Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Jalustat ja seurantalaitteet => Aiheen aloitti: turboruuvi - 20-04-2021, 14:23:50

Otsikko: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: turboruuvi - 20-04-2021, 14:23:50
Oliko jollakulla täällä kokemusta CEM120:sta?
Vaikuttaisi siltä, että kun lämpötila laskee likelle nollaa, alkaa DEC-akseli temppuilla.
Kun ajelee johonkin ylhäällä olevaan kohteeseen, alkaa mountista kuulua kamalaa pärinää, ja DEC-liike pysähtyy.
(Olisko tuolle "mount"-sanalle joku hyvä suomennos? Siis oikeastaan "mount headille"?)

Lämpimämmällä (n. 10°C) ei ongelmaa.

Jos on tarvis, mikä mahtaisi olla se taho, jonne noita vehkeitä kannattaisi lähettää huoltoon?
Takuuta on vielä jäljellä n. 1,5 vuotta.
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: einari - 20-04-2021, 18:24:19
Nolla-aste ja lämpimämpi ilma ei pitäisi olla kynnyskysymys.
Jos jalustassa (jalustapäätä joskus käytetään) on takuuta jäljellä niin ensin ottaisin yhteyttä myyjään tai suoraan iOptroniin.
Tässä CEM120:ssa on eri säätösystemi kuin omassa CEM60:ssä, mutta ohjeessa näkyi olevan jotain säätöohjeita (sivulla 42).
Mutta tosiaan ensin kysyisin valmistajalta (iOptronin tuesta on omalla kohdallani pelkästään positiivista sanottavaa).
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: turboruuvi - 20-04-2021, 18:38:55
Pariinkin otteeseen olen yrittänyt mailailla support@ioptyron.com;lle, mutta vastaukseksi olen, tähän mennessä, saanut vain automaattisen kuittausviestin siitä, että s-posti on päätynyt perille. Ensimmäisen viestin (liittyi muuhun kuin tähän) lähetin 17.1. eikä vielä ole vastausta tullut (sen kuittauksen lisäksi).

Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: JoRy - 21-04-2021, 14:06:39
Pari juttua tulee mieleen:

1) OTAn/akselien tasapainotus jalustalla kannattaa vielä kertaalleen tarkistaa kaikissa suunnissa. Tosin CEM120:llä on melkoinen kantavuus joten se ei ehkä ihan pienistä epäbalansseista hetkahda, mutta se on edellytys myös tarkalle seurannalle.

2) Itselläni on CEM60 ja siinä on sormikiristettävät magneettiperusteiset lukitus/vapauttimet molemmilla akseleilla. Jos ne säätää liian kireälle, niin moottorit kyllä alkaa "pärisemään" kun kitka on liian iso. Itse en varsinaisesti kiristä niitä ollenkaan, vaan "höyhenenkevyt" kiristysmomentti on sopiva. Kuvista kuitenkin näyttäisi että CEM120:ssä ei ole samanlaisia lukitus/vapauttimia kuin CEM60:ssä, mutta johonkin tuollaiseen ongelma voisi liittyä.
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: turboruuvi - 21-04-2021, 21:07:40
Joo. CEM120:ssä on erilliset akselilukot (tappi reiässä -tyyppinen) ja erilliset "vetolukot" (ON-OFF).
Sitten molemmille akseleille on jotkin "gear mesh"-säädöt (kuusiokoloavaimilla).
Ei vain ole sekään selvää, pitäisikö sitä DEC "gear mesh" -säätöä tiukata vai löysätä. Vai onko siitä kiinni lainkaan.
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: naavis - 21-04-2021, 22:10:04
Kovasti tuo kuulostaa siltä, että deklinaatioakselin matoruuvi ja -pyörä istuvat liian tiukasti yhteen kun keli viilenee, ja akselia pyörittävä moottori leikkaa kiinni. Itselläni on CEM60, jossa on tosiaan tuollainen magneettipohjainen lukitus. Mutta deklinaation gear mesh -säätö kuulostaa juuri siltä mitä pitäisi löysyttää jos jalusta käyttäytyy noin. Mutta suhtaudu sanoihini varauksella, en ole CEM120:tä koskaan omin silmin nähnyt.
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: turboruuvi - 22-04-2021, 02:13:58
Kiitoksia. Taidan yrittää säätää, kun manuaalissa on säätöohjeet - siis siihen, mistä säädetään, valitettavasti ei siihen, miten paljon, tai missä tapauksessa säädetään.
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: Tertsi - 22-04-2021, 07:55:03
Kiitoksia. Taidan yrittää säätää, kun manuaalissa on säätöohjeet - siis siihen, mistä säädetään, valitettavasti ei siihen, miten paljon, tai missä tapauksessa säädetään.

Tämmöiseen CEM120 säätövideoon joskus aikoinaan törmäsin. Näyttäisi hyvin pieniltä säädöiltä.

https://www.youtube.com/watch?v=emjXwHHVlF4 (https://www.youtube.com/watch?v=emjXwHHVlF4)
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: Kaizu - 22-04-2021, 18:09:38
Googlaamalla löytyi CEM120 manuaali ja sieltä lopusta säätöohje deklinaatioakselin välykselle. Oireet kuulostavat siltä että välys on liian pieni.
Oman Losmandyni olen säätänyt niin että kummallakin akselilla on selvästi tuntuva välys ja kuvauksen aikana jalusta on riittävästi epätasapainossa (RA east heavy) niin että välys pysyy koko ajan samalla sivulla. Deklinaatioakselin epätasapainon suunnalla ei ole merkitystä kunhan sitä on riittävästi niin ettei välys vaihda puolta guidauksen aikana. Epätasapainotus edellyttää että jalustasta löytyy riittävästi potkua. CEM120 pitäisi jaksaa liikuttaa yli 50 kg:n kuormaa eli luulisin voimaa löytyvän.
Liian tiukalla säädöllä vaihteen saa jumiin ja pahimmillaan rikki. Manuaalissa varoitetaankin ettei takuu korvaa jos käyttäjä omalla tumpuloinnillaan rikkoo vaihteen.

Kaizu
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: turboruuvi - 22-04-2021, 18:40:24
Kiitti, kaverit.Ilmeisesti olisi sopiva, jos klappi nippa nappa katoaa, eikä lainkaan tiukempaan?
Jos ei riitä, niin sitten pieni välys.
Toistaiseksi olen pysytellyt vain visuaalisessa, joten välys ei ole niin justiinsa.

Hyöty(?)kuormana on Orion Opticsin VX12 (n. 14 kg), puolen kilon RACI ja toisella puolella puthea puolen kilon tennari RACIn vastapainona.
Ei sen, tosiaan, pitäisi CEM120:lle olla kummoinen kuorma.
Hiukan iso mount tuli hommattua, kun on odotettavissa, että kuvauskin tulisi myöhemmin mukaan.
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: Kaizu - 23-04-2021, 09:15:13
Vaihteen välyksen lämpötilaherkkyys tulee siitä että rungon ja ison hammaspyörän materiaaleilla on eri lämpölaajenemiskertoimet.
Jos runko on alumiinia ja hammaspyörä terästä niin välys pienenee lämpötilan laskiessa. Eri alumiiniseosten kertoimissa on myös pieniä eroja. CEM120 manuaalista en löytänyt materiaaleista muuta mainintaa kuin että ovat metallia. On ilmeisesti jonkun humanistin kirjoittama manuaali.

Kaizu
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: turboruuvi - 24-04-2021, 14:44:48
Säädetäänköhän tuolla jotain jousihommelia? Koetin saada aikaan pienen "klapin", mutten uskaltanut avata enempää, kuin puoli kierrosta, eikä vieläkään klappia. Vai pitäisikö "klapin" havaitakseen vääntää satulasta niin.että "tyrät ryskyy"?
En uskaltanut jättää siihen, vaan väänsin kiltisti 1/4 kierrosta takaisinpäin.
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: Kaizu - 24-04-2021, 20:27:27
Manuaalista ei selviä yksityiskohtainen rakenne. Säätöohjeesta ja ruuvien sijainnista voi päätellä että "adjustment screw" siirtää ruuvin päätä ja "set screw" avaa ja lukitsee sen paikalleen.

Kaizu
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: turboruuvi - 07-05-2021, 20:34:30
Koetin kyllä viime viikonloppuna säädellä, kun yöllä oli pakkastakin, vaan ei auttanut. Otin sähköpostilla yhteyttä iOptronin tukeen, ja selitin siihenastiset kokemukset ja edesottamukset sunnuntai-aamuyöllä. Ja katso. Sunnuntai-iltapäivällä oli sähköpostissa kehotus säätää laakerit, sekä kuvalliset ohjeet matoruuvien vaihtamiseksi - siinä hommassa, kun tulee säädettäväksi ne laakeritkin.

Perun kaikki ikävät mainintani iOptronin tuen vastaamattomuudesta!

Tänä viikonloppuna pitäisi yrittää säätää.
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: mistral - 08-05-2021, 18:59:32
Miksi vaihtaisit matoruuvin? Jos tarkistat sen sileyden ja vasta jos on naarmuilla niin sitten vaihtoon? Luulisi talouspaperilla ja pumpulipuikolla puhdistuvan jotta pinnat näkisi. Valoa voi antaa eri kulmista niin paljastuu paremmin naarmut. Toivotaan ettei naarmuja löydy.
Otsikko: Vs: CEM120 DEC-akseli temppuilee
Kirjoitti: turboruuvi - 14-05-2021, 17:58:27
Miksi vaihtaisit matoruuvin? Jos tarkistat sen sileyden ja vasta jos on naarmuilla niin sitten vaihtoon? Luulisi talouspaperilla ja pumpulipuikolla puhdistuvan jotta pinnat näkisi. Valoa voi antaa eri kulmista niin paljastuu paremmin naarmut. Toivotaan ettei naarmuja löydy.
Ei ole tarkoitus vaihtaa. Heillä vain oli vaihto-ohjeet, joista löytyy se laakerien kiristäminenkin. Sekä tietysti se, miten niihin laakereihin pääsee käsiksi.
DEC-akselin laakerit tuli jo säädettyä (ainakin yritys oli kova). RA-akseliin en vielä ehtinyt, kun alkoi ilmaantua muuta, kiireellisempää tekemistä.
Toisaalta, mikäs kiire tässä enää, kun alkavat illat ja yöt olla jo aika valoisia. Kunhan ehtii elokuuksi.

Ihan vihjeenä: kyselin myös, onko OK rasvata matoruuvit. Kuulemma on, ja valkoinen litiumrasva on, kuulemma, hyvää tavaraa siihen.