Tervehdys mistral,
olen senverran alottelija että en osaa vastata kaikkiin kysymyksiisi.
Peterin sivuilla on asiasta enemmän. Hänellä on myös 150 mm binoskoopin rakentamisohjeita tulossa, alku on jo nähtävissä
https://www.petertinkerer.com/150mm-f5-binoscope.html. Samalta sivulta pääsee tämän 114 mm binon ja jalustan ohjeisin sekä pienempien kiikareiden rakenteluun.
Apupeilien koko tulee olemaan 35mm ja 40mm. Laittelen tilausta juuri lähtemään. Pääpeilit on 114mm.
Tässä rakenteessa binoskooppi on jalustassa kallellaan katsojaan päin katselun helpottamiseksi. Pupillien väli on säädettävissä. Innostuin tästä rakenteesta siksi että se on kiikari ja että katseleminen käy sekä seisaaltaan että istuen ja sopii erikokoisille tiiraajille lapsesta vaariin sekä pituuden että pupillien välin puolesta.
Optiset säädöt ovat tulossa ohjeiden seuraavassa jatko-osassa.
Minun havaintovälineet tällä hetkellä: Paljaat silmät ja lintukiikari pääasialliset. Lintukaukoputki. Isompi tähtikiikari , jonka hankalan käsitelyn takia rupesin netistä hakemaan jalustojen ja paralellogrammien ohjeita. Päädyin jenkkikeskustelupalstoilla tämän tekijän sivulle ja rupesimme vilkkaaseen kirjeenvaihtoon, e-maililla. Hankin tulostimen ja nyt olen opetellut 3d tulostusta lokakuusta lähtien ja hankkinut osia eri puolilta. Hyvää ajanvietettä näin rajotusten aikaan.
Lieköhän kukaan ursalainen näitä isompia kiikareita värkkäilly?
Jos kiinnostusta löytyy niin voin laittaa projektin edetessä joitain väliraportteja.
Jyrki