114mm Newton binoskooppi

Aloittaja Jyre, 15.03.2021, 08:57:01

« edellinen - seuraava »

Jyre

Olen aloittanut binoskoopin rakentamisen. Se koostuu kahdesta 114mm Newtonista. Suunnittelu ja ohjeistus sekä tarvittavat 3d tiedostot löytyvät suunnittelijan petertinkerer.com sivuilta. Ohjeistus on noin puolessavälissä ja täydentyy tasaista vauhtia. Olen tehnyt muutoksia mitoitukseen johtuen materiaalien mittojen erosta mm ruuvien ja alumiinikulmien kohdalla. Jos kiinnostaa niin keskustellaan.
Petetinkererin sivuilla on yksityiskohtaiset kuvat .
Laitan kuvia omasta projektistani kun saan kuvat rutistettua pienemmäksi näitä sivuja varten.

Aittolahen astronoominen yhistys Antares,
JI
PS. Kun tämä aihe on erikoinen kombinaatti niin piti valita Newtonin  ja Kiikarin välillä. Päädyin Newtoniin.  Tällä rihmalla on tuoreempia uutisia kuin kiikarissa, se ratkaisi  tällä kertaa. Jos ei sovi tähän haaraan niin poistan ja siirryn Kiikaripuolelle.

Jyre

Tässä kuvia:
Peterin eräs valmis versio
minun kehikkorakenne vaiheessa
suurimman osan tulostus käynnissä osa #14

mistral

Onpa jännä rakenne. Ylemmän putken tuoma valokartio on perinteinen mutta alemman on erikoinen, kuinka iso apupeilin pitää olla alemmassa putkessa? Erikoista on myös kuinka kartiot saa ohjattua okulaareille jotka on 45 asteen? kulmassa, siis ihminen katselee viistosti yli putken. Jos tuo toimii, joku rakentaa tietysti isomman seuraavaksi   :huh:

Jyre

Tervehdys mistral,
olen senverran alottelija että en osaa vastata kaikkiin kysymyksiisi.
Peterin sivuilla on asiasta enemmän. Hänellä  on myös 150 mm binoskoopin rakentamisohjeita tulossa, alku on jo nähtävissä https://www.petertinkerer.com/150mm-f5-binoscope.html. Samalta sivulta pääsee tämän 114 mm binon ja jalustan ohjeisin sekä pienempien kiikareiden rakenteluun.
Apupeilien koko tulee olemaan 35mm ja 40mm. Laittelen tilausta juuri lähtemään. Pääpeilit on 114mm.
Tässä rakenteessa binoskooppi on jalustassa kallellaan  katsojaan päin katselun helpottamiseksi. Pupillien väli on säädettävissä. Innostuin tästä rakenteesta siksi että se on kiikari ja että katseleminen käy sekä seisaaltaan että istuen ja sopii erikokoisille tiiraajille lapsesta vaariin sekä pituuden että pupillien välin puolesta.
Optiset säädöt ovat tulossa ohjeiden seuraavassa jatko-osassa.

Minun havaintovälineet tällä hetkellä: Paljaat silmät ja lintukiikari pääasialliset. Lintukaukoputki. Isompi tähtikiikari , jonka hankalan käsitelyn takia rupesin netistä hakemaan jalustojen ja paralellogrammien ohjeita. Päädyin jenkkikeskustelupalstoilla tämän tekijän sivulle ja rupesimme vilkkaaseen kirjeenvaihtoon, e-maililla. Hankin tulostimen ja nyt olen opetellut 3d tulostusta lokakuusta lähtien ja hankkinut osia eri puolilta.  Hyvää ajanvietettä näin rajotusten aikaan.
Lieköhän kukaan ursalainen näitä isompia kiikareita  värkkäilly?
Jos kiinnostusta löytyy niin voin laittaa projektin edetessä joitain väliraportteja.
Jyrki




Pappis

Päivitä ihmeessä tilannetietoa! Vaikka kukaan ei heti kommentoisi, joku voi aina innostua projektista muistiinpanojesi ansiosta.

Jyre

alkuperäinen tekijä mallailee havintoasentoja

mistral

Laadukkaan näköinen rakenne. Kuinka silmäväli voidaan säätää kullekin sopivaksi, jää arvoitukseksi. Näin joskus kuvan giganttisesta kiikarista, sitä katsottiin taaksepäin. Kaksi newtonia oli kulmapeilien avulla tehty bin-okulaariseksi. Peterin keksintö on helpompi käyttää.

Kaizu

Värkkäsin aikoinaan linssikiikarin. Siinä silmävälin säätö on toteutettu kahdella identtisellä periskoopilla. Fokusointi on erillinen kummallekkin silmälle. Vastaavanlainen fokusointi on Zeissin "sotakiikareissa".
http://www.kaiforssen.fi/Leitz%20Wetzlar%20binocular%2023x135.htm

Kaizu
Kai Forssen

mistral

Saiko periskoopit valmiina vai pitikö rakentaa? Aika vaativaa hienomekaniikkaa varsinkin jos ei ole sorvia ym. koneita.

Kaizu

Periskoopit tein itse. Uhrasin niihin pari kirpputorilta ostettua kiikaria. Pieni sorvi on holkkien sorvaamiseen, sekin tein itse.

Kaizu
Kai Forssen

mistral

Sorvi on kyllä arvokas työkalu, sillä voi myös plaanata ja kunnostaa vaikka ruostuneita jarrulevyjä ym. Onko Leitz Wetzlar apokromaattinen linssi? Kuvassa näkyi kolme elementtiä.

Kaizu

Linssit ovat apokromaatteja.

Kaizu
Kai Forssen

Jyre

Mistral"Laadukkaan näköinen rakenne. Kuinka silmäväli voidaan säätää kullekin sopivaksi, jää arvoitukseksi. Näin joskus kuvan giganttisesta kiikarista, sitä katsottiin taaksepäin. Kaksi newtonia oli kulmapeilien avulla tehty bin-okulaariseksi. Peterin keksintö on helpompi käyttää."

Tervehdys Mistral,
rakentaminen on minulla vielä alkuvaiheessa joten en ole vielä käyttökokemuksia saanut, mutta silmäväli säätyy sillä että ylempi teleskooppi liikkuu etulevyssä olevan säätöpyörän avulla edes taas ja kun okulaarit ovat keskiakseliin nähden 45 asteen kulmassa, silmäväli säätyy. Tarkennus sitten okulaareilla.
Saman tekijän 150mm kiikarissa on kiinteä silmien väli jonka voi muuttaa okulaarin aluslevyä vaihtamalla katsojan silmien mukaiseksi, siis hankala käyttää pienten ja isojen katsojien tapaamisessa.

Tuota säätyvää rakennetta voi hyvin tarkastella Tinkercadin sivuilta hakemalla ensin Petertinkerer henkilöhausta ja sitten kelailemalla 114 alkuisia kappaleita, joista havainnollisin on tiedosto "114mm PT Bino Full"
Liitän tähän kuvakaappauksia joista näkyy perusrakenne: Ylempi skooppi liukuu yläkehikossa. Kuvissa ei näy etulevyssä oleva säätöpyörä jolla pupilliväliä säädetään
Jyrki

Jyre

Kiikarien useista tekotavoista on hyvät kuvaukset alkaen valmiiden teleskooppien yhdistämisestä näihin itsetehtyihin Newton-yhdistelmien tekemiseen sivulla petertinkere.com
Laitan kuvakaappauksen josta näkyy yksi esimerkki ja sivuston valikko
Jyrki

mistral

Ok, näköjään ylempi putki on kaksiosainen. Eli riippuen silmävälistä, katselukulma elää 40-50 asteen välillä mikä ei haittaa ergonomiaa.