Vastaan tähän nyt itse Altairin pilarin ostaneena ja asentaneena. Nyt alkusykysyn pilaria käyttäneenä olen varsin tyytyväinen ratkaisuun. Säätömahdollisuudet ovat erinomaiset ja pilari on muutenkin toimiva. Tilasin pilarin suoraan Altair Astron nettikaupasta ja pilarin mukana tilasin Celestron AVX:n adapterin. Mikäli tulevaisuudessa päivitän jalustan CEM70:en niin tarvitsen uuden adapterin. Ainoana selkeänä miinuspuolena oli pulttien laatu. Luulin niiden olevan kromattuja, mutta huomasin pian ensimmäiset merkit ruostumisesta. Laitoin heti valkovaseliinit pintaan ja hyvänä ovat säilyneet.
Pilarin asentaminen vaati luonnollisesti työtä. Koska paikka on aivan järven rannassa, niin kaivoin kuoppaa siihen rajaan asti, kun maa muuttui kosteaksi ja vetiseksi eli noin 60 cm maan pinnasta. Vetiseen maahan upotin vielä kierrepaalun, joka ulottui n. metrin syvyyteen. Kuoppaan asensin päällekkäin 3 kpl 40x40x20 kokoista Lammin pilariharkkoa mallia PH40 ja siihen sisään betonit ja pilarin kiinnikkeet. Kierrepaalu jäi betonin sisään. Mielenkiintoista nähdä miten talven routa keikuttaa kivijalkaa, mutta oletettavaa on, että jonkin verran. Säätömahdollisuudet ovat onneksi hyvät itse pilarissa. Myös pilarin alle saa tarvittaessa monenlaista mutteria ja prikkaa mahdollisen kallistuksen korjaamiseksi.
Varsinainen pilarin asennus tapahtui kesällä, mutta tämän jälkeen pilarin yhteyteen asennettiin vielä suojakaappiin sijoitetut pistorasiat ml. 12-v muuntajat. Tässä vielä kuva tältä päivältä kun sähkötkin toimivat.