Osavalotukset

Aloittaja Tommi L, 05.04.2021, 16:14:23

« edellinen - seuraava »

einari

Kokonaisvalotusaika riippuu myös kohteesta.
Jos harrastaa kovin kovin haastavia kohteita niin 30-40 tuntiakaan ei ole liikaa.
Esimerkkinä tämä:
https://www.astrobin.com/ulpvtr/E/?nc=user
___
Tapio

Tommi L

Kieltämättä hieno kuva! Tosin pikaisella silmäilyllä löytyi tuostakin kohteesta muutama hieno kuva monta kertaa lyhyemmillä kokonaisvalotuksilla. Laittaa kyllä miettimään, mikä on riittävästi.

Mutta kyllähän näin varmasti on, että valotusajan tarve on varsin kohderiippuvaista. Jo paperillakin kaikkein tunnetuimpien syväntaivaan kohteiden pintakirkkaudessa saattaa olla useiden magnitudien eroja. Ja kun yhden magnitudin nousu vastaa jo valon 2,5 kertaistumista, niin erot on huimia. Tässä valossa kyllä ymmärän tuon kohderiippuvaisuuden.
Celestron C8, Celestron EdgeHD 800, Esprit 100ED, Askar FRA400
iOptron CEM70, iOptron CEM26, Celestron AVX
ASI294MM, ASI183MM, ASI174MM, ASI120MM

Erik Pirtala

Pääsin tekemään pientä käytönnön testiä osavalotusajoista

Olen viime kaudet kuvaillut kapeakaistaa kuuden minuutin osavalotuksilla (ASI1600MM-C, Gain 200, Offset 50). Jo nuo ovat tuntuneet aika pitkiltä kun harvoin kukaan käyttää kyseisellä kameralla edes yli 5min valotuksia.

Nyt viime päivinä olen kuitenkin alkanut kyseenalaistaa 6min valotuksien riittävyyden, sillä kuuttomina öinä Bortle 3 taivailta tulee 3nm kapeakaistasuotimien läpi todella vähän signaalia. Jarin aikaisemmin linkkaama laskuri antaa mun spekseillä taustaivaan elektronivirraksi 0,01e/px/s. Osavalotuksistani (tässä esimerkissä O-III -kanava) mittasin 0,005e/pix/s. Eli siis aika koomisen vähän. S-II kanavassa tulee vielä vähemmän, 0,0042e/px/s.

Epäilyksiä on herättänyt se, että hyvinkin pitkän kokonaisvalotusajan pinoissa himmeimmät osat jäävät tosi kohinaisiksi.

ASI1600MM kameran lukukohina 200 gainilla on noin 1,4. Tämä pontenssiin kaksi on 1,96e/px. Kun tuo jaetaan mitatulla elektronivirralla 0,005 saadaan tulokseksi, että lukukohinakynnyksen ylittäminen juuri ja juuri vaatisi 392sek osavalotukset. Käyttämilläni 360sek valotuksilla jäädään siis alle tuosta. Sitten voisikin laskea, kuinka pitkät valot vaatiisi että päästään tuohon 10*RN^2 tilanteeseen ... Tulisi kameran ja jalustan rajat jo vastaan. Haluan tutkia, tuleeko kohtuullisilla 10min osavaloilla parempaa jälkeä.

Olen tällä hetkellä kuvaamassa CTB1 -superovajäännettä. Mulla on siitä nyt O-III -kanavassa 20kpl 6min valoja = 2h. Nyt olen kuvannut sitä 10min osavalotuksilla vähän enemmän. Tämän testin ajatus on tehdä  noista 6min osavalotuksista pino, ja vertailla tätä 10min osavalotuksista tehtyyn pinoon, jossa on sama kokonaisvalotusaika (eli 2 tuntia).

Kaikkien osavalotuksien kirkkaus on normalisoitu samaan referenssikuvaan ja pinoille on tehty identtinen histogrammivenytys. Sekä 6min että 10min osavalotukset on kuvattu samanlaisissa olosuhteissa.



Aika tasapelihän tuo on. Omaan silmään ainakin tuo 6min valotuksien pino on parempi.

Aion kokeilla myös 20min osavalotuksia, eli siis stay tuned.  :smiley:



DarkSide

Kohde on älyttömän heikko ja valoton. Onnea jahtiin. Tästä löytyy ketju, jossa on tuhottuja sekuntteja:
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=11511.msg164508#msg164508

Tommi L

Kokeilin nyt 97% kuun valaisemalla taivaalla peräti 12 minuutin osavalotuksia, vaikka vähempikin olisi tuollaisella kuutamolla riittänyt. Filtterinä siis L-extreme.

Kolmen tunnin pino Kaliforniasumusta löytyy tuolta:
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=1541.0;attach=79725;image

Pakko sanoa, että tällaiselle aloittelevalle sunnuntaikuvaajalle tuo suodin oli kyllä hyvä ostos!
Celestron C8, Celestron EdgeHD 800, Esprit 100ED, Askar FRA400
iOptron CEM70, iOptron CEM26, Celestron AVX
ASI294MM, ASI183MM, ASI174MM, ASI120MM

Harmaa Vaeltaja

Lainaus käyttäjältä: tojuliin - 19.10.2021, 21:55:29
Kokeilin nyt 97% kuun valaisemalla taivaalla peräti 12 minuutin osavalotuksia, vaikka vähempikin olisi tuollaisella kuutamolla riittänyt. Filtterinä siis L-extreme.

Kolmen tunnin pino Kaliforniasumusta löytyy tuolta:
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=1541.0;attach=79725;image

Pakko sanoa, että tällaiselle aloittelevalle sunnuntaikuvaajalle tuo suodin oli kyllä hyvä ostos!

Melkoisen suolaisen hintainen suodin  :shocked: