CEM120 DEC-akseli temppuilee

Aloittaja turboruuvi, 20.04.2021, 14:23:50

« edellinen - seuraava »

turboruuvi

Oliko jollakulla täällä kokemusta CEM120:sta?
Vaikuttaisi siltä, että kun lämpötila laskee likelle nollaa, alkaa DEC-akseli temppuilla.
Kun ajelee johonkin ylhäällä olevaan kohteeseen, alkaa mountista kuulua kamalaa pärinää, ja DEC-liike pysähtyy.
(Olisko tuolle "mount"-sanalle joku hyvä suomennos? Siis oikeastaan "mount headille"?)

Lämpimämmällä (n. 10°C) ei ongelmaa.

Jos on tarvis, mikä mahtaisi olla se taho, jonne noita vehkeitä kannattaisi lähettää huoltoon?
Takuuta on vielä jäljellä n. 1,5 vuotta.

einari

Nolla-aste ja lämpimämpi ilma ei pitäisi olla kynnyskysymys.
Jos jalustassa (jalustapäätä joskus käytetään) on takuuta jäljellä niin ensin ottaisin yhteyttä myyjään tai suoraan iOptroniin.
Tässä CEM120:ssa on eri säätösystemi kuin omassa CEM60:ssä, mutta ohjeessa näkyi olevan jotain säätöohjeita (sivulla 42).
Mutta tosiaan ensin kysyisin valmistajalta (iOptronin tuesta on omalla kohdallani pelkästään positiivista sanottavaa).
___
Tapio

turboruuvi

Pariinkin otteeseen olen yrittänyt mailailla support@ioptyron.com;lle, mutta vastaukseksi olen, tähän mennessä, saanut vain automaattisen kuittausviestin siitä, että s-posti on päätynyt perille. Ensimmäisen viestin (liittyi muuhun kuin tähän) lähetin 17.1. eikä vielä ole vastausta tullut (sen kuittauksen lisäksi).


JoRy

Pari juttua tulee mieleen:

1) OTAn/akselien tasapainotus jalustalla kannattaa vielä kertaalleen tarkistaa kaikissa suunnissa. Tosin CEM120:llä on melkoinen kantavuus joten se ei ehkä ihan pienistä epäbalansseista hetkahda, mutta se on edellytys myös tarkalle seurannalle.

2) Itselläni on CEM60 ja siinä on sormikiristettävät magneettiperusteiset lukitus/vapauttimet molemmilla akseleilla. Jos ne säätää liian kireälle, niin moottorit kyllä alkaa "pärisemään" kun kitka on liian iso. Itse en varsinaisesti kiristä niitä ollenkaan, vaan "höyhenenkevyt" kiristysmomentti on sopiva. Kuvista kuitenkin näyttäisi että CEM120:ssä ei ole samanlaisia lukitus/vapauttimia kuin CEM60:ssä, mutta johonkin tuollaiseen ongelma voisi liittyä.

turboruuvi

Joo. CEM120:ssä on erilliset akselilukot (tappi reiässä -tyyppinen) ja erilliset "vetolukot" (ON-OFF).
Sitten molemmille akseleille on jotkin "gear mesh"-säädöt (kuusiokoloavaimilla).
Ei vain ole sekään selvää, pitäisikö sitä DEC "gear mesh" -säätöä tiukata vai löysätä. Vai onko siitä kiinni lainkaan.

naavis

Kovasti tuo kuulostaa siltä, että deklinaatioakselin matoruuvi ja -pyörä istuvat liian tiukasti yhteen kun keli viilenee, ja akselia pyörittävä moottori leikkaa kiinni. Itselläni on CEM60, jossa on tosiaan tuollainen magneettipohjainen lukitus. Mutta deklinaation gear mesh -säätö kuulostaa juuri siltä mitä pitäisi löysyttää jos jalusta käyttäytyy noin. Mutta suhtaudu sanoihini varauksella, en ole CEM120:tä koskaan omin silmin nähnyt.

turboruuvi

Kiitoksia. Taidan yrittää säätää, kun manuaalissa on säätöohjeet - siis siihen, mistä säädetään, valitettavasti ei siihen, miten paljon, tai missä tapauksessa säädetään.

Tertsi

Lainaus käyttäjältä: turboruuvi - 22.04.2021, 02:13:58
Kiitoksia. Taidan yrittää säätää, kun manuaalissa on säätöohjeet - siis siihen, mistä säädetään, valitettavasti ei siihen, miten paljon, tai missä tapauksessa säädetään.

Tämmöiseen CEM120 säätövideoon joskus aikoinaan törmäsin. Näyttäisi hyvin pieniltä säädöiltä.

https://www.youtube.com/watch?v=emjXwHHVlF4
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

Kaizu

Googlaamalla löytyi CEM120 manuaali ja sieltä lopusta säätöohje deklinaatioakselin välykselle. Oireet kuulostavat siltä että välys on liian pieni.
Oman Losmandyni olen säätänyt niin että kummallakin akselilla on selvästi tuntuva välys ja kuvauksen aikana jalusta on riittävästi epätasapainossa (RA east heavy) niin että välys pysyy koko ajan samalla sivulla. Deklinaatioakselin epätasapainon suunnalla ei ole merkitystä kunhan sitä on riittävästi niin ettei välys vaihda puolta guidauksen aikana. Epätasapainotus edellyttää että jalustasta löytyy riittävästi potkua. CEM120 pitäisi jaksaa liikuttaa yli 50 kg:n kuormaa eli luulisin voimaa löytyvän.
Liian tiukalla säädöllä vaihteen saa jumiin ja pahimmillaan rikki. Manuaalissa varoitetaankin ettei takuu korvaa jos käyttäjä omalla tumpuloinnillaan rikkoo vaihteen.

Kaizu
Kai Forssen

turboruuvi

Kiitti, kaverit.Ilmeisesti olisi sopiva, jos klappi nippa nappa katoaa, eikä lainkaan tiukempaan?
Jos ei riitä, niin sitten pieni välys.
Toistaiseksi olen pysytellyt vain visuaalisessa, joten välys ei ole niin justiinsa.

Hyöty(?)kuormana on Orion Opticsin VX12 (n. 14 kg), puolen kilon RACI ja toisella puolella puthea puolen kilon tennari RACIn vastapainona.
Ei sen, tosiaan, pitäisi CEM120:lle olla kummoinen kuorma.
Hiukan iso mount tuli hommattua, kun on odotettavissa, että kuvauskin tulisi myöhemmin mukaan.

Kaizu

#10
Vaihteen välyksen lämpötilaherkkyys tulee siitä että rungon ja ison hammaspyörän materiaaleilla on eri lämpölaajenemiskertoimet.
Jos runko on alumiinia ja hammaspyörä terästä niin välys pienenee lämpötilan laskiessa. Eri alumiiniseosten kertoimissa on myös pieniä eroja. CEM120 manuaalista en löytänyt materiaaleista muuta mainintaa kuin että ovat metallia. On ilmeisesti jonkun humanistin kirjoittama manuaali.

Kaizu
Kai Forssen

turboruuvi

Säädetäänköhän tuolla jotain jousihommelia? Koetin saada aikaan pienen "klapin", mutten uskaltanut avata enempää, kuin puoli kierrosta, eikä vieläkään klappia. Vai pitäisikö "klapin" havaitakseen vääntää satulasta niin.että "tyrät ryskyy"?
En uskaltanut jättää siihen, vaan väänsin kiltisti 1/4 kierrosta takaisinpäin.

Kaizu

Manuaalista ei selviä yksityiskohtainen rakenne. Säätöohjeesta ja ruuvien sijainnista voi päätellä että "adjustment screw" siirtää ruuvin päätä ja "set screw" avaa ja lukitsee sen paikalleen.

Kaizu
Kai Forssen

turboruuvi

Koetin kyllä viime viikonloppuna säädellä, kun yöllä oli pakkastakin, vaan ei auttanut. Otin sähköpostilla yhteyttä iOptronin tukeen, ja selitin siihenastiset kokemukset ja edesottamukset sunnuntai-aamuyöllä. Ja katso. Sunnuntai-iltapäivällä oli sähköpostissa kehotus säätää laakerit, sekä kuvalliset ohjeet matoruuvien vaihtamiseksi - siinä hommassa, kun tulee säädettäväksi ne laakeritkin.

Perun kaikki ikävät mainintani iOptronin tuen vastaamattomuudesta!

Tänä viikonloppuna pitäisi yrittää säätää.

mistral

Miksi vaihtaisit matoruuvin? Jos tarkistat sen sileyden ja vasta jos on naarmuilla niin sitten vaihtoon? Luulisi talouspaperilla ja pumpulipuikolla puhdistuvan jotta pinnat näkisi. Valoa voi antaa eri kulmista niin paljastuu paremmin naarmut. Toivotaan ettei naarmuja löydy.