Valmiit pilariratkaisut

Aloittaja Tommi L, 27.04.2021, 10:49:36

« edellinen - seuraava »

Tommi L

Ensi kesänä olisi tarkoitus asentaa jokin valmis pilariratkaisu mökilleni, järven rantaan. Ajatuksena olisi myös mahdollisesti CEM70-jalustan hankinta. Tarkoituksena olisi hommata pilari, jonka voisi kesäksi ruuvata pois grillin tieltä.

Harkinnut olen tähän mennessä iOptronin omaa pilaria, johon voi asentaa ymmärtääkseni adapterin kautta CEM70-jalustan:
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p10865_iOptron-Permanent-Pier-900-mm-with-Mounting-Plate-for-CEM120.html

Sitten olen katsellut Altairin hieman paksumpaa mallia, johon myös ymmärtääkseni CEM70-jalustan voisi adapterilla asentaa:
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7927_Altair-Skyshed-Observatory-Pier---32--heigh--8--diameter.html

Altairin mallista löytyisi valmiit asennusohjeetkin verkosta ja ymmärtääkseni mukaan tulisi kaikki tarvittava betonia lukuunottamatta pilarin asennukseen. Itse kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi, niin tuo malli houkuttaisi tästäkin syystä.

Kauheasti en kuitenkaan löytänyt vertailuja edellä mainituista tai muista pilareista, joten onko kellään kokemuksia tai vinkkejä niiden suhteen? Onko kukaan hankkinut?
Celestron C8, Celestron EdgeHD 800, Esprit 100ED, Askar FRA400
iOptron CEM70, iOptron CEM26, Celestron AVX
ASI294MM, ASI183MM, ASI174MM, ASI120MM

Tommi L

Vastaan tähän nyt itse Altairin pilarin ostaneena ja asentaneena. Nyt alkusykysyn pilaria käyttäneenä olen varsin tyytyväinen ratkaisuun. Säätömahdollisuudet ovat erinomaiset ja pilari on muutenkin toimiva. Tilasin pilarin suoraan Altair Astron nettikaupasta ja pilarin mukana tilasin Celestron AVX:n adapterin. Mikäli tulevaisuudessa päivitän jalustan CEM70:en niin tarvitsen uuden adapterin. Ainoana selkeänä miinuspuolena oli pulttien laatu. Luulin niiden olevan kromattuja, mutta huomasin pian ensimmäiset merkit ruostumisesta. Laitoin heti valkovaseliinit pintaan ja hyvänä ovat säilyneet.

Pilarin asentaminen vaati luonnollisesti työtä. Koska paikka on aivan järven rannassa, niin kaivoin kuoppaa siihen rajaan asti, kun maa muuttui kosteaksi ja vetiseksi eli noin 60 cm maan pinnasta. Vetiseen maahan upotin vielä kierrepaalun, joka ulottui n. metrin syvyyteen. Kuoppaan asensin päällekkäin 3 kpl 40x40x20 kokoista Lammin pilariharkkoa mallia PH40 ja siihen sisään betonit ja pilarin kiinnikkeet. Kierrepaalu jäi betonin sisään. Mielenkiintoista nähdä miten talven routa keikuttaa kivijalkaa, mutta oletettavaa on, että jonkin verran. Säätömahdollisuudet ovat onneksi hyvät itse pilarissa. Myös pilarin alle saa tarvittaessa monenlaista mutteria ja prikkaa mahdollisen kallistuksen korjaamiseksi.

Varsinainen pilarin asennus tapahtui kesällä, mutta tämän jälkeen pilarin yhteyteen asennettiin vielä suojakaappiin sijoitetut pistorasiat ml. 12-v muuntajat. Tässä vielä kuva tältä päivältä kun sähkötkin toimivat.
Celestron C8, Celestron EdgeHD 800, Esprit 100ED, Askar FRA400
iOptron CEM70, iOptron CEM26, Celestron AVX
ASI294MM, ASI183MM, ASI174MM, ASI120MM

mistral

Jämerä tolppa, tuo kestää tuulellakin kuvausta.  :smiley:

Harmaa Vaeltaja

Jatkampa tähän ketjuun. Jos nyt sattuisi niin, että olisin saanut luvan hallitukselta pystyttää puutarhaan pilarin, niin onko noiden merkkikohtaisten, iOptron jne. pilarien lisäksi olemassa yleispilaria johon saisi erilaisia sovittimia eri merkkisille jalustapäille?  :laugh:

Ja jossa ehkä olisi siinä pilarissa tai sovittimessa sen verran hienosäätövaraa että roudan mahdollisesti liikkuttaessa pilaria, saisi pienemmät liikkeet korjattua keväällä vain säätämällä sovitin pulttiensa varassa taas suoraan?

Tommi L

Itse pitäisin tuota Altairin pilaria juuri yleispilarina. En ole varma, saako tuohon edes suoraan liitettyä yhtäkään jalustaosaa, vaan väliin tulee ainakin useimmiten jalustatyypille soveltuva Altairin valmistama adapteri. Näitä adaptereita on ymmärtääkseni muutama, joista löytyy kuitenkin yksi (PAD-MULTI), johon valtaosa usein käytössä olevista jalustoista käy (mm. Skywatcher EQ/HEQ5 ja IOptron CEM60/70). Itselleni tuli eteen nyt juuri tuollaisen adapterin hankinta, kun tilaukseen lähti CEM70. Aiemmin olen käyttänyt pelkästään Celestron AVX:lle tarkoitettua adapteria (jalustassa poikkeava kiinnitystapa).

Omassa pilarissani on kahdesta kohtaa säätövaraa. Pilarin "hatussa" on varsin runsas säätövaara, minkä ohella voin pelata myös pilarin alle tulevien prikkojen ja mutterian avulla, joilla voin vaikuttaa koko pilarin asentoon. Oma veikkaukseni on, että säätövaraa näin rantaan asennetulle pilarille myös tarvitaan. Saa kuitenkin tulla aikamoinen maanvyörymä, että säätövara ei näillä järjestelyillä riittäisi.

Altairin pilaria ja adaptereita myy mm. Teleskop-Express, mutta huomattavasti edullisemmin sen saa Altairin omasta nettikaupasta (hinta + alv).

Tässä linkki pylvääseen:
https://www.altairastro.com/altair-skyshed-8-inch-observatory-pier-with-anti-vibration-fins-441-p.asp

Tässä Pad-Multi adapteriin, joka on nyt tilapäisesti loppu:
https://www.altairastro.com/skywatcher-celestron--ioptron-pier-adapter-442-p.asp
(myös CEM70 yhteensopiva!)
Celestron C8, Celestron EdgeHD 800, Esprit 100ED, Askar FRA400
iOptron CEM70, iOptron CEM26, Celestron AVX
ASI294MM, ASI183MM, ASI174MM, ASI120MM

Harmaa Vaeltaja

Kiitos, tuo kuulostaa hyvältä systeemiltä. Kevääseen on vielä aikaa, onneksi, joten ehtii suunnittelemaan tämän kohtuu huolella.

Pitää suunnitella ja rakentaa tuohon vielä sellainen eristetty lukittava alumiini(?) laatikko, johon voisi jättää putken laitteineen käyttökertojen välillä. Näin jossain saksalaisessa kaupassa sellaisia, mutta olivat liian pieniä, niihin meni vain jalustan pää, minä ajattelin jättää sinne putken lisälaitteineen.

Lithos

Itselläkin on vielä mietintä menossa että laittaakko tällainen valmis pilariratkaisu vai valaakko maahan betonipilari jonka päähän neljällä kierretangolla vaikka jalustapää. Ei ole oikein tällaisten rakentelusta kokemusta niin hankala sanoa kumpi parempi. Itse en joudu ottamaan sitä kesäksi pois joten sen suhteen valettu tolppakin voisi riittää, mutta tämä altair on juurikin ollut katselussa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 12.02.2022, 18:58:50
Itselläkin on vielä mietintä menossa että laittaakko tällainen valmis pilariratkaisu vai valaakko maahan betonipilari jonka päähän neljällä kierretangolla vaikka jalustapää. Ei ole oikein tällaisten rakentelusta kokemusta niin hankala sanoa kumpi parempi. Itse en joudu ottamaan sitä kesäksi pois joten sen suhteen valettu tolppakin voisi riittää, mutta tämä altair on juurikin ollut katselussa.

En minäkään sitä kesäksi meinannut pois ottaa, sitä tolppaa. Toki otan pään ja putken pois siksi aikaa, mutta muuten se saa olla puutarhan koristuksena.

mistral

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 12.02.2022, 18:58:50
Itselläkin on vielä mietintä menossa että laittaakko tällainen valmis pilariratkaisu vai valaakko maahan betonipilari jonka päähän neljällä kierretangolla vaikka jalustapää.

Jos neljän sijaan 3 kierretankoa niin on helpompi säätää. Eikö tangot tule teräslevyyn ja siihen taas kiinnitys päälle? Kierretankojen jykevyydessä ei kannata säästää, pistää kylmästi 20mm tai voihan 24mm myös käyttää, IKH:lta saa tankoja joka lähtöön, samoin muttereita.
Pilarin routasuojaus on hyvä tehdä. Kun rakensin taloa, sen routasujaus oli vaativa. Se oli pilareilla seisova talo eli rossipohjainen. Erikoista oli että puolen metrin syvyydessä oli 60mm finnfoam kenttä joka ylsi 1,5m pilareiden ulkopuolelle, näin routa ei päässyt ryömimään pilareiden luo vaakasuunnassa. Jos samaa suojausta soveltaa tolppaan, tulee iso alue kaivettavaksi. Riippuu onko soramaasto, sehän ei vaadi sellaista suojausta. Tai jos ottaa riskin ja lumi suojaa maan hyvin voi olla ettei juuri mitään routaliikettä synny vaikka jättää suojauksen pois.