32,2 mm:n 2":n laajakulman poistamalla barlow-osan. Sain sillä 31x suurennuksen ja mitatun 2,1 asteen näkökentän. Silmäväli siinä pieneni, mutta on hyvinkin  helppo katsoa, kun poistaa kumireunuksen.

Olli